Koleje Dolnośląskie kupiły sześć nowych hybrydowych pociągów źródło: NEWAG / Koleje Dolnośląskie

Koleje Dolnośląskie kupiły sześć nowych hybrydowych pociągów

WIZUALIZACJE
Orzech
Orzech
REKLAMA
Nowe pojazdy hybrydowe, jakie dla Kolei Dolnośląskich wyprodukuje nowosądecki NEWAG, niebawem wyjadą na tory Dolnego Śląska. Będą szybkie, wygodne, nowoczesne i ekologiczne. Wartość sześciu elektryczno – spalinowych pociągów to prawie 170 mln zł brutto. Pierwszymi z nich podróżni pojadą najpóźniej za półtora roku. 
NEWAG S.A. w sumie dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć hybrydowych Impulsów II. Postępowanie przetargowe dotyczyło dwóch pociągów, z dodaną opcją zakupową na kolejne 6. Przewoźnik postanowił z tej możliwości skorzystać od razu kupując dodatkowe 4 sztuki z opcji. Pierwsze składy na Dolnym Śląsku pojawią się za półtora roku, a kolejne – dwa miesiące później. Pociągi od NEWAG-u spełniają wszystkie obowiązujące normy emisji spalin. To doskonałe rozwiązanie do wykorzystania na trasach, które nie są zelektryfikowane w całości.
NEWAG / Koleje Dolnośląskie
– Zakup sześciu hybrydowych Impulsów II to w tej chwili największy kontrakt na tego typu pojazdy w Polsce. Zdecydowanie i mocno stawiamy na transport szynowy. Stopniowe przejmowanie linii kolejowych oraz powiększanie floty o nowoczesne i ekologiczne pociągi to ważne elementy naszej strategii rozwoju kolejowego transportu pasażerskiego – zapewnia Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Hybrydowe Impulsy II dla Kolei Dolnośląskich to trzyczłonowe, wygodne pociągi przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Każdym z nich będzie mogło wygodnie podróżować około 315 pasażerów. Składy zostaną wyposażone w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny internet. W trakcji elektrycznej będą rozwijać prędkość 160 km/h, a w spalinowej – 120 km/h.
NEWAG / Koleje Dolnośląskie
Nowe pociągi pojadą na trasie Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica, gdzie będą mogły wykorzystać swój dwusystemowy napęd. Linia kolejowa nr 285 pomiędzy Wrocławiem a Sobótką i Świdnicą jest obecnie w trakcie rewitalizacji, co pozwoli na przywrócenie na niej ruchu regularnych połączeń pasażerskich po około 20 latach. Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK prace mają zostać ukończone w przyszłym roku. Rewitalizacja współfinansowana jest ze środków RPO Województwa Dolnośląskiego.
– Dzięki tej inwestycji mieszkańcy między innymi Sobótki i Świdnicy zyskają możliwość łatwego i wygodnego dojazdu do stolicy województwa. Naszym celem jest maksymalne ułatwienie Dolnoślązakom dotarcia do miejsc pracy i nauki, ośrodków kulturalnych i rekreacyjnych, żeby komfort ich życia stale rósł – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Podpisany właśnie przez Koleje Dolnośląskie i NEWAG kontrakt o wartości 170 mln zł brutto to kolejna już w tym roku umowa na zakup nowoczesnych pociągów. Pod koniec września przewoźnik zamówił od bydgoskiej PESY pięć 5-członowych elektrycznych Elfów 2.
REKLAMA
NEWAG / Koleje Dolnośląskie
– Cieszy mnie, że dzięki zgodnej współpracy całego Zarządu Województwa Dolnośląskiego nasz samorządowy przewoźnik stale rozwija swoją ofertę przewozową. Zakup 11 nowych pociągów zostanie dofinansowany w ramach umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych kwotą ponad 85 mln zł – mówi Grzegorz Macko, Wicemarszałek Województwa.
Koleje Dolnośląskie hybrydowymi Impulsami II interesowały się już w ubiegłym roku w perspektywie uruchamiania połączeń na liniach częściowo zelektryfikowanych.
– Prezentacja przez NEWAG na zeszłorocznym TRAKO pojazdów o napędzie dwusystemowym dała nam okazję do bliższego przyjrzenia się rozwiązaniom technicznym, którymi mocno interesowaliśmy się już wcześniej. Od razu zwróciliśmy uwagę na zalety tej konstrukcji w perspektywie uruchamiania połączeń na liniach częściowo zelektryfikowanych. Zarazem wchodziliśmy wówczas w etap ostatecznego precyzowania naszych oczekiwań względem funkcjonalności nowego taboru, kupowanego z projektu unijnego, który zarazem dzisiaj finalizujemy – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. 
– Ostateczna decyzja o zakupie hybryd była poprzedzona wieloma analizami ale one tylko potwierdziły, że nasz tabor powinien zostać rozbudowany o dwunapędowy typ pojazdów. Tylko tak zagwarantujemy sobie pełną swobodę realizowania przewozów a w efekcie stworzymy dla KD nowe perspektywy rozwoju – wyjaśnia Stawikowski i na zakończenie dodaje: – Jeszcze raz chciałbym podziękować moim kolegom z zarządu oraz wszystkim pracownikom KD, zaangażowanym w zakup nowych pociągów. Dziękuję również zarządowi województwa, który wspierał nas na każdym jego etapie.
Hybrydowe Impulsy II od spółki NEWAG S.A. dołączą do 27 elektrycznych Impulsów I użytkowanych obecnie Koleje Dolnośląskie.
– Ta decyzja pokazuje, że Koleje Dolnośląskie nie schodzą z raz obranej ścieżki i dbają, aby ich flota zawsze składała się z najnowocześniejszych technologicznie pociągów dostępnych na rynku. Nasze hybrydy to konstrukcja, która jest efektem nowatorskiego podejścia NEWAG-u do poszukiwanej przez przewoźników optymalizacji oferty, wyjściem naprzeciw oczekiwaniom w zakresie ekonomiki eksploatacji i ekologii taboru kolejowego. Zamontowane jednocześnie oba silniki, elektryczny i spalinowy, pozwolą na obsługę każdego rodzaju tras. Nasze produkty słyną ze swojej niezawodności, także jestem przekonany, że będą służyć Dolnoślązakom przez wiele lat, zapewniając im komfort podróży – mówi Zbigniew Konieczek, prezes NEWAG S.A.
– W umowie jest zapis o dostawie pierwszych trzech pojazdów najpóźniej za 18 miesięcy. Chciałbym jednak powiedzieć, że zrobimy wszystko aby całe zamówienie, czyli 6 hybryd, trafiło do Kolei Dolnośląskich do końca 2021 roku – deklaruje na koniec prezes Konieczek.
Samorząd województwa swoją politykę eliminacji wykluczenia transportowego realizuje także poprzez przejmowanie i rewitalizację linii kolejowych, nieużytkowanych często przez kilkanaście lub kilkadziesiąt lat. Celem tego przedsięwzięcia jest stworzenie możliwości korzystania z transportu kolejowego wszędzie tam, gdzie jest to możliwe między innymi do realizacji codziennych przejazdów do pracy czy szkoły.
– Ważny jest także fakt, że inni mieszkańcy Dolnego Śląska i odwiedzający nas turyści zyskają dostęp bezpiecznym, regularnym, publicznym transportem zbiorowym do absolutnie eksportowych atrakcji turystycznych województwa – podkreśla Patryk Wild, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego i zarazem przewodniczący Komisji Polityki Rozwoju Regionalnego i Gospodarki.
Źródło: Koleje Dolnośląskie S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA