Coraz bliżej otwarcia ostatniego brakującego odcinka drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku [ZDJĘCIA]

Orzech

W województwie dolnośląskim trwa budowa ostatniego odcinka drogi ekspresowej S3. To brakująca cześć większego odcinka od Legnicy do granicy Polski w Lubawce i będąca częścią całej, prawie gotowej drogi ekspresowej S3 – która prowadzi od granicy z Czechami w Lubawce, do Świnoujścia. Oprócz tego do zakończenia całej tej wielkiej inwestycji, łączącej porty w Szczecinie i Świnoujściu z granicą polsko-czeską brakuje jeszcze tylko fragmentu S3 w Zachodniopomorskiem.

Budowa odcinka drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków – Kamienna Góra, to jedna z ciekawszych i najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce. Ma być oddana latem 2024 roku, ale już dziś widać, że nie pozostało zbyt wiele do zrobienia. Na trasie powstają m.in. dwa tunele i ponad 700-metrowa estakada. Zimą drogowcy kończą budowę dwóch tuneli.

Droga ekspresowa S3 będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ramach zadania III od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ o długości ok. 16,1 km powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe – tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz dwunawowy tunel drogowy TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.

Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt, 39 przepustów. Realizacja tego zadania zakłada także budowę dwóch miejsc obsługi podróżnych MOP Jaczków Lewy i MOPJaczków Prawy, oba docelowo rodzaju II. Wybudowane będą także drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana.

Powyższy odcinek stanowi fragment drogi ekspresowej S3 Legnica (A4) – Lubawka (granica państwa). Stanowi część projektowanej trasy Świnoujście – Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Legnica – Jawor – Bolków – Kamienna Góra – Lubawka i część Central European Transport Corridor (CETC-ROUTE65) łączącego Skandynawię przez porty Świnoujście – Szczecin z północnymi Włochami przez Czechy i Austrię.

Na dzień 8 czerwca postępy prac prezentują się następująco:

- Zaawansowanie robót - 94 proc.,

- Roboty Drogowe - 91 proc.,

- Roboty Mostowe - 99 proc.,

- Przepusty - 97 proc.,

- Roboty Tunelowe - 97 proc.

Pierwotna wartość tego kontraktu wynosiła ponad 1,5 mld złotych. Obecnie to 1,8 mld złotych.

Droga powinna zostać ukończona do 12 lipca 2024 roku.

GAZLERIA ZDJĘĆ:

Typ nieznany: feed

WIZUALIZACJE:

Trasa główna:

Tunel TS-26: