CPK rozstrzygnął przetarg na budowę Systemu Obsługi Bagażu

Orzech

Konsorcjum firm Vanderlande Logistics GmbH wraz z Vanderlande Logistics, Unipessoal Lda będzie odpowiedzialne za zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie oraz obsługę i konserwację Systemu Obsługi Bagażu na Lotnisku CPK. System ten jest jednym z kluczowych elementów portu lotniczego, od którego zależy czas oczekiwania na bagaż, sprawność przesiadek i komfort pasażerów.

• Postępowanie przetargowe dotyczące Systemu Obsługi Bagażu (BHS – Baggage Handling System) prowadzone było w trybie dialogu konkurencyjnego

• W lipcu 2025 roku doszło do otwarcia ofert składających się z trzech kwot netto za dostawę i montaż systemu BHS wyrażoną w euro oraz za utrzymanie i konserwację systemu w części podstawowej, czyli przez okres pięciu lat od dnia uruchomienia lotniska, wyrażoną w złotówkach, a także opcję jej przedłużenia na kolejne pięć lat również wyrażoną w złotówkach

BEUMER Group Poland Sp. z o.o. zaproponował wynagrodzenie netto za dostawę i montaż BHS w wysokości 198 mln euro, natomiast za utrzymanie i konserwację części podstawowej: 116 mln zł i 123 mln zł w opcji przedłużenia umowy.

Konsorcjum firm Vanderlande Logistics GmbH oraz Vanderlande Logistics, Unipessoal Lda zaproponowało wynagrodzenie netto za dostawę i montaż BHS w wysokości 115 mln euro, natomiast za utrzymanie i konserwację części podstawowej 97 mln zł i 93 mln zł w opcji przedłużenia umowy.

W 2024 r. CPK opublikowało informację o wszczęciu postępowania na dostawę Systemu Obsługi Bagażu. W odpowiedzi na powyższe, trzy podmioty, wszystkie z UE, złożyły wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Po szczegółowej weryfikacji m.in. pod kątem doświadczenia (warunkiem udziału było m.in. uruchomienie w ciągu ostatnich 25 lat systemu BHS w portach lotniczych o przepustowości co najmniej 30 mln pasażerów rocznie) wszystkie podmioty zostały dopuszczone do dialogu konkurencyjnego. W kwietniu 2025 r. wszystkie podmioty uczestniczące w dialogu konkurencyjnym zostały zaproszone do złożenia ofert.

System obsługi bagażu, który jest nazywany sercem terminala pasażerskiego, będzie zajmował w budynku powierzchnię ok. 80 tys. mkw. Szacowana długość taśmociągów służących do transportu bagażu to ponad 16 km. BHS dla Lotniska CPK będzie bazował na technologii ICS (Individual Carrier System), która polega na transportowaniu bagażu w pojemnikach (na tackach). Pozwala ona na 100-procentowe śledzenie i sortowanie bagażu, zmniejsza ryzyko jego uszkodzenia oraz umożliwia modułową rozbudowę w zależności od tempa wzrostu ruchu lotniczego i potrzeb rozwijającego się terminala.

W maju 2025 roku zostało ogłoszone postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na budowę terminala lotniskowego. Pod koniec sierpnia 5 konsorcjów złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Wykonawcę poznamy w przyszłym roku, wówczas też zostanie podpisana umowa z wybranym konsorcjum.

W 2026 roku mają rozpocząć się pierwsze prace na budowie nowego portu lotniczego. W planach jest rozpoczęcie budowy fundamentów głębokich, czyli tzw. palowanie.

Plan postępowań inwestycyjnych spółki CPK zakłada, że w latach 2026 – 2028 uruchomionych zostanie niemal 100 postępowań o wartości powyżej 1 mln zł netto każdy. Tylko w 2026 roku orientacyjna wartość przetargów sięgnie ok. 40 mld zł.

Według zaktualizowanego harmonogramu, Lotnisko CPK ma zostać uruchomione przed końcem 2032 r. – jednocześnie z odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, który jest na etapie zaawansowanego projektowania, wykupu nieruchomości, a na terenie Łodzi prac budowlanych.

Źródło: CPK