Historyczny moment dla kolei na Mazurach. Pociągi „pod prądem” dojeżdżają już do Giżycka

Orzech

Historyczny moment dla kolei na Mazurach. Po trasie z Ełku do Giżycka jeżdżą już pociągi wykorzystujące nową sieć trakcyjną. Elektryfikacja linii oznacza nową jakość podróżowania koleją po „zielonych płucach Polski” – sprawniej, bezpieczniej i przyjaźniej dla środowiska. To kolejny efekt inwestycji realizowanej przez Polskie Linie Kolejowe S.A. o wartości blisko 650 mln zł netto. Prace są dofinansowane z funduszy unijnych – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

W czerwcu br. na modernizowaną trasę między Ełkiem a Giżyckiem (linia kolejowa nr 38 Białystok – Głomno) powróciły pociągi prowadzone przez lokomotywy spalinowe, a od środy, 3 września, podróż koleją jest możliwa także z wykorzystaniem nowo zabudowanej sieci trakcyjnej. Z tej możliwości skorzystało już PKP Intercity. Pierwszy pociąg elektryczny IC Hańcza wjechał na stację Giżycko o godz. 12.15. Oznacza to otwarcie nowego rozdziału w historii kolei na Mazurach.

Modernizacja i elektryfikacja trasy (prace kontynuowane są na odcinku Giżycko – Korsze) oznacza wygodniejsze podróże dla mieszkańców i turystów, lepszy dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych oraz atrakcyjniejsze czasy przejazdu. Docelowo pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej niż przed modernizacją, czyli do 160 km/h zamiast 80 km/h. Pozwoli to na skrócenie czasu podróży w kierunku Olsztyna o około 50 minut, a czas przejazdu wyniesie poniżej 2 godzin. Inwestycja zmniejszy oddziaływanie kolei na środowisko krainy Wielkich Jezior Mazurskich.

Na 49-kilometrowym odcinku Ełk – Giżycko podróżni korzystają z przebudowanych peronów na stacjach i przystankach Woszczele, Stare Juchy, Wydminy, Siedliska i Giżycko. Pociągi jeżdżą nowym torem, a bezpieczne podróże zapewniają nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowaliśmy 59 obiektów inżynieryjnych oraz zmodernizowaliśmy 26 przejazdów kolejowo – drogowych. Dla bezpieczeństwa na styku dróg i torów powstały dwa skrzyżowania bezkolizyjne w Giżycku (w ciągu ul. św. Brunona) i Wydminach oraz tunel pod torami dla osób pieszych na ul. Unii Europejskiej w Giżycku.

Wartość robót na odcinku Ełk – Giżycko wynosi 649 mln zł netto (798 mln zł brutto)

Realizacja projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” jest możliwa dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej – z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Wartość dofinansowania to 499 mln zł netto.

Kontynuowane są prace na odcinku Giżycko – Korsze. Zakończenie robót planowane jest w połowie 2026 r., a udostępnienie tego odcinka przewoźnikom w marcu 2026 r. PKP PLK zakłada możliwość skrócenia tego terminu i udostępnienie infrastruktury dla przewoźników już w grudniu br.

Terminy dotyczą udostępnienia linii dla ruchu trakcją spalinową. Jazda pociągami elektrycznymi będzie możliwa po uzyskaniu dopuszczenia do podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego. Wartość prac na tym odcinku wynosi 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto) ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

Projekt dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.