Co słychać na budowach dróg w woj. śląskim, realizowanych przez GDDKiA? [RAPORT]

Orzech

Na 100 km dróg trwają już prace budowalne. 38 km przypada na drogę ekspresową S1, 16,7 km na budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78, a blisko 41 km na przebudowę lub rozbudowę dróg krajowych nr 46, 91 i 94.

Uzyskanie w listopadzie br. decyzji ZRID dla dziesięciokilometrowego odcinka S1 pomiędzy Mysłowicami a Bieruniem pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych jeszcze w tym roku. Przekazanie terenu budowy w październiku br. umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych na obwodnicy Kroczyc i spowoduje, że z końcem roku, w fazie realizacji, będziemy mieli blisko 120 km dróg krajowych.

Wartość umów na realizację tych zadań to ponad 5 mld zł. Budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Bielsko-Biała oraz obwodnicy Poręby i Zawiercia finansowo wsparła Unia Europejska, przeznaczając łącznie na ten cel ok. 1,4 mld zł.

Najnowszy RAPORT przygotowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA):

Zadania w realizacji:

budowa wiaduktu na S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza,

prawie 40 km drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała,

8,5 km drogi ekspresowej S1 pomiędzy Przybędzą i Milówką (obejście Węgierskiej Górki),

16,7 km obwodnicy Poręby i Zawiercia oraz 9,1 km obwodnicy Kroczyc nowego przebiegu drogi krajowej nr 78,

blisko 14,5 km DK91 na odcinkach Częstochowa – Nowa Wieś, Siedlec Duży – Koziegłowy oraz Zawada – Siedlec Duży,

14,5 km DK46 na odcinkach Janów – Lgoczanka oraz Lelów – Nakło,

11,8 km DK94 pomiędzy Pyskowicami a Zabrzem.

S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza

Od stycznia tego roku trwa budowa wiaduktu drogowego nad S1 w ciągu drogi wojewódzkiej nr 796 - ulicy Armii Krajowej w Dąbrowie Górniczej. Budowany wiadukt zastąpi dotychczasowy oraz zapewni odpowiednią widoczność na DW796. Zapewnienie tych parametrów wymusiło dostosowanie istniejących, obustronnych dojazdów do obiektu. Ponadto przebudowane zostanie oświetlenie oraz kanalizacja w rejonie obiektu. Zakończenie jego budowy i dopuszczenie do ruchu wraz z uruchomieniem przebudowanego węzła Pogoria planowane jest pod koniec 2024 r. Wartość robót związanych przebudową wiaduktu to 20 mln zł.

S1 Mysłowice – Bielsko-Biała

Odcinek od Mysłowic do Bielska-Białej to 40 km drogi biegnącej nowym śladem. Wraz z budową S1 powstanie też 300 m S52 na węźle Hałcnów w Bielsku-Białej oraz 3,4 km DK44 w ramach obwodnicy Bierunia i Oświęcimia i 1,4 km pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia. Większość budowanej S1 przebiega w województwie śląskim. Jedynie od Oświęcimia do Dankowic trasa na długości 5,2 km położona jest w województwie małopolskim. Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to niemalże 2,3 mld zł. Zgodnie z naszymi szacunkami zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia może nastąpić pod koniec 2026 r., dla odcinka Oświęcim – Dankowice i Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów w III kwartale 2025 r.

Od Mysłowic do Bierunia

4 lipca 2022 r. podpisaliśmy umowę z firmą Budimex na zaprojektowanie i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Lędziny Wschód, Lędziny Zachód), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Wartość umowy to prawie 489,2 mln zł. Czekamy na wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie powinno nastąpić w listopadzie br.

Od węzła Bieruń do węzła Oświęcim

30 listopada 2021 r. podpisaliśmy umowę z firmą Strabag na realizację S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Wartość umowy to ponad 212,7 mln zł. Dotyczy ona budowy fragmentu S1 o długości ok. 2,9 km oraz odcinka drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km. W ramach tej inwestycji powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości 1,4 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44. W sierpniu br. Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tego odcinka drogi. 20 sierpnia przekazaliśmy wykonawcy teren budowy.

Oświęcim – Dankowice

Umowę z wykonawcą na projekt i budowę odcinka o długości ok. 15 km podpisaliśmy 14 maja 2020 r. Ten odcinek wybuduje konsorcjum firm PORR oraz Mota-Engil. Wartość umowy to blisko 990 mln zł. Powstanie m.in. dwujezdniowa droga ekspresowa, po dwa pasy ruchu, z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz te obsługujące tereny przyległe. 12 września 2022 r. uzyskaliśmy decyzję ZRID. 15 września 2022 r. przekazaliśmy wykonawcy teren budowy.

Dankowice – Bielsko-Biała

Umowę z konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia na projekt i budowę podpisaliśmy 3 sierpnia 2020 r. Wartość kontraktu to blisko 587 mln zł. Długość odcinka pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok to prawie 12 km. Uzyskanie decyzji ZRID 27 września 2022 r pozwoliło na rozpoczęcie prac w październiku 2022 r. Wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Suchy Potok), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych Dankowice Wschód i Zachód, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.

8,5 km obejścia Węgierskiej Górki

Od października 2019 r. trwa również budowa odcinka Przybędza – Milówka, z dwoma dwunawowymi tunelami o długości 830 i 1000 m. Wykonawca deklaruje zakończenie prac pod koniec 2025 r. Wartość umowy to blisko 1,4 mln zł. Blisko 85 proc. osiągnęło zaawansowanie prac na 8,5-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej, w ciągu której powstaną też dwa dwunawowe tunele oraz prawie kilometrowa estakada.

DK46

Lelów – Nakło

26 czerwca 2023 r. podpisaliśmy umowę na kwotę blisko 51 mln zł na rozbudowę odcinka o długości 7,7 km. Pierwotny termin zakończenia tej inwestycji przypadał wrześniu 2024 r. Aktualnie po podpisaniu aneksu terminowego zakończenie tej inwestycji przypada na 28 października 2024 r.

Janów – Lgoczanka

W sierpniu 2023 r. podpisaliśmy umowę na rozbudowę odcinka o długości 6,9 km. Wartość umowy to ponad 53 mln zł. Pierwotny termin zakończenia tej inwestycji przypadał na 7 listopada 2024 r.

Zaawansowanie prac na tych inwestycjach dochodzi do 85 proc. Obie inwestycje realizuje z firma Adac-Lewar z Przystajni w powiecie kłobuckim. Termin zakończenia tych zadań będzie znany po rozpatrzeniu roszczeń terminowych, jakie złożył wykonawca.

DK78

Obwodnica Poręby i Zawiercia (Siewierz – Poręba – Zawiercie)

Ta część obwodnicy jest realizowana w systemie Projektuj i buduj. Umowę o wartości 141,7 mln zł z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud podpisaliśmy 23 grudnia 2019 r.

28 lutego 2022 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję ZRID dla odcinka obwodnicy biegnącej przez Siewierz, Porębę i dalej do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów o długości 16,7 km. Prace przy budowie obwodnicy rozpoczęto w marcu 2022 r. Postęp prac przekroczył 80 proc. Umowny termin zakończenia robót przypada w kwietniu 2025 r.

Obwodnica Kroczyc

11 października br. podpisaliśmy umowę na realizację pierwszej z pięciu obwodnic, jakie powstaną w województwie śląskim w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Inwestycję za 163,2 mln zł zrealizuje firma NDI z Sopotu. W październiku przekażemy teren budowy wykonawcy umożliwiający rozpoczęcie prac budowlanych. Nową obwodnicą, która będzie przedłużeniem trasy omijającej Porębę i Zawiercie, powinniśmy przejechać w kwietniu 2027 r.

DK91

Częstochowa – Nowa Wieś

Przebudowę ponad 4,6-kilometrowego odcinka firma PORR wyceniła na ponad 95 mln zł. Umowę podpisaliśmy 25 lipca 2023 r. Obecnie rozpatrywane jest roszczenie terminowe wykonawcy. Szacujemy, że do zakończenia kontraktu mogłoby dojść w drugiej połowie przyszłego roku. Trwa układanie mieszanki asfaltowej w warstwie podbudowy i wiążącej. Zaawansowanie inwestycji dochodzi do 40 proc.

Siedlec Duży – Koziegłowy

Wartość umowy z 25 lipca 2023 r. z firmą PORR to ponad 81 mln zł za przebudowę ponad 4,4-kilometrowego odcinka. Zaawansowanie prac na tym odcinku osiągnęło 40 proc. Umowny termin zakończenia prac przypada na koniec listopada 2024 r. Wykonawca przedłożył roszczenie terminowe, wskazując zakończenie kontraktu w połowie 2025 r.

Zawada – Siedlec Duży

W lutym 2024 r. podpisaliśmy umowę na przebudowę 5,5 km odcinka DK91 pomiędzy Zawadą a Siedlcem Dużym. Przebudowę w 18 miesięcy (bez okresów zimowych) za ponad 119 mln zł wykona konsorcjum firm NDI oraz NDI Sopot. Tym samym termin zakończenia prac przypada 16 marca 2026 r. Szacujemy, że do zakończenia kontraktu mogłoby dojść w drugiej połowie przyszłego roku. Trwa układanie mieszanki asfaltowej w warstwie podbudowy i wiążącej. Ukończenie warstwy ścieralnej zaplanowano na koniec 2025 r. Zaawansowanie rzeczowe dochodzi do 30 proc.

DK94 Pyskowice – Zabrze

Umowę na rozbudowę drogi ze Strabag Infrastruktura Południe podpisaliśmy 31 marca 2023 r. z pierwotnym termin zakończenia prac przypadającym na 31 października 2024 r. Wobec uznania roszczeń wykonawcy w zakresie wystąpienia wyjątkowo niesprzyjających warunków klimatycznych podpisaliśmy aneksy do umowy, zmieniające termin ukończenia zadania na 8 kwietnia 2025 r. Zaawansowanie robót na tym odcinku osiągnęło 72 proc.

Źródło finansowania

Przebudowy i rozbudowy dróg krajowych finansowane są w całości z budżetu państwa. Budowy drogi ekspresowej S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza oraz obwodnicy Poręby i Zawiercia (od obwodnicy Siewierza do Kromołowa) w ciągu DK78 były współfinansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Budowa drogi ekspresowej S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej oraz obwodnicy Poręby i Zawiercia (od obwodnicy Siewierza do Kromołowa) w ciągu DK78 są współfinansowane ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.

Źródło: GDDKiA