Kolejna linia kolejowa na Dolnym Śląsku zostanie odbudowana

Orzech

Samorząd Województwa Dolnośląskiego konsekwentnie realizuje plan przywracania nieczynnych od lat linii kolejowych w województwie dolnośląskim. Tym razem zdecydował się na rewitalizację jednej z najpiękniejszych linii na Dolnym Śląsku

Inwestor, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK) ogłosiła pod koniec 2024 roku przetarg na rewitalizację kolejnego odcinka linii kolejowej nr 318. Chodzi o odcinek z Bielawy do Srebrnej Góry. To drugi etap rewitalizacji. Odcinek będzie mieć prawie 12 kilometrów (od km 12,380 do km 24,300 tej trasy).

Wyniki przetargu powinniśmy poznać za około 6 miesięcy. Szacunkowa wartość inwestycji opiewa na kwotę 65 milionów złotych.

DSDiK przywidziała na realizację zadania 18 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą. Oznacza to, że jeżeli uda się szybko i sprawnie wyłonić generalnego wykonawcę tej inwestycji, zakończenie robót budowlanych powinno nastąpić w IV kwartale 2026 roku.

– Inwestycja ta jest szczególnie istotna dla rozwoju branży turystycznej w Bielawie, bo pozwoli na bezpośrednie połączenie głównych atrakcji gminy, jakimi są Camping "Sudety" i Jezioro Bielawskie (stacja Camping "Sudety") oraz Góry Sowie (Bielawa - Góry Sowie) ze Srebrną Górą, w której znajduje się jedna z największych atrakcji turystycznych Dolnego Śląska – zabytkowa twierdza pruska – pisze na swoim profilu w mediach społecznościowych Andrzej Hordyj, burmistrz Bielawy.

Inwestycją z dużą dotacją

„Rewitalizacja linii kolejowej nr 318 na odcinku Srebrna Góra – Bielawa Zachodnia”

Samorząd Województwa Dolnośląskiego, w którego imieniu realizuje projekt Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021 -2027.

Inwestycja zlokalizowana na terenie województwa dolnośląskiego, w powiatach dzierżoniowskim i ząbkowickim. W ramach projektu zrewitalizowana zostanie linia kolejowa nr 318 na odcinku Srebrna Góra – Bielawa Zachodnia tj. od km 12,380 do km 28,295.

Przedmiotowy projekt przewiduje zaprojektowanie i wykonanie robót torowych dla linii kolejowej, zabudowę urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej oraz modernizację obiektów inżynieryjnych, przystanków osobowych oraz przejazdów kolejowych.

Celem niniejszego projektu jest poprawa dostępności transportowej regionu Województwa Dolnośląskiego i jego obszarów peryferyjnych. Poprawie ulegną warunki świadczenia usług związanych z przewozami towarowymi i pasażerskimi oraz bezpieczeństwa uczestników ruchu.

Ponadto, zrewitalizowana infrastruktura kolejowa przyczyni się do zwiększenia obsługi atrakcji turystycznych transportem zbiorowym. Projekt skierowany jest do mieszkańców województwa dolnośląskiego, w szczególności powiatu dzierżoniowskiego i ząbkowickiego a także do osób korzystających z infrastruktury kolejowej, w tym podróżnych i turystów.

Całkowity koszt projektu: 100 019 998,06 zł

Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 56 910 568,00 zł

Po zakończeniu realizacji całej inwestycji będzie można dojechać koleją bezpośrednio z Wrocławia w Góry Sowie.