Budowa trasy S7 z Krakowa do Myślenic: wspólne stanowisko gmin w sprawie jej przebiegu

Orzech

„Budowa nowego przebiegu drogi ekspresowej przez gęsto zabudowane tereny, o wysokich walorach przyrodniczych i krajobrazowych, jest nie do przyjęcia. Alternatywą, którą jako samorządy jednogłośnie popieramy, jest modernizacja istniejącej drogi krajowej nr 7 do parametrów drogi ekspresowej” – podkreślają przedstawiciele Krakowa oraz gmin Świątniki Górne, Siepraw i Mogilany we wspólnym uzgodnionym stanowisku wobec planów budowy ekspresówki do Myślenic.

Rezolucję w tej sprawie jednogłośnie podjęli radni w czasie sesji Rady Miasta Krakowa z 11 czerwca - projekt poparło 37 radnych.

Przypomnijmy: już kilkanaście dni temu Miasto Kraków zabrało głos w dyskusji dotyczącej wariantów budowy trasy S7 w kierunku południowym do Myślenic, wyrażając sprzeciw wobec wariantu przez Swoszowice.

– Wykluczamy możliwość włączenia S7 do Myślenic na odcinku między węzłem Południe a węzłem wielickim – podkreślał zastępca prezydenta Stanisław Kracik.

– Uważamy, że droga S7 musi mieć sens również inwestycyjny i otwierać nowe tereny na nowe możliwości gospodarcze. A do tego nie może budzić niezadowolenia mieszkańców – zaznaczył Stanisław Kracik.

Podobne stanowisku mają też włodarze trzech podkrakowskich gmin, przez które – zgodnie z prawdopodobnymi wariantami – miałaby przechodzić nowa ekpresówka do Myślenic. W uzgodnionym stanowisku Krakowa oraz Świątnik Górnych, Sieprawia i Mogilan czytamy, że żaden z dotychczas przedstawionych wariantów przebiegu trasy nie jest możliwy do zaakceptowania przez społeczności lokalne. Proponowane rozwiązania niosą ze sobą poważne konsekwencje: degradację środowiska, hałas, zanieczyszczenie powietrza, utratę cennych przyrodniczo terenów, a także powstanie trudnej do przekroczenia bariery w przestrzeni gmin.

W ocenie władz samorządowych Krakowa i gmin położonych na południe od naszego miasta, realizacja któregokolwiek z proponowanych wariantów oznaczałaby znaczące pogorszenie jakości życia mieszkańców, a także ryzyko pogorszenia warunków ruchu na Południowej Obwodnicy Krakowa – szczególnie w przypadku planowanego włączenia trasy do autostrady A4 pomiędzy węzłami Kraków Południe i Kraków Bieżanów.

– Budowa nowego przebiegu drogi ekspresowej przez gęsto zabudowane tereny, o wysokich walorach przyrodniczych i krajobrazowych, jest nie do przyjęcia. Alternatywą, którą jako samorządy jednogłośnie popieramy, jest modernizacja istniejącej drogi krajowej nr 7 do parametrów drogi ekspresowej – podkreślają przedstawiciele Krakowa i trzech gmin. Ich zdaniem, taka modernizacja pozwoli zminimalizować koszty inwestycji, ograniczyć ingerencję w środowisko i istniejącą zabudowę, a jednocześnie skutecznie poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego na odcinku Kraków – Myślenice.

Władze lokalne Krakowa, Świątnik Górnych, Sieprawia i Mogilan deklarują dalsze zaangażowanie w proces konsultacji oraz gotowość do dialogu z GDDKiA. Zaznaczają jednak, że dalsze procedowanie obecnie rozważanych wariantów spotka się z kategorycznym sprzeciwem społecznym i nasileniem protestów mieszkańców.

Źródło: UM Kraków