GDDKiA wybrała wykonawcę pierwszego odcinka drogi do elektrowni jądrowej

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała wykonawcę pierwszego odcinka drogi do elektrowni jądrowej, która powstanie w województwie pomorskim. Najkorzystniejszą spośród trzynastu ofert złożyło konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal. Zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do elektrowni jądrowej, na odcinku od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213, wyceniono na kwotę 177 899 777,77 zł.

W przypadku drugiego odcinka tej drogi, między DW213 a węzłem Łęczyce na S6, komisja przetargowa ocenia dokumenty złożone przez potencjalnych wykonawców. Wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi w II kwartale br.

Droga krajowa do przyszłej elektrowni jądrowej

Realizację inwestycji podzielono na dwa zadania:

od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km),

od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km).

Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej S6 Leśnice - Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce. Droga o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) projektowana jest po nowym śladzie i będzie łączyć S6 z elektrownią.

Cel inwestycji

Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców tamtejszych terenów. Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.

Ponadto nowa droga poprawi także bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.

Strategiczne znaczenie

Droga krajowa do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.

Pierwszy odcinek w 2028 r.

Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).

Umowę GDDKiA planuje podpisać w II kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2028 r.

Źródło: GDDKiA