PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły I etap robót na odcinkach tras kolejowych Sandomierz – Chmielów (LK25) oraz Sobów – Zbydniów (LK74) w ramach inwestycji za ponad 900 mln zł. Efektem przebudowy torów, przejazdów kolejowo-drogowych i obiektów inżynieryjnych będą krótsze o kilkanaście minut i sprawniejsze podróże. Wybudowanie nowych peronów na 13 stacjach i przystankach zapewni podróżnym lepszą dostępność, komfort i bezpieczeństwo.
• Całość przedsięwzięcia inwestycyjnego obejmuje w sumie 66 kilometrów trzech linii kolejowych (nr 25, 74 i 78) na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew
• PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planuje je zrealizować do II kwartału 2028 r.
• Finansowanie przedsięwzięcia zaplanowano w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej
– Rozwijamy kolej na Podkarpaciu, podobnie jak w innych regionach Polski. Realizacja kolejnego projektu inwestycyjnego obejmującego odcinki linii nr 25, 74, 78 jest tego potwierdzeniem. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie wrócą na kolejne odcinki linii Padew – Chmielów i Sandomierz – Grębów. Modernizacja tras kolejowych to usprawnianie systemu komunikacyjnego i ekologicznego transportu, a przez to zapewnienie lepszego poziomu życia mieszkańców – powiedział Mateusz Wanat, Dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na przełomie listopada i grudnia rozpoczęła się realizacja zasadniczych prac na odcinkach linii kolejowych Sandomierz – Chmielów i Sobów – Zbydniów. Początkowe roboty polegają głównie na rozbiórce starych szyn i podkładów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń elektroenergetycznych i sterowania ruchem kolejowym. Umożliwią one przygotowanie gruntu dla budowy nowej infrastruktury kolejowej, zapewniającej lepszy standard podróżowania. Wykonawca zgromadził na placu budowy konieczne materiały.
Budowa nowych torów wraz z siecią trakcyjną oraz przebudowa obiektów inżynieryjnych, przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń zapewni podniesienie sprawności i bezpieczeństwa na trasach kolejowych Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew.
Zwiększy się prędkość maksymalna pociągów pasażerskich do 120 km/h, a towarowych do 110 km/h. Czas przejazdu między Sandomierzem a Padwią skróci się o ok. 10 minut. Przejazd pociągów Intercity na odcinkach Stalowa Wola Rozwadów – Sobów (LK 74) i Sobów – Padew (LK 25) skróci się o ok. 13 minut.
Ważnym efektem przedsięwzięcia będą zmodernizowane perony na stacjach i przystankach Tarnobrzeg, Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka Grębów, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa.
Nowe obiekty ułatwią dostęp do pociągów wszystkim podróżnym, w tym osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Znaczącym udogodnieniem będą pochylnie i oznakowania dotykowe. Komfortowe korzystanie z kolei zagwarantują nowe wiaty i ławki montowane na peronach. Gabloty z rozkładem jazdy zapewnią czytelną informację pasażerską.
Zadanie na opracowanie projektu wykonawczego i wykonanie robót budowlanych zrealizujemy w ramach projektu o nazwie: „Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice - Padew”.
Finansowanie przedsięwzięcia zaplanowano w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.