4 lata w jeden rok? Więcej prac utrzymaniowych i rewitalizacyjnych na polskiej sieci kolejowej w 2025 roku!

Orzech

PLK SA zlecają corocznie zadania związane z utrzymaniem i rewitalizacją sieci kolejowej o łącznej wartości ponad kilkuset milionów złotych. Dzięki otwartym przetargom mniejsze firmy mają szansę realizować prace istotne dla bezpieczeństwa i niezawodności przewozów kolejowych.

Efekty prac utrzymaniowych, które - choć mniej spektakularne niż wielkie inwestycje - mają zasadnicze znaczenie dla właściwego stanu infrastruktury, przekładają się na sprawniejsze i bezpieczniejsze codzienne podróże pociągiem. Zgodnie z zapowiedziami, PLK SA zamierzają zlecić w 2025 roku szereg zadań utrzymaniowych oraz rewitalizacyjnych w ramach postępowań otwartych. Realizacja tych zadań, o wartości od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów złotych, stworzy mniejszym firmom na rynku, posiadającym odpowiednie doświadczenie i zasoby, szansę na realizację projektów w nadchodzących latach.

Wśród planowanych zadań utrzymaniowych, które zostaną ogłoszone w formie przetargów otwartych, znajdują się między innymi:

Podbicie torów głównych z uzupełnieniem podsypki na linii kolejowej 9 na odcinku Nasielsk – Działdowo;

Wymiana nawierzchni toru nr 1 na linii kolejowej 356 na szlaku Gołańcz – Kcynia;

Wymiana szyn i podkładów wraz ze wzmocnieniem podtorza na linii kolejowej 281 na odcinku Kcynia – Nakło nad Notecią;

Poprawa stanu infrastruktury na linii kolejowej 669 Jaworzno Szczakowa JSE – Pieczyska T4P.

Każde z tych zadań stanowi ważny element utrzymania infrastruktury kolejowej w dobrym stanie. Takie działania PLK SA mają istotne znaczenie dla poprawy jakości i bezpieczeństwa przewozów koleją.

Zaplanowane zadania są dopasowane do możliwości mniejszych firm, które zyskają szansę udziału w przetargach. Dzięki temu możliwa będzie współpraca z wieloma podmiotami posiadającymi odpowiednie doświadczenie oraz zasoby, niezbędne do realizacji projektów.

PUN: cztery lata w jeden rok

W 2025 roku PLK SA planują zwiększyć i przyspieszyć prace z wykorzystaniem PUN (pociągów do potokowej wymiany toru). W latach 2021-2024 maszyny PUN wykonały prace utrzymaniowe na średnio 37 kilometrach toru rocznie. Plan na 2025 rok zakłada, że maszyny w bieżącym roku wykonają prace na 150 km toru, czyli tyle ile łącznie przez ostatnie cztery lata!

Tak ambitne plany mają na celu nie tylko poprawę stanu infrastruktury, ale także zwiększenie efektywności realizacji prac w krótkim czasie.

Szybsza realizacja prac oznacza mniejsze utrudnienia eksploatacyjne dla przewoźników pasażerskich i towarowych. Zastosowanie maszyny PUN umożliwia potokową wymianę podkładów (w razie potrzeby również szyn) z prędkością dochodzącą nawet do 1 km toru w ciągu ośmiogodzinnej zmiany roboczej. Będziemy informować o realizacji tego planu!

Źródło: PKP PLK S.A.