źródło: Koleje Dolnośląskie S.A. / PESA SA

Koleje Dolnośląskie podpisały umowę z PESĄ na zakup pięciu nowych pociągów [WIZUALIZACJE]

Orzech
We wtorek, 29 września Koleje Dolnośląskie S.A. i spółka Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA podpisały umowę na dostawę pięciu nowych 5-członowych EZT. ELFy 2 pojawią się na dolnośląskich torach za dwa lata. Wartość kontraktu wynosi 145 milionów złotych. 
Zakup nowych pociągów to, obok systematycznego przejmowania linii kolejowych przez dolnośląski samorząd, kolejny krok na drodze do zwiększenia dostępu mieszkańców Dolnego Śląska do nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego. Są to kolejne działania samorządu województwa, który jest właścicielem Kolei Dolnośląskich, zmierzające do eliminacji wykluczenia transportowego Dolnoślązaków.
Koleje Dolnośląskie S.A. / PESA SA
– Mocno stawiamy na kolej, bo to transport szybki, bezpieczny, ale również ekologiczny. Przejmowanie kolejnych tras kolejowych i zakup nowych pociągów to ważne elementy naszej strategii rozwoju kolejowego transportu pasażerskiego. Chcemy zapewnić do niego dostęp wszędzie tam, gdzie to jest możliwe i temu będą służyć nowe pociągi naszego przewoźnika – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województw Dolnośląskiego. 
Koleje Dolnośląskie S.A. / PESA SA
– Bez efektywnego transportu nie ma mowy o dynamicznym rozwoju regionu, dlatego traktujemy nasze działania jako inwestycję w przyszłość. Zapewniam, że zarówno w procesie przejmowania i uruchamiania linii kolejowych, jak i dalszych zakupów taboru, nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa – deklaruje Marszałek.
Łączny koszt zakupu pięciu pociągów to 145 mln zł. Inwestycja częściowo zostanie sfinansowana ze środków Unii Europejskiej (39,3 mln zł), a pozostała kwota ma pochodzić z kredytu (78,6 mln zł). PESA na wyprodukowanie i dostawę pociągów ma 22 miesiące. Producent zapewni też 5-letnie utrzymanie wozów do wymogów przeglądu P3.2.
Koleje Dolnośląskie S.A. / PESA SA
–  Zakup pięciu Elfów 2 finalizuje pierwszy etap projektu POIiŚ „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym”. Skuteczne realizowanie projektów unijnych zależy od spełnienia najważniejszych warunków: zabezpieczenia środków własnych i sprawnej realizacji harmonogramów – komentuje wicemarszałek Marcin Krzyżanowski. 
–  Wiedząc, jak istotne z punktu widzenia naszej strategii transportowej jest kupno nowego taboru, poczyniliśmy kroki, które zagwarantowały realizację tego projektu. Po pierwsze zostaliśmy gwarantem kredytu inwestycyjnego, jaki Koleje Dolnośląskie otrzymały na zakup pociągów. Po drugie – stale monitorowaliśmy harmonogram projektu, który ani przez moment nie był zagrożony. Dzisiaj możemy się cieszyć, że nasze wsparcie KD przyniosła oczekiwany przez władze województwa skutek – kończy.
Koleje Dolnośląskie S.A. / PESA SA
Nowe pociągi mają się według zawartej umowy pojawić na dolnośląskich torach za 22 miesiące. Przez okres trwałości projektu dedykowane będą do obsługi Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego i realizować połączenia na dwóch liniach: Oleśnica – Wrocław Główny – Siechnice – Jelcz-Laskowice oraz Wrocław Główny – Wrocław Wojnów – Jelcz-Laskowice.
Co ważne, nowe EZT, które wejdą w skład taboru Kolei Dolnośląskich uwolnią pojazdy, które do tej pory realizowały połączenia na tych liniach i pozwolą skierować je na linie przejmowane aktualnie od PKP PLK.
Koleje Dolnośląskie S.A. / PESA SA
– Nowe pociągi pozwolą na rozwój kolei aglomeracyjnej Wrocławia. To projekt ważny z wielu względów – uwolni miasto od korków, pozwoli na dalszy jego rozwój, a przede wszystkim wpisze się w naszą strategię walki z wykluczeniem komunikacyjnym na Dolnym Śląsku – wyjaśnia Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa.
Koleje Dolnośląskie S.A. / PESA SA
Zadowolenia z podpisania umowy na nowe pociągi nie kryje również Zarząd Kolei Dolnośląskich.
– Cieszymy się, że do parku Kolei Dolnośląskich trafią kolejne nowoczesne pociągi. PESA i jej produkty ma swoje miejsce w krótkiej historii spółki i jestem przekonany, że Elf 2 zapisze w niej kolejny, znakomity rozdział. Szczególnie, że te kilkanaście miesięcy poprzedzających dzisiejszą umową było bardzo intensywnych dla całych Kolei Dolnośląskich. Za ten wysiłek chciałbym w tym momencie moim kolegom z zarządu oraz wszystkim pracownikom KD, zaangażowanym w ten projekt, podziękować. Dziękuję również władzom województwa, które wspierały nas na każdym etapie – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.  
Prezes zaznaczył również, że to nie koniec planów związanych z zakupem nowego taboru.
– Jako przewoźnik regionalny traktujemy każdy swój ruch inwestycyjny jako inwestycję na rzecz województwa i jego mieszkańców. W spółce przygotowujemy już plany operacyjne obsługi linii przejmowanych przez UMWD, szukamy również źródeł finansowania na 20 kolejnych Elfów 2, które możemy zamówić z opcji – zapewnia Stawikowski.
– Koleje Dolnośląskie to jeden z symboli sukcesu przewozów regionalnych w Polsce. Jesteśmy dumni z tego, że PESA, dzięki dostarczanym pojazdom, może być częścią tego sukcesu. Elfy2, które dostarczymy KD, to nowoczesne, dobrze zaprojektowane pojazdy, które będą wyprodukowane w oparciu o nasze najlepsze doświadczenia i innowacyjne rozwiązania. Jestem przekonany, że pasażerowie, jak i  obsługa pociągów, będą z nich zadowoleni – mówi Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA.
Koleje Dolnośląskie S.A. / PESA SA
Pojazdy ELF2 należą do najnowszej generacji elektrycznych zespołów trakcyjnych zaprojektowanej przez PESA Bydgoszcz SA.
Dostarczane pojazdy będą posiadały 5 członów po 8 par drzwi na stronę pojazdu. Wnętrze będzie wykonane w wersji aglomeracyjnej. Prędkość eksploatacyjna pojazdów to 160 km/h. Dla podwyższenia komfortu podróży i bezpieczeństwa pasażerów przewidziano: klimatyzację, WiFi, miejsce do przewozu rowerów, 2 miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, miejsce na większy bagaż, oraz przewidziano monitoring. 
Wnętrze oparto na ergonomicznie przestronnym module 1900mm. Z punktu widzenia wzornictwa i nowych technologii uwagę zwracają całkowicie nowe rozwiązania oparte o m.in. profile aluminiowe czy projektory LED. Wiele elementów wykonano z estetycznego i trwałego anodowanego aluminium (półki, naroża zabudowy, elementy sufitu), natomiast w strefie bezpośredniego kontaktu ściany z pasażerem pozostawiono cieplejsze tworzywa. Modułowy system zabudowy pozwala na łatwe personalizowanie pojazdów, usprawnia budowę, serwis czy wymianę elementów.
W pojazdach zamontowane będą również defibrylatory AED mające chronić życie pasażerów w przypadku chorób krążenia.