Teren inwestycyjny o powierzchni prawie 11 hektarów, hale produkcyjne i magazynowe, budynki biurowe i socjalne – zakład Scanii został wystawiony na sprzedaż, a nowy właściciel może zarządzać terenem już od III kwartału 2024 roku.
Zakład produkcyjny Scania w Słupsku przez lata był nieodłącznym elementem krajobrazu przemysłowego Pomorza. Jednak w wyniku restrukturyzacji i zmian strategii rozwoju Grupy Scania, podjęto decyzję o wygaszeniu produkcji autobusów do końca I kwartału 2024 roku. Oznacza to, że teren przy ulicy Grunwaldzkiej będzie dostępny dla nowych inwestorów, podobnie jak olbrzymi potencjał ludzki fabryki.
Fabryka w Słupsku
Słupsk stał się symbolem przemysłowego potencjału w regionie, głównie dzięki fabryce Scania. Produkcja montażowa autobusów rozpoczęła się tu w marcu 1994 r. Dwa lata później rozszerzono zakres działalności o produkcję podwozi autobusowych. W ciągu 30 lat zakład opuściło ponad 10 tys. autobusów. Scania nie tylko zapewniała miejsca pracy dla słupskiej i okolicznej społeczności, ale także kształtowała lokalną tożsamość przemysłową.
Ostatni autobus opuści fabrykę w styczniu 2024 r. Scania nie opuszcza jednak regionu całkowicie. Spółka będzie nadal inwestować w produkcję podwozi autobusowych w pobliskiej Kobylnicy.
Nowe szanse dla inwestorów
Zamknięcie fabryki będzie pewnym wyzwanie dla lokalnej społeczności, rokuje jednak potencjał na rozpoczęcie nowego rozdziału w rozwoju gospodarczym miasta. Wraz z decyzją o zakończeniu działalności, Scania oddaje zaawansowaną infrastrukturę. Łączna powierzchnia terenu wynosi 10,88 ha. W jego skład wchodzą m.in. budynki produkcyjne – sięgające 12,5 m wysokości operacyjnej, wyposażone w udźwigowienie wewnętrzne, kanały inspekcyjne; budynki magazynowe o możliwości przechowywania łącznie 7500 palet, a nawet lakiernia i pomieszczenia na mini klinikę. Wszystkie budynki są zelektryfikowane i wyposażone w sieś sprężonego powietrza oraz niezależne generatory. Teren wyposażony jest również w utwardzoną przestrzeń parkingową dla gotowych produktów (12 000 m2), parking dla ciężarówek oraz aut osobowych.
Główny, reprezentatywny biurowiec o powierzchni ponad 2300 m2 wyposażony jest w 85 stanowisk, a ogólny potencjał biurowych miejsc pracy, rozłożonych na kilka budynków przekracza 150 osób.
Co ciekawe, do dyspozycji pozostaje również własna stacja paliw, tradycją sięgająca jeszcze lat 80., kiedy to na terenie obecnego zakładu Scanii, remontowano pojazdy autobusowe z całej Polski oraz produkowano polskie trolejbusy pod marką Kapena.
Potencjalnym atutem lokalizacji są też tereny położone w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu. Aktualnie Miasto Słupsk przystąpiło do zmian zapisów planistycznych i uwolnienia pod przemysł i usługi przeszło 80 ha w ramach tzw. Strefy Zachód.
Potencjał ludzki
Wraz z produkcją autobusów, zawieszeniu ulega także zatrudnienie 700-osobowej załogi Scanii. To wykwalifikowani technicy, monterzy, mechanicy, serwisanci, inżynierowie, a także specjaliści ekonomiczni i strategiczni. 60 pomorskich firm wyraziło już chęć zatrudnienia części tych pracowników, co pokazuje, że na lokalnym rynku istnieje zapotrzebowanie na pracowników o takich profilach zawodowych.
21 października, w Słupsku odbyły się targi pracy, w których wzięło udział prawie 40 firm z różnych branż, głównie metalowej i automotive. Nie zabrakło też producentów okien, drzwi, mebli, a nawet przetwórstwa spożywczego, serwisów pojazdów i przewoźników. Była to doskonała okazja do zapoznania się z potencjałem zatrudnienia w regionie oraz możliwościami rozwoju kariery zawodowej.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, we współpracy z Agencją Rozwoju Pomorza oraz Pomorską Agencją Rozwoju Regionalnego, prowadzą działania zmierzającego w kierunku przyciągnięcia do Słupska poważnego inwestora, zdolnego przejąć zakład produkcyjny. Naturalnie najbardziej oczywistą branżą wydają się automotive, czy szerzej – i mobility, jednak przy umiejętnych metodach restrukturyzacji i nowoczesnych szkoleniach reskillingowych, zakłady Scanii spełnią oczekiwania przedstawicieli wszystkich sektorów nowoczesnej gospodarki.
Źródło: Invest in Pomerania