Najbardziej spektakularnym elementem budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Via Carpatia: Rzeszów Południe - Babica jest tunel drogowy. Pierwszy tego typu obiekt na Podkarpaciu drąży maszyna TBM, która właśnie przebiła się na północną stronę wzgórza Grochowiczna.
• Na trasie budowy Via Carpatia S19 Rzeszów Południe – Babica prace idą pełną parą
• Tunel pod wzgórzem Grochowiczna, który jest kluczowym elementem tej inwestycji, drąży potężna maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), tzw. "Karpatka"
• Budowany tunel będzie miał 2255 metrów długości i będzie najdłuższym tego typu obiektem w Polsce Wschodniej
• Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica, stanowi ważny element międzynarodowego szlaku Via Carpatia
• Ten 10-kilometrowy fragment drogi to jedno z największych wyzwań inżynieryjnych w regionie Podkarpacia, obejmujące skomplikowane prace ziemne, budowę tunelu oraz licznych obiektów mostowych
Najbardziej spektakularnym elementem tego odcinka S19 "Via Carpatia" będzie tunel o długości 2,2 km, który zostanie poprowadzony przez wzgórza Pogórza Dynowskiego. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce Wschodniej, wyposażony w nowoczesne systemy wentylacji, oświetlenia, monitoringu i bezpieczeństwa. Tunel powstaje dzięki użyciu specjalistycznych maszyn TBM (Tunnel Boring Machine), które pozwalają na szybkie i precyzyjne drążenie w trudnych warunkach geologicznych.
Tunel i TBM
Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Technologia, know-how i maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) nazwana Karpatką, która jest wykorzystana podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica, zostały dostarczone przez firmę Acciona Construccion, partnera Mostostalu Warszawa.
Produkcja elementów obudowy tunelu odbywała się w hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy. Hala zlokalizowana była w Lutoryżu, w miejscu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Hala wyposażona była w linię produkcyjną, cztery suwnice (największy miał udźwig 60 t) i węzeł betoniarski. Wyprodukowane z żelbetu elementy (ważące do 14 ton) przewożone były do maszyny TBM i układane w trakcie drążenia tunelu. Na jeden cylindryczny pierścień składa się 10 elementów, a na całą jedną nawę 1100 pierścieni.
Karpatka ma 114 metrów długości i 15 metrów szerokości. Jej waga to około 4400 ton. Posiada napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników, każdy o mocy 1 megawata. Ważący około 400 ton pierścień skrawający obraca się z prędkością do 3 obrotów na minutę oraz posiada 471 narzędzi służących do wiercenia. Maksymalna głębokość jaką osiągnęła maszyna TBM to ponad 100 metrów.
Podczas drążenia pierwszej nawy wydobyto ok. 950 000 ton urobku, zużyto około 23 000 MWh prądu, ułożono ponad 11 000 szt. elementów obudowy, a na każdej zmianie pracowało średnio 55 osób.
Drążenie tunelu a geologia i metan
Pierwotnie wykonawca zakładał, że czas potrzebny na wydrążenie jednej nawy tunelu wyniesie ok. 10 miesięcy. Niestety m.in. awarie maszyny, jak i skomplikowane warunki geologiczne wpłynęły na dłuższy czas realizacji pierwszej nawy tunelu. Używając stwierdzenia, że warunki geologiczne są skomplikowane, mamy na myśli połączenie trudności natury geologicznej oraz hydrologicznej.
Dodatkową trudnością jest metan, który wykryto w lipcu 2023 r. podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody na potrzeby drążenia tunelu maszyną TBM. Wymusiło to konieczność doposażenia maszyny w elementy związane z wentylacją i detekcją metanu. Opracowano również dodatkowe procedury postępowania przy danych progach stężenia metanu. To wszystko wpłynęło na opóźnienie startu maszyny. Podczas drążenia pierwszej nawy czujniki odnotowały występowanie metanu, jednak ze względu na zastosowanie właściwych rozwiązań dotyczących detekcji i wentylacji, zarówno na maszynie, jak i w budowanym tunelu, przerwy w pracy były krótkotrwałe.
Pierwsza nawa wydrążona. Co dalej?
Po zakończeniu drążenia kolejnym etapem jest obrót Karpatki, aby mogła rozpocząć drążenie drugiej nawy. Średnio są to około trzy miesiące, jednak ostateczny termin będzie uzależniony od oceny przez wykonawcę uszkodzeń, jakich maszyna doznała przy realizacji pierwszej nawy. TBM to skomplikowane urządzenie, które wymaga przeglądu, kontroli, serwisu każdego elementu oraz naprawy uszkodzonych części. Dodatkowo wykonawca zaplanował jeszcze kilka modyfikacji maszyny, które ostatecznie mają usprawnić pracę TBM przy drugiej nawie. Co do kwestii technicznej obrotu, Karpatka będzie obracana przy pomocy airmover-a, czyli pewnego rodzaju poduszkowca, który będzie transportował poszczególne elementy maszyny na odpowiednie miejsca już przygotowane na portalu północnym.
Kolejnym etapem prac w wydrążonej już nawie będzie wykonanie płyty podjezdniowej, a następnie konstrukcji nawierzchni, po której w przyszłości będą poruszać się pojazdy. Jezdnia z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym oraz opaskami bezpieczeństwa będzie umiejscowiona w najszerszym miejscu nawy.
Zakres prac na budowie S19 Rzeszów Południe – Babica
W ramach inwestycji powstanie węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac na odcinku o długości 10,3 km obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.
W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych: MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Aktualne ogólne zaawansowanie robót to ok. 57 proc.
Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.
WARTOŚĆ CAŁKOWITA KONTRAKTU: 2 230 165 684,48 zł
Zakończenie prac, które determinuje budowa tunelu, planowane jest w styczniu 2028 r.
ZDJĘCIA: