Budimex rozpoczął realizację projektu budowy drogi technicznej do nowo projektowanej Elektrowni Jądrowej w gminie Choczewo. Prace obejmą zaprojektowanie, uzyskanie niezbędnych zezwoleń oraz – po skorzystaniu z prawa opcji – budowę i oddanie do użytkowania drogi o długości około 900 metrów, która zapewni obsługę komunikacyjną konstrukcji MOLF wspierającej budowę pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej.
Dzięki konstrukcji MOLF, największe elementy do budowy elektrowni jądrowej w gminie Choczewo zostaną przetransportowane drogą morską. Dotyczy to przede wszystkim ładunków ponadgabarytowych, takich jak zbiornik reaktora, generator pary i inne elementy modułowe oraz wyposażenia elektrowni jądrowej. Droga techniczna będzie wykorzystywana głównie dla realizacji dostaw na potrzeby budowy. Ruch odbywać się będzie w początkowej fazie dwukierunkowo, z intensywnym natężeniem oraz z przewagą ruchu pojazdów ciężarowych i ponadnormatywnych. Po wybudowaniu elektrowni może ona przyjąć charakter drogi ogólnodostępnej.
Projekt budowy drogi obejmuje szeroki zakres działań, w tym wykonanie pełnej dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji środowiskowych, lokalizacyjnych oraz pozwolenia na budowę. W ramach projektu przewidziano m.in. prace geodezyjne i geotechniczne, budowę systemu odwodnienia oraz kanalizacji deszczowej, a także realizację robót towarzyszących, takich jak budowa obiektu inżynierskiego oraz budowa zjazdów.
– Budowa drogi technicznej do nowo projektowanej elektrowni jądrowej w gminie Choczewo to dla nas istotne przedsięwzięcie, które wpisuje się w strategię wspierania rozwoju infrastruktury energetycznej w Polsce. Realizacja tej inwestycji nie tylko umożliwi sprawną obsługę logistyczną budowy elektrowni, ale także przyczyni się do rozwoju lokalnej infrastruktury drogowej. Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w tak ważnym projekcie, który wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju – mówi Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA.
– Budowa tej drogi to jedno z bardzo wielu naszych działań przygotowawczych do budowy elektrowni. Takie ładunki ponadnormatywne jak wytwornica pary, zbiornik ciśnieniowy czy inne części modułowe dotrą do Polski morzem, a zakontraktowana przez nas właśnie droga techniczna będzie ostatnim odcinkiem ich trasy na plac budowy. To rozwiązanie pozwoli nam odciążyć lokalne i regionalne drogi – wyjaśnił prezes PEJ, Leszek Juchniewicz.
Droga o szerokości 15 metrów będzie mieć nawierzchnię z betonu cementowego, obustronne jedno-metrowe pobocza betonowe oraz dodatkowo obustronne pobocza z kruszywa stabilizowanego mechanicznie. Odwodnienie zostanie zapewnione przez rowy drogowe, z odprowadzaniem wody do odbiorników. Prace budowlane będą prowadzone zgodnie z wymaganiami dotyczącymi ochrony środowiska.
W trakcie realizacji inwestycji Budimex zobowiązany jest do przeprowadzenia licznych uzgodnień z interesariuszami, właścicielami dróg oraz organami administracyjnymi. Złożoność projektu wymaga także zapewnienia odpowiednich nadzorów specjalistycznych, m.in. przyrodniczego, archeologicznego, geotechnicznegoi saperskiego.
Budimex, jako lider w branży budowlanej, ma duże doświadczenie w realizacji złożonych projektów infrastrukturalnych. Budowa drogi technicznej w gminie Choczewo stanowi kluczowy element rozwoju infrastruktury dla pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, która przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz rozwoju gospodarczego regionu.