Kolejna duża spółka z branży handlowej przeprowadzi duże zwolnienia grupowe w Polsce. Grupa Eurocash (do której należą spółki Eurocash Cash&Carry, Eurocash Serwis oraz marki sklepów takie jak abc, Delikatesy Centrum, Duży Ben, Groszek, Lewiatan), ogłosiła nową strategię, która oznacza duże zmiany w strukturze działalności.
• Firma planuje zamknięcie 150 sklepów Delikatesy Centrum, 6 magazynów oraz 24 hurtowni
• Oznacza to wielką redukcję zatrudnienia, która może sięgnąć nawet 3 tys. etatów (!!!)
• Celem jest odejście od modelu hurtowego i przekształcenie się w organizację franczyzową, mocno zintegrowaną z kanałem e-commerce
Transformacja biznesowa – od hurtu do franczyzy
Firma Eurocash przyjęła na lata 2026–2027 nową strategię pod hasłem „Sieć Ludzi Stąd - Budujemy organizację franczyzową nr 1 w Polsce”, o czym poinformowała w komunikacie.
Spółka przewiduje jednorazowe koszty restrukturyzacji na poziomie 200–300 mln zł. Zarząd szacuje, że zatrudnienie zostanie zmniejszone o około 3 tys. osób. Około jedna trzecia tej liczby, blisko 1 tys. pracowników, to osoby zatrudnione na stanowiskach administracyjnych i biurowych.
Eurocash odchodzi od dotychczasowego modelu spółki hurtowej
Nowa strategia zakłada rozwój sieci franczyzowej, integrację działalności z komponentem e-commerce, modernizację formatu Duży Ben.
Decyzja o zamknięciu części sklepów i magazynów ma zwiększyć efektywność i pozwolić na skoncentrowanie się na nowoczesnych rozwiązaniach.
Jednym z kluczowych elementów strategii jest Frisco – największy polski operator e-grocery. Platforma ma zwiększyć zasięg i częstotliwość zakupów, skrócić czas dostaw i pozostać formatem „digital-first”.
Eurocash podkreśla, że Frisco ma zapewnić klientom pełną realizację misji cotygodniowych zakupów oraz zakupów uzupełniających.
Cele finansowe
Nowa strategia zakłada ambitne cele finansowe:
• osiągnięcie przez Frisco progu rentowności do 2026 roku,
• wsparcie wzrostu EBIT całej Grupy,
• osiągnięcie 600 mln zł EBIT w 2027 roku.
Nowoczesne rozwiązania i cyfryzacja
Eurocash stawia na:
• rozwój kanału e-commerce,
• cyfryzację procesów,
• większą efektywność operacyjną.
Transformacja ma umocnić pozycję firmy na rynku i dostosować ją do zmieniających się oczekiwań konsumentów.
Strategia Eurocash to krok w stronę nowoczesnej, franczyzowej organizacji z silnym komponentem e-commerce. Zamknięcie części sklepów i magazynów ma zwiększyć efektywność, a rozwój Frisco i cyfryzacja procesów – zapewnić Grupie stabilny wzrost i osiągnięcie ambitnych celów finansowych w najbliższych latach.
Eurocash S.A. – to spółka akcyjna z siedzibą w Komornikach pod Poznaniem (powiat poznański), do której należą m.in. Eurocash Cash&Carry, Eurocash Serwis oraz marki sklepów takie jak abc, Delikatesy Centrum, Duży Ben, Groszek, Lewiatan, a do 2020 r. także Mila.
Największy pakiet akcji przedsiębiorstwa znajduje się w posiadaniu Portugalczyka Luisa Amarala, który w 2003 roku nabył spółkę od swojego byłego pracodawcy – portugalskiego przedsiębiorstwa Jerónimo Martins (właściciela sieci sklepów Biedronka).