Prezes Gaz-Systemu, Sławomir Hinc, poinformował, że całkowity koszt budowy pływającego terminala LNG (FSRU) w Gdańsku, wraz z towarzyszącą infrastrukturą morską oraz gazociągami lądowymi, to około 4,5 miliarda złotych. Wskazana kwota nie obejmuje kosztów czarteru jednostki FSRU.
Jak wyjaśnił prezes, Gaz-System nie przewiduje zakupu jednostki, gdyż będzie ona czarterowana. W związku z tym spółka ponosić będzie bieżące koszty przez okres 15 lat trwania czarteru. Armator, japońska firma Mitsui, dokona zapłaty za statek na rzecz koreańskiego wykonawcy, co oznacza, że Gaz-System nie będzie uwzględniał tej pozycji w swoich nakładach inwestycyjnych.
Projekt FSRU obejmuje budowę falochronu, którego realizację sfinansuje Urząd Morski w Gdańsku, a także nabrzeża, podmorskiego gazociągu prowadzącego na brzeg oraz lądowej infrastruktury gazowej na trasie Gdańsk–Kolnik–Gardeja–Gustorzyn. Jak zaznaczył prezes Gaz-Systemu, spółka zakontraktowała dotychczas usługi i materiały w polskich firmach na łączną kwotę około 1,8 miliarda złotych.
Gazociąg prowadzący z Gdańska do Gustorzyna, w pobliżu Włocławka, będzie miał długość około 250 km i obejmie dwukrotne przejście pod Wisłą oraz jedno pod Martwą Wisłą. Na odcinku pomiędzy Gniewem a Kwidzynem, firma GGT Solutions prowadzi obecnie przewiert przy użyciu technologii Direct Pipe. Jest to drugi co do długości przewiert na całej trasie gazociągu, wynoszący ponad 1000 metrów. Dotychczas ułożono około 300 metrów rur. Najdłuższy przewiert, liczący 1042 metry, zostanie przeprowadzony pod Martwą Wisłą, a całkowita długość odcinków wykonanych metodą bezwykopową wyniesie około 15,6 km.
Zgodnie z harmonogramem, część lądowa projektu ma zostać ukończona do końca 2026 roku. Jednostka FSRU planowana jest do przybycia do Gdańska w trzecim lub czwartym kwartale 2027 roku, natomiast uruchomienie terminala oraz rozpoczęcie świadczenia usług regazyfikacji przewidziane jest na początek 2028 roku.
Segment lądowy gazociągu ma zostać całkowicie zespawany na początku 2026 roku, natomiast układanie rur w wykopach zaplanowano na maj i czerwiec tego samego roku. Odbiór techniczny całej infrastruktury przewidziano na 7 września 2026 roku.
Nabrzeże dla jednostek FSRU zostanie wybudowane na wschód od portu w Gdańsku, trzy kilometry od brzegu, i będzie dostosowane do zakotwiczenia dwóch jednostek. Gaz-System wskazał, że zdolności regazyfikacyjne terminala, który rozpocznie działalność w 2028 roku, wyniosą 6,1 miliarda metrów sześciennych gazu rocznie, w całości zarezerwowanych przez spółkę Orlen.
W odniesieniu do drugiej jednostki FSRU, Gaz-System przeprowadził procedurę Open Season, która nie wykazała wystarczającego zainteresowania ze strony klientów. W konsekwencji, pod koniec 2023 roku operator zrezygnował z dalszej realizacji projektu. Niemniej jednak, prezes Hinc nie wykluczył ponownego przeprowadzenia procedury w przypadku zgłoszenia potencjalnego zapotrzebowania na dodatkowe zdolności regazyfikacyjne.
Informacje dodatkowe:
• Infrastruktura, która powstanie w rejonie Gdańska będzie drugą w Polsce – po Terminalu LNG w Świnoujściu – instalacją przystosowaną do odbioru skroplonego gazu ziemnego dostarczanego drogą morską.
• Program FSRU to największa realizowana obecnie inwestycja GAZ-SYSTEM. Oprócz budowy nabrzeża i gazociągu podmorskiego Program FSRU obejmuje także pozyskanie jednostki regazyfikacyjnej oraz rozbudowę krajowego systemu przesyłowego o 250 km gazociągów lądowych.
• Terminal FSRU będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu, w odległości ok. 3 km od linii stałego lądu.
• Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca (FSRU – ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli statek przystosowany do procesowego składowania gazu w formie skroplonej (LNG) odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy, a następnie jego przesył. Po przesłaniu na ląd gaz popłynie w kierunku centralnej Polski nowymi gazociągami wybudowanymi w ramach części lądowej Programu.
• Terminal FSRU wpisuje się w proces transformacji energetycznej i gospodarczej, zakładającej przejście na mniej emisyjne źródła energii.
• Część morska inwestycji prowadzona jest przy wykorzystaniu funduszy Unii Europejskiej. Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na prace przygotowawcze – działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)”. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.
• W 2023 r. Komisja Europejska uwzględniła również gazociągi lądowe planowane do realizacji w ramach Programu FSRU w części pożyczkowej Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w rozdziale REPowerEU dotyczącym rozwoju infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia najpilniejszych potrzeb związanych z bezpieczeństwem dostaw (komponent G3.2. - Improving energy infrastructure and facilities to meet immediate security of supply needs for gas).
Gaz-System, jako operator systemu przesyłowego gazu w Polsce, w 100% należący do Skarbu Państwa, odpowiada za transport gazu ziemnego oraz zarządzanie kluczową infrastrukturą gazową w kraju. Spółka jest także właścicielem i operatorem terminala LNG w Świnoujściu.



