Zwolnienia grupowe w fabryce światowego giganta pod Wrocławiem

Orzech

Niestety, złe informacje z branży automotive w Polsce, które są pokłosiem sytuacji, jaka panuje w niemieckiej gospodarce. Fabryka Układów Hamulcowych niemieckiego koncernu Bosch, zlokalizowana w Mirkowie pod Wrocławiem (gmina Długołęka, powiat wrocławski), zgłosiła zamiar przeprowadzenia zwolnień grupowych.

Jakie są przyczyny zwolnień?

Jak informuje firma, ogłoszone zwolnienia są efektem globalnych wyzwań, takich jak transformacja mobilności, zmieniające się oczekiwania konsumentów oraz spowolnienie gospodarcze. Na skutek tych czynników zmniejszono wolumeny produkcji, co wymusiło dostosowanie struktur organizacyjnych, by utrzymać konkurencyjność w przyszłości.

Ile osób straci pracę?

Niemiecki koncern przemysłowy informował już pod koniec ubiegłego roku o planach globalnej redukcji zatrudnienia, obejmującej około 8250 osób. Dobra informacja jest taka, że zwolnienia w polskiej fabryce pod Wrocławiem mogą dotknąć 60 pracowników, a nie setki.

Rzecznik Powiatowego Urzędu Pracy we Wrocławiu, Arkadiusz Łukaszów, poinformował portal Money.pl, że zwolnienia grupowe obejmą do 60 pracowników w zakładzie w Mirkowie.

– W zakładzie produkcyjnym w Mirkowie zatrudniamy obecnie ponad 1200 osób. Do końca marca 2025 zwolnienia grupowe obejmą do 60 osób z obszaru produkcji i administracji. W pierwszej połowie tego roku nie zostało też lub nie zostanie przedłużonych łącznie 80 umów zawartych na czas określony – informuje money.pl Magdalena Kołomańska, kierownik komunikacji korporacyjnej w Bosch Polska.

Bosch zapewnia zwalnianym pracownikom odprawy adekwatne do długości ich stażu pracy, wsparcie zawodowe oraz pomoc w poszukiwaniu nowego zatrudnienia.

Jedna z najlepszych fabryk automotive w koncernie Bosch

Fabryka układów hamulcowych Bosch w podwrocławskim Mirkowie istnieje od ponad 28 lat – dziś pracuje w niej już blisko 1300 specjalistów. W podwrocławskim Mirkowie na powierzchni ponad 40 000 mkw. codziennie powstają komponenty stosowane w pojazdach wiodących koncernów motoryzacyjnych. Co 3 sekundy powstaje tu zespół mocy, a co 1,5 sekundy – czujnik prędkości obrotowej koła.

Zakład jest obiektem ważnym strategicznie dla Grupy Bosch – to wiodąca lokalizacja (ang. lead plant) międzynarodowej sieci produkcyjnej układów hamulcowych Bosch złożonej z 9 zakładów na świecie. W ramach sieci polski oddział, który w swoim zespole posiada wysoko wykwalifikowanych koordynatorów i ekspertów procesu, odpowiada za standaryzację i unifikację procedur wytwarzanych serwohamulców i pomp hamulcowych we wszystkich zakładach.

Fabryka Przyszłości

Impulsem do wdrażania w zakładzie nowoczesnych technologii magazynowania było dynamicznie rosnące zapotrzebowanie na produkowane komponenty i strategiczna decyzja o dalszym rozwoju w oparciu o koncepcję Fabryki Przyszłości (Factory of the Future) i rozwiązań Przemysłu 4.0.

– Fabryka Przyszłości Bosch to wysoce produktywna organizacja, w której celem nadrzędnym jest eliminacja wszelki strat zasobów. Poza urządzeniami oraz infrastrukturą tworzą ją przede wszystkim ogromne ilości danych. Ich przetwarzanie opieramy o zaawansowane technologie cyfrowe, które efektywnie integrują procesy produkcyjne oraz logistyczne. Wszystkie nasze procesy i dane są konsekwentnie standaryzowane, a następnie digitalizowane. Nasza wizja rozwoju skupia się na osiągnięciu pozycji wiodącej firmy w dziedzinie rozwoju IoT (Internetu Rzeczy) oraz na byciu pionierem w dziedzinie zintegrowanego przemysłu – podkreśla Piotr Pyzio członek zarządu Robert Bosch sp. z o.o. i dyrektor fabryki układów hamulcowych Bosch w Polsce.

W ostatnim czasie w Mirkowie uruchomiony został kolejny element Przemysłu 4.0.: samonośny magazyn SILO, czyli nowa, w pełni zautomatyzowana hala składowania.

Badania i rozwój w Mirkowie

Przy zakładzie w Mirkowie od 2012 r. działa Centrum Badawczo-Rozwojowe, które zatrudnia dziś ponad 90 inżynierów, wysoko wykwalifikowanych koordynatorów i ekspertów procesu. Zespół rozwija produkty z portfolio motoryzacyjnego Grupy, szczególnie w zakresie kolejnych generacji układów hamulcowych (np. Zintegrowanego Zespołu Mocy (eng. Integrated Power Brake), a także odpowiada za standaryzację i unifikację procedur wytwarzanych serwohamulców i pomp hamulcowych we wszystkich 8 zakładach Bosch.

Wrocławski ośrodek jest również centrum kompetencji w zakresie prac nad zbiornikiem wyrównawczym płynu hamulcowego – podstawowym komponentem zespołów mocy każdej generacji. Eksperci z Mirkowa są też odpowiedzialni za konstrukcję pierwszej generacji iBoostera i mechaniczne komponenty iBoostera 2.

W ramach Centrum B&R prowadzone są też badania wykorzystujące zaawansowane symulacje numeryczne oraz sztuczną inteligencję. Ich głównym celem jest optymalizacja procesów rozwoju produktu, zarówno dla lokalnych, jak i globalnych potrzeb. W ramach jednostki utworzony został także obszar testowy, który uzupełnił istniejące obszary badań funkcjonalnych i wytrzymałościowych o wibroakustykę. Lokalizacja współtworzy tym samym obecne trendy elektryfikacji i wspiera dalszą automatyzację jazdy.

Flagowe komponenty Bosch produkowane w Mirkowie

Zakład Bosch w Mirkowie odgrywa kluczową rolę w produkcji innowacyjnych komponentów, które mają istotny wpływ na bezpieczeństwo milionów kierowców i pasażerów na całym świecie. Dzięki ponad 28-letniemu doświadczeniu i szerokiemu zasobowi kompetencji swoich ekspertów, podwrocławska fabryka zdobyła stabilną pozycję w strukturze koncernu jako wiodący producent najnowocześniejszych elementów układów hamulcowych marki Bosch.

Produkowany w Mirkowie czujnik prędkości obrotowej koła WSS (Wheel Speed Sensor) stanowi kluczowy element systemu bezpieczeństwa podczas jazdy. Jego zadaniem jest zbieranie precyzyjnych danych o prędkości obrotowej kół, co jest niezbędne dla prawidłowego działania systemu ABS, kontrolującego siłę hamowania. Produkcję czujników WSS uruchomiono w Mirkowie w kwietniu 2022 roku. W ciągu niespełna 12 miesięcy wyprodukowano ich ponad milion sztuk, a dziś (prawie dwa lata później) liczba ta sięga ponad 13 mln.

W Polsce Bosch wytwarza także iBooster 2. generacji, czyli niezależny od próżni elektromechaniczny system wspomagania układu hamulcowego. Komponent nie tylko skraca drogę hamowania, ale także pomaga zredukować prędkość uderzenia w przypadkach nieuniknionej kolizji, zmniejszając tym samym ryzyko odniesienia poważnych obrażeń. iBooster cieszy się szczególnym uznaniem wśród producentów samochodów elektrycznych i hybrydowych – poprzez odzyskiwanie mocy wydłuża zasięg pojazdu nawet o kilkanaście procent. Zakłada się, że do 2027 r. aż 15 milionów pojazdów na całym świecie zostanie wyposażonych w iBooster 2, wyprodukowany w Mirkowie.

Grupa Bosch w Polsce

Grupa Bosch działa w Polsce od 1992 roku, reprezentowana przez cztery spółki: Robert Bosch, Bosch Rexroth, BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego oraz sia Abrasives Polska.

W Polsce firma funkcjonuje w pięciu miastach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie pod Szczecinem. Na koniec 2024 roku zatrudniała łącznie ponad 9700 osób. Działalność obejmuje osiem fabryk, cztery centra badawczo-rozwojowe, Bosch Digital Hub – centrum kompetencji IT oraz zespoły i centra usług wspólnych Grupy Bosch.

Na razie Bosch nie informuje czy oprócz Fabryki Układów Hamulcowych Bosch pod Wrocławiem redukcja zatrudnienia obejmie też inne zakłady produkcyjne czy centra tej spółki, zlokalizowane w Polsce.