Jest data otwarcia ostatniego, brakującego odcinka drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku [ZDJĘCIA]

Orzech

Poznaliśmy oficjalną datę otwarcia ostatniego, brakującego odcinka drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku, pomiędzy Bolkowem a Lubawką. To brakująca cześć większego odcinka od Legnicy do granicy Polski w Lubawce i będąca częścią całej, prawie gotowej drogi ekspresowej S3 – która prowadzi od granicy z Czechami w Lubawce, do Świnoujścia.

Droga ekspresowa S3 będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ramach zadania III od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ o długości ok. 16,1 km powstały dwa dwunawowe tunele drogowe – tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz dwunawowy tunel drogowy TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.

Ponadto na tym odcinku zostało wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt, 39 przepustów. Realizacja tego zadania zakładała także budowę dwóch miejsc obsługi podróżnych MOP Jaczków Lewy i MOP Jaczków Prawy, oba docelowo rodzaju II. Wybudowane zostały także drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg została odpowiednio przebudowana.

Wykonawcą prac budowlanych było konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner). Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki to prawie 2,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana została ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Droga ekspresowa S3 od granicy z Czechami do Bałtyku ma około 470 km długości. Połączy Świnoujście, Szczecin, Zieloną Górę, Głogów, Lubin i Legnicę, przecinając się z autostradami A2 i A4 (pod Legnicą). Będzie można ją przejechać prawie w pięć godzin.

Stanowi część projektowanej trasy Świnoujście – Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Legnica – Jawor – Bolków – Kamienna Góra – Lubawka i część Central European Transport Corridor (CETC-ROUTE65) łączącego Skandynawię przez porty Świnoujście – Szczecin z północnymi Włochami przez Czechy i Austrię.

Do całości trasy z Dolnego Śląska nad Bałtyk brakuje jeszcze odcinka S3 w województwie zachodniopomorskiem. Odcinek od Świnoujścia do Troszyna ma być gotowy w IV kwartale 2024 roku.

GALERIE ZDJĘĆ:

Typ nieznany: feed
Typ nieznany: feed

Co z dalszym odcinkiem drogi po czeskiej stronie?

Czeska droga D11 ma się połączyć z polską S3 na granicy polsko-czeskiej w Lubawce i poprowadzić dalej z Trutnova w kierunku Hradca Kralove i do Pragi.

Niestety, ale nasi południowi sąsiedzi jeszcze nie rozpoczęli prac po swojej stronie. Czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad (ŘSD) w połowie czerwca poinformowała, że wybrany został nowy wykonawca tej inwestycji. Pierwotnie był to nasza polska firma Budimex S.A.). Nowym wykonawcą została wybrana czeska spółka Metrostav Group z Pragi. Jest już wydane pozwolenie na budowę.

Przy pierwszym wyborze generalnego wykonawcy (Budimex), realizacja tego 21-kilometrowego odcinka drogi od granicy polsko-czeskiej w Lubawce do Trutnova miała potrwać do 2027 roku. Teraz ten termin z pewnością przesunie się o kilka miesięcy (na 2028 rok?). Czechom pozostanie jeszcze do wybudowania odcinek D11 Jaroměř – Trutnov.

Dla Czechów to bardzo ważne połączenie z portami bałtyckimi, co jest dla nich szczególnie ważne handlowo i turystycznie. Dziwi więc ta opieszałość i zwłoka w budowie przedłużenia naszej S3 po ich stronie i dogodne połączenie drogowe Pragi z Polską.