Znamy już więcej informacji na temat nowej inwestycji z branży motoryzacyjnej na Dolnym Śląsku. Chodzi o inwestycję fińskiego koncernu Valmet Automotive w Złotoryi. O inwestycji tej firmy w tym dolnośląskim mieście informowaliśmy na portalu Investmap.pl w listopadzie 2018 roku.
Inwestor zadeklarował inwestycje w wysokości 189,47 mln zł i utworzenie 120 miejsc pracy. Dużą część z nich obejmą wykwalifikowani pracownicy i kadra inżynierska. Jest to największy projekt spośród 11 inwestycji, na które firmy zdecydowały się w ubiegłym roku na terenie Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (LSSE).
Inwestor zadeklarował inwestycje w wysokości 189,47 mln zł i utworzenie 120 miejsc pracy. Dużą część z nich obejmą wykwalifikowani pracownicy i kadra inżynierska. Jest to największy projekt spośród 11 inwestycji, na które firmy zdecydowały się w ubiegłym roku na terenie Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (LSSE).
Nadal nie ma oficjalnych wiadomości na temat tego, co Valmet Automotive będzie produkował w Złotoryi. Według nieoficjalnych informacji mogą to być układy zasilające do pojazdów elektrycznych, jednak przedstawiciele inwestora nie potwierdzają tych informacji.
Przypomnijmy, Urząd Miejski w Złotoryi prowadził negocjacje z Valmet Automotive od kwietnia 2018 r. Złotoryja konkurowała o ta inwestycję z kilkoma lokalizacjami w całej Europie. Fińczycy zdecydowali się jednak na Polskę. Pod koniec października 2018 roku zakupili niezabudowaną działkę o powierzchni trzech hektarów, położona jest za fabryką Schneidera, tuż przy skrzyżowaniu dróg na Wilków i Leszczynę.
Pod koniec 2018 roku roku trwała niwelacja terenu pod budowę fabryki. Otwarcie zakładu produkcyjnego Valmet Automotive przewidziane jest czwarty kwartał bieżącego roku.
Valmet Automotive jest szóstym dużym inwestorem ściągniętym do Złotoryi w ciągu 4 ostatnich lat. Pod koniec 2015 r. na inwestycję w złotoryjskiej podstrefie LSSE zdecydował się niemiecki Borgers, także przedsiębiorstwo z branży automotive. Kilka miesięcy później na inwestycje w tym mieście zdecydowała się niemiecka firma Schneider i polska - Bisek.
W 2018 roku na działkach przemysłowych przylegających do podstrefy LSSE, a należących wcześniej do miasta, swoje zakłady produkcyjne postanowiły wybudować firmy Euromill i Thermofin . Te dwie ostatnie inwestycje są w fazie projektowej. Mają powstać do końca 2019 roku.
W 2018 roku na działkach przemysłowych przylegających do podstrefy LSSE, a należących wcześniej do miasta, swoje zakłady produkcyjne postanowiły wybudować firmy Euromill i Thermofin . Te dwie ostatnie inwestycje są w fazie projektowej. Mają powstać do końca 2019 roku.
W złotoryjskiej podstrefie LSSE zainwestowano w latach 2015-2018 ponad 140 mln zł i utworzono ponad 400 miejsc pracy. Wg ostrożnych szacunków, te nowe miejsca pracy dały ok. 10 mln złotych wynagrodzeń netto rocznie.
O inwestorze:
Valmet Automotive EV to firma z branży automotive, której główna fabryka znajduje się w fińskim mieście Uusikaupunki. W przeszłości zajmowała się m.in. produkcją szwedzkich samochodów marki Saab oraz kompletnych dachów do kabrioletów dla takich marek jak Porsche, Bentley, Mercedes czy Lamborghini.
Przedsiębiorstwo założone zostało w 1968 roku pod nazwą Saab-Valmet jako spółka typu joint-venture, należąca do grupy Saab-Scania i Valmet. W 1992 roku Saab wycofał się ze spółki, a w 1995 roku jej nazwę zmieniono na Valmet Automotive. Od 1999 roku należy do spółki Metso powstałej w wyniku połączenia przedsiębiorstw Valmet i Rauma. Pod koniec 2010 roku Valmet przejął upadłe zakłady Karmann, rozszerzając swoją działalność na Niemcy (fabryka w Osnabrück) i Polskę (fabryka w Żarach).
W ciągu całej historii funkcjonowania firmy, przedsiębiorstwo produkowało samochody na zamówienie dla przedsiębiorstw: Saab, PSA, General Motors oraz AwtoWAZ. Obecnie zajmuje się produkcją wybranych modeli Porsche. W ostatnich latach stawia na produkcję aut elektrycznych.