CPK odebrał Koncepcję Programowo-Przestrzenną (KPP) dla 9-kilometrowego tzw. by-passu Kalisza, tym samym rozpoczynają się prace nad projektem budowlanym tego odcinka, a spółka złoży wniosek o decyzję środowiskową. Kolejowa obwodnica Kalisza to integralna część linii 85 na odcinku Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań, czyli poznańskiej odnogi linii „Y” Kolei Dużych Prędkości (KDP).
Kolejowa obwodnica Kalisza to ostatni z elementów „igreka”, który był w fazie planistycznej. Studium wykonalności by-passu zlecone przez poprzedni zarząd CPK w czerwcu 2023 r. umożliwi optymalne wykorzystanie infrastruktury KDP oraz obsłużenie jak największych potoków pasażerskich z Warszawy, Łodzi i Poznania, ale również z Kalisza.
– Projektowana przez CPK linia „Y” połączy cechy najbardziej efektywnych rozwiązań obsługi przez szybką kolej miast różnej wielkości. Kalisz będzie jednym z największych beneficjentów inwestycji kolejowych CPK. Analizy Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) wskazują na skokowy wzrost kolejowego ruchu pasażerskiego w Kaliszu po uruchomieniu linii KDP: do prawie 400 proc – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury. .
Planowany układ torowy wokół Kalisza umożliwi najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak też wjazd do stacji położonej w centrum. Pociągi przejeżdżające przez Kalisz oraz te zatrzymujące się w nim będą korzystały z tej samej infrastruktury KDP, aż do momentu wjazdu na łącznicę.
Przebieg obwodnicy był omawiany z władzami Kalisza i przedstawiany mieszkańcom m.in. ul. Elektrycznej. Został zlokalizowany po południowej stronie miasta. W sąsiedztwie przebiegu linii spółka CPK prowadziła działania komunikacyjne obejmujące m.in. indywidualne spotkania z mieszkańcami i dystrybucję informacji na temat projektu Sieradz – Kalisz – Poznań i Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć.
Na podstawie analiz i założeń opracowywana została dokumentacja projektowa, która zakłada m.in.
• przebieg linii kolejowej powyżej poziomu terenu–naobiektach inżynieryjnych i nasypie,
• wiadukty z mostem nadrzeką Prosną do ul. Częstochowskiej,
• wiadukt nad linią kolejową nr 14 i ul. Wrocławską.
– Zaplanowaliśmy, że pociągi dużych prędkości będą odjeżdżały z Kalisza raz na godzinę. To będzie oferta pociągów dalekobieżnych, jakiej nie mają dziś nawet największe miasta w Polsce. Dzięki konkurencyjnym czasom przejazdu mieszkańcy będą mieli ułatwiony szybki dojazd np. na studia i do pracy w Poznaniu i Łodzi. Przejazd koleją do tych miast dzięki linii KDP zajmie poniżej godziny – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. kolei.
Dzięki współpracy władz miasta i CPK, w tym ekspertów od urbanistyki, transportu, zarządzania infrastrukturą i administracji publicznej, w Kaliszu powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy, czyli Lokalny Hub Mobilności (LHM). Kalisz zyska w ten sposób m.in. nowoczesny dworzec obsługujący podróżujących pociągami KDP i regionalnymi, a także autobusami PKS i samochodami.
Po realizacji całości inwestycji czas przejazdu z Kalisza do Poznania wyniesie ok. 35 min – dla najszybszych pociągów (obecnie to co najmniej 1 godz. 28 min.). Podróż z Kalisza do Warszawy skróci się do 1 godz. 40 min w porównaniu z aktualnymi czasami przejazdu (dziś to co najmniej 2 godz. 40 minut).
Przy użyciu tej samej infrastruktury KDP, Kalisz będzie również obsługiwany przez ekspresy regionalne. Zakładany czas przejazdu takiego składu z Kalisza do Poznania wyniesie ok. 50 minut, czyli o ok. 40 minut krócej niż obecnie. Kursowanie ekspresów regionalnych będzie zależało od urzędu marszałkowskiego, czyli organizatora przewozów w regionie.
W ramach budowy obwodnicy kolejowej na terenie Kalisza zmodernizowana zostanie również tzw. „serpentyna” (obecny przebieg linii nr 14 położony między Piwonicami, Rypinkiem i Zagorzynkiem). Na tej linii podniesiona zostanie prędkość do 110 km/h, a dezorganizujące ruch przejazdy kolejowe zostaną zastąpione przez bezkolizyjne przejazdy dwupoziomowe.
KPP by-passu Kalisza została opracowana przez konsorcjum w składzie: BBF, IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, które przystąpi teraz do opracowania projektu budowlanego. Spółka CPK planuje do końca tego roku złożyć do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Będzie to już trzeci z kolei (po odcinkach Sieradz – Pleszew i Pleszew – Poznań) wniosek o decyzję środowiskową złożony do RDOŚ dla poznańskiej odnogi kolejowego „Y”.
Na wszystkich odcinkach planowanej linii KDP między Sieradzem, a Poznaniem od kilku miesięcy trwają intensywne prace nad opracowaniem projektów budowlanych. Latem 2024 r. spółka CPK otrzymała 162 mln zł unijnego dofinansowania w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF2), na przygotowanie dokumentacji projektowej dla całego odcinka poznańskiej odnogi „Y” w ramach projektu „Uzupełnienie brakującego połączenia na CNC North Sea-Baltic: Opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Pleszew – Poznań”.
Zgodnie z harmonogramami linia z Sieradza do Poznania ma zostać oddana do użytku do końca 2035 r.
Źródło: CPK