Ikoniczny, zabytkowy, modernistyczny pawilon dawnej Cepelii wraca na kulturalną i handlową mapę Warszawy za sprawą Empiku. Za kilka dni nastąpi oficjalne otwarcie nowego salonu tej znanej marki, w samym centrum stolicy.
Po kilku miesiącach remontu zabytkowy, kultowy pawilon odzyskał wygląd z lat 60. Budynek przeszedł metamorfozę, odzyskując oryginalną formę i blask. Nowy sklep Empik zostanie otwarty 13 grudnia 2024 r. Będzie to najnowocześniejszy flagowy salon o powierzchni 1,3 tys. mkw., zlokalizowany na trzech poziomach.
Głównym inwestorem i wykonawcą w zakresie renowacji budynku, infrastruktury i otoczenia jest spółka Sienna 111. Autorem modernizacji Pawilonu Cepelia jest pracownia AMC – Andrzej M. Chołdzyński, a za realizację i finalny wygląd odpowiada pracownia Bernatek Architekci.
Empik Marszałkowska wyróżni się strefą muzyki z gadżetami dla fanów, najszerszym wyborem płyt winylowych - również w kolekcjonerskich, unikatowych wydaniach, a także zagranicznymi edycjami książek i albumów, niedostępnymi w innych lokalizacjach.
Odwiedzający będą mogli ponadto korzystać z czytelni z wyjątkowym widokiem na centrum Warszawy oraz z Klubu Empik - miejsca wydarzeń kulturalnych: spotkań autorskich, sesji autografów czy koncertów.
Cepelia znów rozbłyśnie
Pawilon projektu Zygmunta Stępińskiego powstał w 1966 r. w ramach inicjatywy „Ściany Wschodniej”. Konstrukcja wyróżniała się lekkim stalowym szkieletem i niemal w całości przeszklonymi elewacjami, dzięki którym piętro sprawiało wrażenie jakby unosiło się w powietrzu. Cały projekt opierał się na koncepcji lokalu handlowo-usługowego przenikającego się z ulicą – wpisywał się tym samym w szerszą wizję nowoczesnego centrum miasta.
Kultowy pawilon odzyska wkrótce dawny blask. Wszystko dzięki kompleksowej renowacji zgodnej z pierwowzorem i zachowaniem charakterystycznych elementów elewacji i wnętrza. Realizacja przywróci modernistyczną lekkość budynku – powrócą szklane ściany, roślinność oraz charakterystyczne wolnostojące gabloty ekspozycyjne. Renowację przejdzie konstrukcja budynku i ukształtowanie dachu. Odwzorowane zostaną także historyczne oświetlenie, okładziny elewacyjne i charakterystyczne okna lamelowe oraz elementy dekoracyjne – w tym niepowtarzalna, błękitna okładzina ceramiczna autorstwa Stanisława Kucharskiego, złożona z ręcznie wypalanych płytek.
Empik w sercu miasta
W kultowym pawilonie powstanie trzypiętrowy Empik. – Warszawa ma szczególne miejsce w naszej ponad 75-letniej historii – to tu stawialiśmy pierwsze kroki, a dziś jesteśmy obecni aż w kilkudziesięciu różnorodnych lokalizacjach. Ten salon będzie jednak wyjątkowy – najnowocześniejszy, flagowy Empik w historycznym budynku Cepelii stanie się wizytówką naszej marki – mówi Ewa Szmidt, Prezeska Grupy Empik.
Miejsce spotkań
Pawilon Cepelii od samego początku miał za zadanie umożliwić przechodniom codzienny kontakt z kulturą. W budynku mieścił się sklep oferujący rękodzieło polskich artystów ludowych oraz inne tradycyjne produkty. W Empiku znajdzie się nie tylko przestrzeń handlowa na trzech poziomach (1300 mkw.) z bogatą ofertą książek, płyt CD i winyli, produktów kreatywnych i papierniczych czy prasy, lecz także mała czytelnia oraz scena na spotkania autorskie, z których marka znana jest od dekad. Bogaty program wydarzeń będzie towarzyszyć warszawiakom i turystom na co dzień.