Kto wybuduje drugi odcinek drogi do przyszłej elektrowni jądrowej?

Orzech

Jedenaście firm złożyło oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6. To jeden z dwóch fragmentów drogi krajowej do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”.

Przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi krajowej do przyszłej elektrowni jądrowej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła w sierpniu 2024 r. Po badaniu i ocenie ofert wyłoniła wykonawcę, który złożył najkorzystniejszą ofertę na realizację odcinka od DW213 do S6. W przypadku trasy od Lubiatowa do DW213 komisja przetargowa weryfikuje oferty.

GDDKiA sprawdza oferty

Najniższa oferta na odcinek DW213 – węzeł Łęczyce na S6 o wartości 199 995 570,92 zł została złożona przez konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones.

Najwyższą, na kwotę 289 656 820,24 zł, złożył Intercor.

Budżet GDDKiA na realizację tego zadania wynosi 417 855 507,06 zł.

Głównym kryterium oceny ofert jest cena – 60 proc. Pod uwagę będą brane również pozacenowe kryteria związane z przedłużeniem okresu gwarancji jakości na:

- obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem (30 proc.),

- instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (10 proc.).

Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 35 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).

Umowę GDDKiA planuje podpisać w II kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2028 r.

Droga krajowa do przyszłej elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”

Realizację inwestycji podzieliliśmy na dwa zadania: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej S6 Leśnice – Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce. Droga o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) projektowana jest po nowym śladzie i będzie łączyć S6 z elektrownią.

Jeszcze pod koniec 2024 r. GDDKiA otrzymała decyzję środowiskową dla odcinka Lubiatowo – DW213, a dla odcinka DW213 – węzeł Łęczyce na S6 stało się to na początku br.

Strategiczne znaczenie

Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców tamtejszych terenów. Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.

Ponadto nowa droga poprawi także bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.

Droga ujęta w uchwale Rady Ministrów

Droga krajowa do elektrowni jądrowej została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.

Źródło: GDDKiA