Znany koreański gigant wybuduje fabrykę w Opolu. Inwestycja za ok 600 mln dolarów!

Orzech

Trwa znakomita passa inwestycyjna Opola. Kolejna wielka, znana, globalna firma zainwestuje w tym liczącym ponad 125 tysięcy mieszkańców mieście w południowej Polsce. Południowokoreański producent opon, koncern Kumho Tire ogłosił, że wybrał Opole na lokalizację swojego europejskiego zakładu produkcyjnego. Decyzja ta jest częścią strategii firmy mającej na celu rozszerzenie globalnej produkcji i przyspieszenie wzrostu na rynku europejskim.

Rozpoczęcie działalności nowego europejskiego zakładu w Opolu planowane jest na sierpień 2028 roku, po uzyskaniu finansowania i zatwierdzeniu projektu przez organy regulacyjne.

Pierwszy etap zakłada roczną zdolność produkcyjną na poziomie sześciu milionów opon, a jego stopniowa rozbudowa będzie uzależniona od popytu rynkowego. Na razie inwestor nie informuje o ilości miejsc pracy, jakie powstaną w nowej fabryce. Jednak ogromna skala inwestycji i jej wartość finansowa pokazują, że tych miejsc pracy może powstać dość dużo.

Całkowita wartość inwestycji wynosi 587 milionów dolarów amerykańskich

Kumho rozważało kilka krajów europejskich – w tym Polskę – jako potencjalne lokalizacje nowego zakładu, biorąc pod uwagę takie czynniki jak: strategiczna lokalizacja, potencjał wzrostu sprzedaży, stabilność inwestycji, rentowność oraz dostępne zachęty inwestycyjne.

Po szczegółowej analizie dwóch finalnie wybranych regionów firma zdecydowała się na Opole ze względu na jego atuty logistyczne, wykwalifikowaną siłę roboczą, konkurencyjną infrastrukturę, stabilny dostęp do rynku europejskiego oraz atrakcyjne zachęty oferowane przez polski rząd.

Europa, odpowiadająca za około 25% globalnego zużycia opon, stanowi dla Kumho rynek o dużym znaczeniu strategicznym. W 2024 roku sprzedaż w Europie odpowiadała za około 26,6% całkowitych przychodów firmy.

Utworzenie lokalnej bazy produkcyjnej zapewni Kumho stabilne fundamenty do dalszej ekspansji sprzedaży, a także wzmocni portfolio produktów o wysokiej wartości dodanej (HVP), w tym opon o wysokich osiągach i opon wielkogabarytowych. Oczekuje się, że inwestycja przełoży się na zwiększenie rentowności oraz wzmocnienie wartości marki.