Znikną "Fale Dunaju" na A1. Autostrada w woj. śląskim będzie jak nowa

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłasza przetarg na pierwszy etap remontu autostrady A1 między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi. To początek działań, które całkowicie wyeliminują, powstałe na skutek pęcznienia jednego z materiałów użytych do budowy, deformacje i uszkodzenia nawierzchni oraz korpusu drogowego.

Cel inwestycji

Charakterystyczne nierówności na autostradzie A1 doczekały się swojej nazwy. Kierowcy określają je „falami Dunaju”. Celem GDDKiA jest naprawa zniszczonej nawierzchni i korpusu drogowego, przywrócenie pełnej nośności i równości jezdni oraz zapewnienie trwałości eksploatacyjnej autostrady na następne co najmniej 30 lat.

Zakres planowanych robót

Pierwszy etapu remontu obejmie ponad 3-kilometrowy odcinek jezdni w kierunku Piekar Śląskich, zaczynający się ok. 150 m za wiaduktem w ciągu ul. Kościuszki w Siemoni, a kończący się na wysokości MOP Dobieszowice Zachód. W ramach remontu GDDKiA przewiduje całkowitą rozbiórkę istniejącej konstrukcji nawierzchni wraz z warstwą mrozoochronną i górną częścią nasypu drogowego.

Nowa konstrukcja zostanie wykonana w technologii bitumicznej z zastosowaniem warstwy antypoślizgowej z piasku równoziarnistego, geomembrany uszczelniającej oraz geomateraca z kruszywa stabilizowanego georusztem. Taka technologia robót pozwoli na zabezpieczenie autostrady przed przedostawaniem się wody opadowej i roztopowej do korpusu drogi.

Dodatkowo GDDKiA planuje wymianę i remont elementów systemu odwodnienia, przebudowę kanalizacji deszczowej, odtworzenie krawężników, wpustów, oznakowania poziomego i pionowego, a także montaż nowych barier ochronnych.

Roboty budowlane prowadzone będą na podstawie opracowanej ekspertyzy naukowej, programu naprawczego oraz dokumentacji przetargowej dla naprawy autostrady A1. Prace projektowe w tym zakresie, za niemal 10 mln zł, zrealizowała firma Trakt z Katowic we współpracy z Politechniką Śląską.

Kryteria przetargu

Dokumentacja przetargowa została już wysłana do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE, a na platformie zakupowej pojawi się 14 października. Do udziału w przetargu, już standardowo, GDDKiA nie dopuszczamy wykonawców z tzw. państw trzecich.

Kontynuacja prac naprawczych

Remont odcinka Pyrzowice – Piekary Śląskie jest częścią szerszego programu przywracania pełnej sprawności technicznej autostrady A1. W kolejnych etapach planowane są dalsze prace naprawcze na pozostałych fragmentach trasy.

Koszt robót naprawczych całego odcinka oszacowaliśmy na ponad 700 milionów złotych.

Źródło: GDDKiA