15 grudnia 2025 r. kierowcy po raz pierwszy skorzystali z nowej obwodnicy Drezdenka. Inwestycja zrealizowana przez Budimex SA, największego polskiego generalnego wykonawcę, została zakończona znacząco przed terminem kontraktowym. Zamiast 34 miesięcy przewidzianych w umowie, prace trwały 24 miesiące. Nowa trasa wyprowadza ruch tranzytowy, w tym pojazdy ciężarowe, ze ścisłego centrum miasta, poprawiając bezpieczeństwo ruchu drogowego, komfort życia mieszkańców oraz warunki środowiskowe w Drezdenku.
Nowo wybudowana obwodnica Drezdenka stanowi ciąg drogi wojewódzkiej nr 160 i ma długość 3,56 km. Zakres inwestycji obejmował budowę drogi klasy G, ronda na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 156 i 160, mostu nad doliną rzek Noteć i Stara Noteć o długości blisko 346 metrów, wiaduktu kolejowego, przejazdów gospodarczych, przejść dla małych zwierząt, systemu odwodnienia, oświetlenia oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Realizacja IV etapu inwestycji pozwoliła wyprowadzić znaczną część ruchu – szczególnie ciężkiego – poza zwartą, miejscami zabytkową zabudowę miasta.
Umowę na realizację czwartego, ostatniego etapu obwodnicy Drezdenka podpisano z Budimeksem 4 grudnia 2023 r., przy planowanym terminie zakończenia inwestycji w IV kwartale 2026 r. Roboty budowlane prowadzone były nieprzerwanie od końca 2023 roku, w wymagających warunkach terenowych i hydrologicznych. Inwestycja realizowana była bowiem na obszarach zalewowych oraz w bezpośrednim sąsiedztwie cennych przyrodniczo terenów objętych ochroną Natura 2000, w otulinie lasów i doliny Noteci.
Na etapie realizacji konieczne było m.in. wzmocnienie podłoża oraz wykonanie wymian gruntów. Rondo w miejscowości Klesno wybudowano na nasypie o wysokości około 9 metrów. W szczytowym momencie realizacji na kontrakcie pracowało ponad 700 osób. W wykonanie kluczowych elementów obiektów mostowych zaangażowany był także Mostostal Kraków, spółka należąca do Grupy Budimex, posiadająca silne zaplecze produkcyjne i wieloletnie doświadczenie rozwijane w Polsce.
– Ta inwestycja pokazuje, że polskie zespoły inżynierskie i wykonawcze są w stanie skutecznie realizować złożone projekty infrastrukturalne w trudnych warunkach, dotrzymując wysokich standardów technicznych i środowiskowych. Dzięki doświadczeniu zdobywanemu na setkach kilometrów dróg w kraju mogliśmy sprawnie zorganizować prace i oddać obwodnicę do użytku znacznie wcześniej – podkreśla Sławomir Krekora, Dyrektor Kontraktu w Budimex SA.
Budimex od lat pozostaje kluczowym wykonawcą infrastruktury drogowej w Polsce. Co czwarty kilometr drogi ekspresowej w kraju został zrealizowany z udziałem spółki, która posiada w Polsce zaplecze techniczne, zatrudnia blisko 7500 pracowników i systematycznie rozwija krajowe kompetencje inżynieryjne. Skala ta przekłada się na zdolność do sprawnej realizacji inwestycji istotnych zarówno z punktu widzenia państwa, jak i lokalnych społeczności. Spółka jest także jednym z największych płatników podatku CIT w branży budowlanej – w ciągu ostatnich dziesięciu lat Budimex wpłacił do budżetu państwa ponad 1,5 mld zł, realnie wspierając finansowanie rozwoju infrastruktury i usług publicznych w Polsce.