Złożono wniosek o decyzję środowiskową dla rozbudowy DK3 Jelenia Góra – Bolków [FILM]

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła do Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu wniosek, w którym zarekomendowany został przebieg obwodnicy Kaczorowa w wariancie W8. Tym samym rozpoczął się kolejny ważny etap prac przygotowawczych dla rozbudowy drogi krajowej nr 3 na odcinku Bolków – Jelenia Góra z budową obwodnicy Kaczorowa.

W lipcu 20219 r. GDDKiA rozpoczęła prace przygotowawcze, obejmujące Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej (DŚU).

Na początkowym etapie STEŚ rozpatrywanych było 11 wariantów przebiegu drogi, z których w drodze przeprowadzonych analiz wyłoniono cztery: W2, W6, W7 i W8.

Możliwe warianty przebiegu trasy analizowane były pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym, w tym również pod względem społecznym. We wniosku o DŚU zarekomendowano wariant W8. W trakcie opracowywania dokumentacji odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami.

Wszystkie uwagi i opinie do zaproponowanych wariantów zostały przez projektanta przeanalizowane. Część z nich, stosownie do możliwości, wprowadzono do dokumentacji.

Decyzję środowiskową GDDKiA planuje uzyskać w IV kwartale 2025 r.

Opis rekomendowanego wariantu

W preferowanym rozwiązaniu trasa ma długość 16,4 km. Swój przebieg rozpoczyna na obwodnicy Bolkowa, a kończy włączając się do DK3 na terenie Jeleniej Góry. Inwestycja przebiega przez teren czterech powiatów: jaworskiego, złotoryjskiego, karkonoskiego i miasta Jelenia Góra, w rejonie miejscowości: Jeżów, Sześć Domków, Nowe Rochowice, Radzimowice, Mysłów, Kaczorów, Radomierz.  

Celem inwestycji jest rozbudowa drogi krajowej nr 3 wraz budową obwodnicy Kaczorowa. W ramach inwestycji przebudowane lub rozbudowane zostaną drogi krzyżujące się z inwestycją oraz urządzenia infrastruktury technicznej. Wybudowane zostaną m.in. chodnik, ścieżki rowerowe czy zatoki autobusowe wraz z peronami dla pieszych. Powstaną również urządzenia ochrony środowiska, takie jak ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe, przejścia dla zwierząt, urządzenia ochrony wód, a także nasadzenia zieleni. Projektowana droga będzie drogą w klasie technicznej GP (główna ruchu przyspieszonego) o nośności 11,5 ton/oś. Inwestycja planowana jest do realizacji w latach 2028-2030.

Obwodnica Kaczorowa realizowana jest w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

Źródło: GDDKiA