Coraz bliżej zakończenia prac na drodze ekspresowej S1 Oświęcim – Dankowice

Orzech

Ponad 77 proc. osiągnęło zaawansowanie prac na ok. 15-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S1 w. Oświęcim – Dankowice. Prace mostowe finiszują.

Ich zaawansowanie osiągnęło prawie 86 procent. Obecnie wykonywany jest ustrój nośny na obiekcie ES-29 (przejście dla zwierząt oraz nad wałem przeciwpowodziowym i terenem zalewowym rzeki Wisły) oraz obiekcie MS-35 (przejście dla zwierząt, nad drogą powiatową DP4489S relacji Kaniówek Dankowski – Jawiszowice nad ulicą Janowiec oraz linią kolejową nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice).

W zakresie pozostałych obiektów realizowane są zasypki, wykonywane płyty przejściowe w celu połączenia obiektów z nasypem drogowym. Rozpoczęte zostały roboty wykończeniowe na obiektach w postaci wykonywania kap chodnikowych. W kolejnym etapie realizowane będą roboty brukarskie, bariery drogowe, ekrany na obiekcie oraz nawierzchnie.

Roboty drogowe

W lipcu udostępnione do ruchu zostały wiadukty nr 18 na węźle Oświęcim oraz nr 27 na węźle Wola. Obecnie trwają intensywne roboty ziemne w rejonie zakola Wisły niedaleko węzła Brzeszcze. Jeżeli warunki atmosferyczne pozwolą, we wrześniu od węzła Oświęcim rozpoczniemy układanie warstwy ścieralnej na jezdni w kierunku Bielska-Białej. Ponadto na całym odcinku trwają roboty wykończeniowe, takie jak humusowanie skarp oraz wykonywanie barier. Zaawansowanie robót drogowych wynosi ponad 65 procent.

Zakres umowy

Nowopowstały odcinek będzie miał długość ponad 15 km, z czego nieco ponad 10 km tej trasy zlokalizowane będzie w województwie śląskim, a blisko 5,2 km w woj. małopolskim. Przyległe tereny zostaną skomunikowane trzema węzłami drogowymi: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. Wraz z jezdnią główną powstanie 18 obiektów inżynierskich (w tym pięć obiektów mostowych, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe, estakada oraz kładka dla pieszych), siedem przejść dla płazów, sześć przepustów drogowych o funkcji przejść dla zwierząt, a także 17 zbiorników retencyjnych. 16 z tych zbiorników będzie zapewniało środowisko sprzyjające rozmnażaniu płazów. Powstanie też pięć zbiorników zastępczych dla płazów.

Umowa

Przypominamy, że umowę z konsorcjum firm PORR i Mota-Engil Central Europe za prawie 1 mld zł GDDKiA podpisała 14 maja 2020 r. W związku z licznymi okolicznościami, jakie napotkały wykonawcę w trakcie robót, zakończenie realizacji tego odcinka S1 przewidywane jest w II kwartale 2025 r.

S1 z dofinansowaniem unijnym

Blisko 441 mln zł wyniesie dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na budowę odcinka drogi S1 Oświęcim – Suchy Potok (docelowo Bielsko-Biała Hałcnów) w ramach projektu S1 Kosztowy – Bielsko-Biała. To ostatnia umowa w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ) zawarta przez GDDKiA.

Droga ekspresowa S1 – część korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej

S1 Pyrzowice – Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 relacji Żylina – Skalité. Trasa liczy 148 km, przy czym częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za 136 km. Pozostałe fragmenty są w zarządzie Prezydentów Miast: Dąbrowa Górnicza (4,62 km), Tychy (4,98 km) i Bielsko-Biała (2,37 km). Po ich wykonaniu cały odcinek S1 będzie posiadał klasę drogi ekspresowej.

W realizacji jest aktualnie blisko 50 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim

To blisko półkilometrowy odcinek w rejonie węzła Dąbrowa Górnicza Pogoria, odcinki Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała (cztery zadania, w sumie prawie 40 km) oraz Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km). Wartość tych inwestycji przekracza 4 mld zł.

Źródło: GDDKiA