W Warszawie powstanie kolejny nowy wieżowiec. Inwestor, firma Ghelamco planuje realizację na Woli nowego, 130-metrowego wieżowca. Prezydent stolicy wydał 26 września decyzję środowiskową dla budynku biurowo-usługowego przy ul. Wroniej i Grzybowskiej – nazywanego Chopin Tower. Biurowiec ma powstać tuż obok Warsaw Spire i zająć część placu Europejskiego.
Chopin Tower powstanie na terenie między ul. Grzybowską, Wronią, Łucką i Towarową na warszawskiej Woli. 130-metrowy biurowiec ma powstać w miejscu oczka wodnego na placu Europejskim. Ghelamco zapowiada, że akwen ma zostać przeniesiony, a po wybudowaniu wieżowca Chopin Tower na placu ma pojawić się jeszcze większa ilość drzew, niż obecnie.
Załącznik do decyzji Prezydenta m.st. Warszawy nr 369/OŚ/2025 z 26 września 2025 r.
Przedsięwzięcie realizowane będzie na dz. ewid. nr 22, 23, 24/6 obręb 6-01-03, przy ul. Wroniej/Grzybowskiej w Dzielnicy Wola m.st. Warszawy, na powierzchni ok. 0,4011 ha.
Przedsięwzięcie obejmuje budowę budynku wysokościowego o funkcji biurowo-usługowej, w tym:
• część niską (podium) o powierzchni zabudowy (liczonej na poziomie terenu) ok. 0,2212 ha, wysokości 4 kondygnacji L00÷L04 do 19,16 m n.p.t. Na kondygnacji L00 usytuowane będzie lobby, drobne lokale usługowe, strefa dostaw, recepcja oraz zaplecze dla obsługi budynku, pomieszczenia techniczne i sanitarne. Kondygnacja L01 budynku o funkcji usługowej będzie m.in. miejscem dla aranżacji restauracji i barów. Na kondygnacji L02 znajdą się powierzchnie biurowo-usługowe, natomiast kondygnacja L03 i częściowo L04 zajęta będzie pod instalacje i urządzenia obsługi budynku w zakresie wentylacji i klimatyzacji,
• część wysokościową - 28 kondygnacyjna dominanta o wysokości maksymalnej 130 m z trzema kondygnacjami L28-L31 zagospodarowanymi na potrzeby techniczne, z czteropoziomowym garażem podziemnym, dwoma zjazdami do garażu i zjazdem do śluzy technicznej (odbiór odpadów, obsługa maszynowni, dostawy do budynku), konieczną infrastrukturą oraz elementami zagospodarowania terenu, przyłączami wyposażonymi w instalacje przyłączeniowe i rozprowadzające, na płycie fundamentowej części podziemnej ograniczonej obrysem ścian szczelinowych na powierzchni ok. 0,3852 ha.
W ramach inwestycji zaplanowano jeden czterokondygnacyjny garaż podziemny wraz z infrastrukturą towarzyszącą o powierzchni użytkowej ok. 1,08 ha. Wjazd do garażu odbywać się będzie za pomocą ramp zjazdowych. Łącznie w garażu podziemnym zaprojektowanych jest około 312 miejsc postojowych. W granicach przedsięwzięcia nie zaprojektowano naziemnych miejsc parkingowych.
Na kondygnacji „-1” (B01) zlokalizowany będzie parking rowerowy, z zapleczem socjalnym - szatnią z szafkami i sanitariaty wyposażone w kabiny natryskowe. Na kondygnacjach podziemnych znajdować się będą również pomieszczenia archiwów najemców.
Wjazd oraz wyjazd do garażu podziemnego zlokalizowany będzie od ulicy Wroniej. Obok zaprojektowano także odrębny wjazd do śluzy technicznej na poziomie parteru. Dojazd pożarowy dla samochodów straży pożarnej zaplanowano od ulicy Wroniej. Wjazd zaprojektowano również od ulicy Grzybowskiej.
Obecnie na terenie inwestycji zlokalizowane jest zaplecze budowy dla inwestycji „The Bridge”.
Na tym terenie zlokalizowany jest także budynek restauracji „STIXX Bar&Grill”, przylegający do budynku zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej (działki ewid. nr 25, 26 przy ul. Wroniej 33).
W sąsiedztwie inwestycji znajdują się:
• od strony zachodniej u zbiegu ulic Towarowej i Grzybowskiej - 5-kondygncyjny budynek biurowy (dawniej ul. Grzybowska 77, obecnie Pl. Europejski 3) i 5-kondygnacyjne budynki zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej (ul. Grzybowska 71, 73),
• od strony południowej (ul. Wronia 33) - 5-kondygnacyjny budynek zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej,
• od strony wschodniej przy ul. Wroniej - zabudowa hotelowo-konferencyjna,
• od strony północnej - stacja paliw (Grzybowska 74), bank (Grzybowska 78).
Najbliższa zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest przy ulicy Grzybowskiej 71 (5-kondygnacyjne budynki zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej) oraz ulicy Wroniej 33 (5-kondygnacyjny budynek zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej).
W ramach przedsięwzięcia wprowadzone zostanie nie mniej niż 411 mkw. powierzchni biologicznie czynnej na stropodachu garażu podziemnego i na dachach budynków.
W granicach inwestycji posadzone zostanie co najmniej:
• 12 szt. drzew o obwodzie pnia nie mniejszym niż 25 cm, mierzonym na wys. 100 cm,
• 170 mkw. krzewów,
• 220 m.b. pnączy, w tym: 145 m.b. na obudowie 2-kondygnacyjnej maszynowni, w rozstawie odpowiednim dla danego gatunku.
Wieżowiec CHOPIN TOWER, po prawej stronie THE BRIDGE:
[!!!] Prezentowana na wizualizacja to na razie tylko wersja robocza (nie zostanie zrealizowana).
Inwestor nie przedstawił jeszcze ostatecznego wyglądu biurowca. Ghelamco nie podaje również dokładnego harmonogramu budowy nowego wieżowca.
Pierwotnie planowano rozpoczęcie realizacji tej inwestycji w 2025 toku. Obecnie, za najbardziej realną datę przyjmuje się 2027 r.
Chopin Tower będzie 130-metrowej wysokości biurowcem uzupełnionym o powierzchnie przeznaczone pod handel i usługi. Zostanie także połączony podziemną hala garażową z powstającym 174-metrowym wieżowcem The Bridge.
Ghelamco nie podaje także nazwisk architekta/ów, którzy będą autorami docelowego projektu Chopin Tower.
Ghelamco ma już na swoim koncie takie stołeczne wieżowce, jak Warsaw Spire, The Warsaw HUB, Warsaw UNIT, The Bridge, i VIBE. Wkrótce ma do nich dołączyć Sobieski Tower oraz wspomniany Chopin Tower.