Co słychać na budowie wielkiego pływającego Terminala LNG (FSRU) w Gdańsku?

Orzech

Budowa pływającego Terminala FSRU idzie zgodnie z planem. Kontrola jakości stalowych pali, dostarczonych na zlecenie wykonawcy z renomowanej huty w Algierii, zadziałała prawidłowo i wzorowo. GAZ-SYSTEM - jako inwestor gdańskiego terminala - wnikliwie monitoruje każdy etap inwestycji i jest w bieżącym kontakcie wykonawcą. Ten strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego państwa projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem, przy udziale polskich firm. Osiągnięcie zdolności operacyjnej terminala zaplanowane jest na pierwszy kwartał 2028 roku.

Pierwszy etap prac w części morskiej Projektu FSRU, przewidzianych do wykonania w 2025 r. został zakończony. Realizacja kluczowych zadań przebiegła bez zakłóceń.

– Zakończono pogłębianie całego akwenu w obszarze manewrowania, wyrównano dno morskie i przeprowadzono pomiary batymetryczne, usunięto ferromagnetyki z pełnego obszaru morskiego placu budowy. Na obszarze lądowym wygrodzono teren budowy, usunięto karpiny, finalizowane są prace nad drogą dojazdową i mobilizacją zaplecza. Jeszcze w tym roku rozpoczną się pierwsze prace niezbędne do powstania komory startowej mikrotunelu, który umożliwi przeprowadzenie gazociągu podmorskiego bezpiecznie pod plażą w Stogach. Kolejne prace na wodach Zatoki Gdańskiej - z uwagi na to, że wymagają sprzyjających warunków pogodowych - będą zgodnie z planem kontynuowane wiosną 2026 roku – mówi Maciej Wawrzkowicz, kierownik projektu FSRU w GAZ-SYSTEM.

Budowa pod ścisłą kontrolą jakości i procedur

Dostarczone dotychczas pale kotwiące, które będą pogrążane w dnie Zatoki Gdańskiej i na nich zostanie posadowiona platforma cumownicza - czyli nabrzeże dla statku FSRU - zostały wyprodukowane w renomowanej fabryce w Algierii, specjalizującej się w produkcji tego typu materiałów. Zgodnie z postanowieniami umowy zamawiającym jest wykonawca kontraktu. Wszelkie materiały oraz urządzenia, jakie mają być użyte do budowy nabrzeża i instalacji regazyfikacyjnych podlegają szczegółowym procedurom kontrolnym przy odbiorze dostaw, zarówno przez wykonawcę - jako bezpośredniego zamawiającego, jak i przedstawiciela inwestora.

Do Polski dotarły dotąd trzy pierwsze partie pali. Wykonawca zgłosił do odbioru tylko jedną z nich, ostatnią, której weryfikacja jest w toku. Pierwsze rezultaty badań wskazują na spełnienie obowiązujących wymogów jakościowych. Obecnie trwają uzgodnienia inwestora z wykonawcą co do dalszego postępowania. Dotyczy to zwłaszcza dwóch pierwszych dostaw, w których stwierdzono niezgodności spawalnicze.

– Kontrola jakości dostaw jest standardowym działaniem realizowanym w ramach procesu inwestycyjnego i świadczy o zachowaniu najwyższych standardów staranności. Jej celem jest wykrywanie ewentualnych nieprawidłowości lub braków zanim sprawdzane materiały lub urządzenia trafią na plac budowy. W naszej ocenie w tym konkretnym przypadku kontrola jakości zadziałała w sposób prawidłowy – mankamenty pali kotwiących zostały zidentyfikowane jeszcze przed zgłoszeniem ich do odbioru. Zaistniała sytuacja w żaden sposób nie wpływa na ścieżkę realizacji projektu i koszt inwestycji po stronie GAZ-SYSTEM, ani tym bardziej na jakość budowanej infrastruktury. Zapewniam, że zaistniała sytuacja nie powoduje żadnych opóźnień w realizacji projektu – podkreśla Maciej Wawrzkowicz, kierownik projektu FSRU w GAZ-SYSTEM.

Kolejne dostawy pali kotwiących

Aby zapewnić realizację prac morskich zgodnie z przyjętym harmonogramem GAZ-SYSTEM, jako inwestor, wymaga od wykonawcy realizacji dostaw materiałów budowalnych z odpowiednim wyprzedzeniem. Obecnie wykonawca kontraktu jest w trakcie zamawiania kolejnej partii pali kotwiących. Dodatkowa partia zostanie pozyskana z rynku europejskiego - za pośrednictwem polskiego dostawcy. Kolejne dostawy uzupełniające są również zaplanowane i zlecone do wykonania certyfikowanym zakładom. Wszelkie naprawy i weryfikacja jakościowa materiałów odbywają się w polskich zakładach w Gdańsku i Tucznie, przy udziale uprawnionych polskich firm inspekcyjnych.

Terminal FSRU – nowy punkt wejścia gazu do Polski

Pływający terminal LNG (FSRU – Floating Storage Regasification Unit) to strategiczna inwestycja wpisująca się w rozwój infrastruktury gazowej w Polsce i regionie. Zakłada powstanie infrastruktury zdolnej do odbioru, procesowego składowania i regazyfikacji ponad 6 mld m3 gazu rocznie. Jednostka regazyfikacyjna, budowana obecnie w stoczni Hyundai Heavy Industries w Korei Południowej, zostanie na stałe zacumowana w południowej części Zatoki Gdańskiej, w rejonie Portu Gdańsk (w sąsiedztwie Baltic Hub i toru podejściowego). Infrastruktura ta będzie drugą w Polsce (po terminalu LNG w Świnoujściu) instalacją umożliwiającą odbiór skroplonego gazu dostarczanego drogą morską.

Program FSRU obejmuje nie tylko budowę nabrzeża i morskiego gazociągu, ale także rozbudowę krajowego systemu przesyłowego o blisko 250 km nowych gazociągów lądowych. Oddanie do eksploatacji nowego terminalu planowane jest na przełomie 2027 i 2028 roku.

Wsparcie finansowe inwestycji

Część morska inwestycji prowadzona jest przy wykorzystaniu funduszy Unii Europejskiej. Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na prace przygotowawcze. Maksymalna wysokość wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.

W czerwcu 2025 r. GAZ-SYSTEM podpisał umowę pożyczki z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na kwotę 2,2 mld zł, która zostanie przeznaczona na budowę infrastruktury gazu ziemnego. Finansowanie pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), w ramach którego Program FSRU został ujęty w części dotyczącej REPowerEU – unijnego instrumentu wspierającego szybkie uniezależnienie Europy od rosyjskich paliw kopalnych do 2030 roku. Projekt budowy części lądowej terminalu wpisuje się w cele REPowerEU, zakładające m.in. zwiększenie efektywności energetycznej oraz eliminację barier w rozwoju odnawialnych źródeł energii.kOSZT

Koszt inwestycji

Prezes Gaz-Systemu, Sławomir Hinc, poinformował, że całkowity koszt budowy pływającego terminala LNG (FSRU) w Gdańsku, wraz z towarzyszącą infrastrukturą morską oraz gazociągami lądowymi, to około 4,5 miliarda złotych. Wskazana kwota nie obejmuje kosztów czarteru jednostki FSRU.

Jak zaznaczył prezes Gaz-Systemu, spółka zakontraktowała dotychczas usługi i materiały w polskich firmach na łączną kwotę około 1,8 miliarda złotych.