W piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Budimex na przebudowę 7-kilometrowego fragmentu drogi krajowej nr 1 między Podwarpiem a Dąbrową Górniczą. W ramach kontraktu odcinek zostanie dostosowany do parametrów drogi ekspresowej.
Obecnie w realizacji jest ponad 52 km drogi ekspresowej S1. Wykonawca zrealizuje zadanie w formule "zaprojektuj i wybuduj" wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie do 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
– S1 to niezmiernie ważna i wyczekiwana od lat droga. Wyraźnie poprawi ona dostępność komunikacyjną tego regionu Polski. – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Co ważne, wyprowadzi także ruch tranzytowy z miejscowości, przez które dziś przebiega droga krajowa nr 1 oraz podniesie poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży – dodaje.
Nawierzchnia drogi zostanie przystosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Kolizyjne skrzyżowania z przejściami dla pieszych ulegną likwidacji. Budimex wybuduje nowy węzeł Ząbkowice i przebuduje węzeł Pogoria. Na blisko 7-kilometrowym odcinku powstaną m.in. cztery mosty, cztery wiadukty drogowe i dwie kładki dla pieszych. W ramach dostosowania do parametrów drogi ekspresowej pojawią się drogi serwisowe i dojazdowe, a w ramach rozwiązań z dziedziny ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe czy przejścia dla zwierząt.
Koszt inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad to 282 122 728,56 zł. Ma zostać wykonana maksymalnie do listopada 2023 roku.
S1 ważnym połączeniem komunikacyjnym
Docelowo cała droga ekspresowa S1 będzie mieć długość 135 km, łącząc granicę państwa w Zwardoniu z lotniskiem w Pyrzowicach i autostradą A1. Aktualnie w realizacji, poza opisywanym fragmentem drogi są jeszcze cztery kolejne odcinki: Pyrzowice – Podwarpie, Oświęcim – Dankowice, Dankowice – Bielsko-Biała oraz Przybędza – Milówka, czyli tzw. obejście Węgierskiej Górki. Na wyłonienie wykonawcy czeka odcinek Mysłowice – Oświęcim.