Globalny gigant lotniczy zamierza produkować i serwisować samoloty w Polsce. Brazylijski Embraer, trzeci co do wielkości producent samolotów na świecie, działający zarówno w sektorze samolotów pasażerskich, jak i wojskowych, planuje utworzyć w Polsce europejskie Centrum Doskonałości (Center of Excellence) Embraera.
Francisco Gomes Neto, prezes Grupy Embraer, przebywał niedawno z wizytą w Polsce. Towarzyszył mu prezes Embraer Commercial Aviation oraz członek zarządu ds. handlowych Embraer Defense & Security. Celem wizyty były spotkania z obecnymi, nowymi i potencjalnymi partnerami w obszarach takich jak:
• produkcja, montaż końcowy, serwisowanie i naprawy,
• konwersja samolotów pasażerskich na frachtowce, badania i rozwój (R&D),
• rozwój nowej generacji elektrycznych statków powietrznych typu eVTOL.
Pierwsze partnerstwo zostało nawiązane z Instytutem Lotnictwa Łukasiewicz (iLOT)
Współpraca obejmuje badania i rozwój w zakresie materiałów, nowych technologii, projektowania lotów przyszłości oraz przyszłych procesów serwisowania samolotów.
– „Embraer od ponad 25 lat jest częścią polskiego ekosystemu lotniczego. Wraz z dynamicznym rozwojem Embraera na całym świecie, chcemy także rozszerzyć współpracę z polskim przemysłem w zakresie produkcji, montażu końcowego, serwisowania i naprawy samolotów. Embraer planuje także aktywnie uczestniczyć w budowaniu kompetencji i umiejętności przyszłych kadr, które pozwolą polskiemu sektorowi lotniczemu osiągnąć kolejny etap rozwoju” – powiedział Francisco Gomes Neto, prezes i dyrektor generalny Grupy Embraer.
– „Oferowane przez nas partnerstwo w sektorze produkcji, serwisowania oraz szkoleń mogą przyczynić się do wzmocnienia pozycji polskiej gospodarki w globalnym przemyśle lotniczym. W ciągu najbliższych 10 lat mogłyby one wygenerować dla Polski wartość 3 miliardów dolarów oraz potencjalnie stworzyć 5 tysięcy nowych miejsc pracy” – dodał Francisco Gomes Neto.
W ramach długoterminowej strategii Embraer poszukuje partnerów do produkcji części oraz montażu końcowego samolotu wojskowego KC-390 Millennium, na który obecnie jest wysoki popyt ze strony krajów europejskich/NATO oraz całego świata.
Polska jest idealnym partnerem dla Embraera do współpracy w zakresie tworzenia nowoczesnych technologii obronnych i wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy. Montaż samolotu oraz związany z nim ekosystem posprzedażowy (w tym serwisowanie i szkolenia) przyczyni się do wygenerowania blisko 1 miliarda dolarów oraz stworzenia 600 miejsc pracy.
W sektorze lotnictwa pasażerskiego, Embraer sukcesywnie zwiększa produkcję i aktywnie dąży do wzmocnienia swojego łańcucha dostaw w Polsce
• W tym celu przedstawiciele firmy odbyli, w ostatnim czasie, serię spotkań z potencjalnymi dostawcami. Polski przemysł już teraz jest kluczowym dostawcą dla programu rozwoju samolotów E2.
• Przykładowo, fotele są produkowane w Świebodzinie (woj. lubuskie), pomocnicze jednostki zasilające (APU) w Rzeszowie, a kluczowe komponenty silników w Kaliszu. Dzięki tej współpracy w 2024 roku w Polsce było utrzymywanych 1 350 miejsc pracy, a wartość zakupionych towarów i usług przekroczyła 30 milionów dolarów.
• Obecnie rozważane są nowe projekty obejmujące m.in. zakład remontowy podwozia dla samolotów E2 oraz konwersję samolotów E190 na frachtowce. Całość inwestycji w sektorze pasażerskim może osiągnąć ponad 2 miliardy dolarów wartości w przeciągu 10 lat, i przyczynić się do stworzenia ponad 4 400 miejsc pracy.
Embraer już teraz ma bardzo silne powiązania z europejskim przemysłem – 30 procent samolotu E2 jest produkowane w UE. Na przykład skrzydła są produkowane w Portugalii, a inne kluczowe komponenty we Francji, Niemczech, Austrii, Hiszpanii i Belgii. Natomiast w przypadku KC-390 – 42 procent łańcucha dostaw pochodzi z UE.
–„Gratulujemy PLL LOT imponujących wyników wzrostu i rentowności. Jako wieloletni partner Polski chcemy kontynuować naszą bliską współpracę przez kolejne dekady – wykraczając poza sprzedaż samolotów, by wspierać i przyspieszać rozwój krajowego ekosystemu lotniczego. Wdrożenie samolotu E2 dla LOT jest obarczone niskim ryzykiem ponieważ zapewnia płynne i efektywne kosztowo przejście na nową generację maszyn. To najbardziej efektywna, niezawodna i komfortowa konstrukcja w swojej klasie, która w porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami może wygenerować dla LOT-u korzyści ekonomiczne o wartości 900 milionów dolarów. Wierzymy, że E2 najlepiej odpowiada na potrzeby linii dążącej do rentownego i zrównoważonego rozwoju – a także wpisuje się w długofalowe ambicje związane z rozbudową Centralnego Portu Komunikacyjnego, tak jak ma to już miejsce w przypadku samolotów Embraer obsługujących globalne węzły komunikacyjne, takie jak Paryż, Chicago, Amsterdam i oczywiście Warszawa” – powiedział Arjan Meijer, prezes Embraer Commercial Aviation, który również przyjechał z wizytą do Warszawy.
Embraer oferuje też Polsce nowoczesny samolot wojskowy KC-390 Millennium w konfiguracji NATO, który został już zakupiony przez Holandię, Czechy, Portugalię, Węgry, Austrię i Koreę Południową, a także wybrany przez Słowację i Szwecję.
–“Oferując samolot KC-390 Millennium Polsce – czołowemu krajowi w NATO – zyskujemy szansę na nawiązanie współpracy z doświadczonym i silnie rozwiniętym polskim sektorem przemysłu obronnego. To także okazja dla Polski, by stać się kluczowym członkiem europejskiego ekosystemu C-390, z dostępem do kompleksowego pakietu przemysłowego, szkoleniowego i serwisowego. Polska to dla nas znacznie więcej niż potencjalny klient – to długoterminowy partner operacyjny i przemysłowy oraz idealna lokalizacja dla europejskiej linii montażowej, którą planujemy rozwijać” – powiedział Frederico Lemos, Członek Zarządu ds. Handlowych Embraer Defense & Security.
Źródło: Embraer