Dwa niewielkie, historyczne dworce w woj. pomorskim czeka duża metamorfoza

Orzech

Są niewielkie, historyczne i położone w powiecie puckim. Pierwszy jest już w trakcie przebudowy, a na drugim prace ruszą lada dzień – dworce kolejowe Swarzewo i Mrzezino, bo o nich mowa, znów będą obsługiwać pasażerów.

Inwestycje są częścią Programu Inwestycji Dworcowych, w ramach którego w województwie pomorskim Polskie Koleje Państwowe S.A. przebudowały m.in. dworce Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz Tczew. – Podobna kompleksowa modernizacja, ale na mniejszą skalę, czeka dworce Swarzewo i Mrzezino, dzięki czemu staną się one komfortową, bezpieczną oraz dostępną przestrzenią obsługi pasażerów – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. Przyjrzymy się bliżej tym projektom.

Ceglane Swarzewo

Celem przebudowy dworca Swarzewo jest przywrócenie obsługi podróżnych, a także poprawa estetyki budynku. Z elewacji zostanie usunięty tynk, a obiekt odzyska swój pierwotny wygląd. Elewacja będzie wykończona cegłą, a dach dachówką karpiówką w kolorze ceglanym. W nową estetykę dworca wpisze się też odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa w kolorze brązowym. Na elewacji od strony torów pojawi się zegar. Zaprojektowano na niej również napis przestrzenny w kolorze czarnym z logotypem PKP S.A. i nazwą miejscowości. Podobny, z tym że z napisem dworzec kolejowy, pojawi się również na elewacji bocznej.

We wnętrzu podróżni znajdą niewielką poczekalnię oraz toalety. Zaprojektowano ją w odcieniach szarości. Na posadzce znajdą się duże szare płyty gresowe przypominające lastriko, natomiast na ścianach, do wysokości lamperii, wzór przypominający sztukaterię. Na suficie zostaną umieszczone oprawy liniowe. Poczekalnia będzie wyposażona w ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz zegar. W jej pobliżu znajdzie się również niewielkie pomieszczenie na wynajem, np. na punkt sprzedaży biletów. W przestrzeni obsługi pasażerów wytyczono również miejsca na postawienie biletomatu oraz automatu z przekąskami.

Wraz z przebudową dworca zmieni się również jego otoczenie. Wykonawca ułoży m.in. nowe nawierzchnie chodników i drogi dojazdowej. W otoczeniu budynku znajdzie się także 12 miejsc parkingowych, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami. Na wiatę rowerową zostanie przebudowany, znajdujący się w pobliżu dworca budynek gospodarczy. W projekcie przewidziano też montaż elementów małej architektury, takich jak ławki, kosze czy lampy, a także uporządkowanie terenów zielonych i wykonanie nowych nasadzeń.

Mrzezino w nowej odsłonie

Również dworzec w Mrzezinie czeka olbrzymia metamorfoza. Całkowicie nowy wygląd zyska jego elewacja. Zostanie ona wykończono szarymi, formowanym ręcznie płytkami ceglanymi, a także zyska olbrzymie przeszklenia, które będą doświetlać znajdującą się we wnętrzu poczekalnię. Budynek zostanie rozbudowany o nową wiatę opartą o stalowe kolumny, która będzie przedłużeniem dachu obiektu od strony południowej. Zaprojektowano pod nią poczekalnię letnią oraz stojaki rowerowe. Na elewacji budynku znajdzie się nowy zegar, a także napisy przestrzenne z logotypem PKP S.A. i nazwą miejscowości (od strony torów) oraz napisem „dworzec kolejowy” od strony wsi. Na dachu budynku zainstalowane zostaną panele fotowoltaiczne.

We wnętrzu dworca zaprojektowano niewielką poczekalnię doświetloną przez dwie olbrzymie witryny okienne. Wnętrze zaprojektowano minimalistycznie i nowocześnie. Grafitową posadzkę gresową zestawiono z białymi ścianami i sufitem. We wnętrzu, poza ławkami, podróżni znajdą gabloty na rozkłady jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegar. W pobliżu poczekalni zlokalizowano również toaletę.

Zmieni się również otoczenie obiektu. Zostaną wykonane nowe chodniki i nawierzchnia drogi dojazdowej. W sąsiedztwie dworca zaprojektowano również 6 miejsc parkingowych. Poza tym pojawią się nowe elementy małej architektury oraz uporządkowana zostanie zieleń.

Ekologicznie, komfortowo, bezpiecznie

Poprawa estetyki i przywrócenie obsługi pasażerów na dworcach Mrzezino i Swarzewo to nie jedyne cele inwestycji. Budynki staną się również bardziej ekologiczne dzięki zastosowaniu energooszczędnego oświetlenia, a także pomp ciepła. Poza tym na dachu dworca Mrzezino oraz wiacie rowerowej przy dworcu Swarzewo zostaną umieszczone panele fotowoltaiczne, które będą produkowały „zieloną energię”. W projekcie uwzględniono również montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, a także inteligentnych systemów zarządzania budynkiem. Ponadto obydwa dworce będą pozbawione barier architektonicznych, a także przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami.

Koszt przebudowy dworców Swarzewo i Mrzezino to odpowiednio 5,88 mln złotych brutto i 4,49 mln złotych brutto. Termin zakończenia modernizacji dworca Swarzewo to koniec tego roku, a w Mrzezinie – połowa przyszłego. Na pierwszym z nich wykonawca – Przedsiębiorstwo Remontowo – Budowlane „AGAD” Sp. z o.o. – pracuje obecnie nad układaniem instalacji sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz budynku. Natomiast w Mrzezinie, gdzie za przeprowadzenie robót budowlanych będzie odpowiadała firma 3JM Michał Bryłka, prace ruszą lada dzień.

Inwestorem w obydwóch przypadkach są Polskie Koleje Państwowe S.A. Opracowanie dokumentacji projektowych dla przebudowy obydwóch dworców zostało dofinansowane ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Źródło: PKP S.A.