Pojawiła się szansa na dużą ilość nowych miejsc pracy w fabrykach automotive GKN Driveline w Oleśnicy. Jej właściciel, firma Melrose Industries Plc (która przejęła GKN w 2018 roku) ogłosiła w styczniu bieżącego roku, że chce zamknąć swoją fabrykę w Bigmingham w Wielkiej Brytanii i przenieść produkcję i miejsca pracy do Polski i Francji.
Zakład w Wielkiej Brytanii produkuje elementy układu napędowego do samochodów benzynowych i wysokoprężnych. Plany zamknięcia tamtejszej fabryki, które podlegają obowiązkowym konsultacjom z pracownikami, mogą doprowadzić do przeniesienia około czterech piątych miejsc pracy z Birmingham do zakładu w Oleśnicy w południowo-zachodniej Polsce. Reszta miejsc pracy mogłaby przenieść się do lokalizacji we Francji, poinformowały jedną z największych gazet w Wielkiej Brytanii "The Guardian" osoby znające plany firmy Melrose Industries Plc.
W fabryce w Birmimgham zatrudnionych jest ponad 500 osób. Łatwo więc wyliczyć, że dzięki jej zamknięciu, w polskich fabrykach GKN Driveline w Oleśnicy może powstać nawet 400 nowych miejsc pracy.
Simon Peckham, dyrektor generalny Melrose Industries Plc powiedział, że decyzja o zamknięciu fabryki w Wielkiej Brytanii nie była związana z Brexitem. Poinformował, że stracił 100 milionów funtów w ciągu dekady. Zmniejszający się popyt ze strony brytyjskich klientów produkujących samochody oznaczał, że fabryka straciła jedną czwartą swojej pracy. Powiedział, że kolejne 40% jest zagrożone przy przejściu na samochody elektryczne.
Warto dodać, że Merlose industries Plc po przejęciu GKN Driveline zdecydowało się na szybką rozbudowę jednej z dwóch fabryk tego koncernu w Oleśnicy. Hala produkcyjna została powiększona o 16,5 tys. mkw. i 1 340 mkw. powierzchni biurowej, a wartość inwestycji wyniosła 56 mln złotych. Decyzja o rozbudowie podjęta została po wizycie zarządu firmy Melrose Industries Plc w lipcu 2018 roku. Inwestycja została oddana do użytku we wrześniu 2019 r.
Założona w 1996 roku firma GKN Driveline Polska jest producentem półosi, wałów napędowych oraz komponentów niezbędnych do ich wytworzenia. Fabryka znajduje się w Oleśnicy (30 km od Wrocławia) i jest jedną z największych i najnowocześniejszych w regionie.
GKN od lat jest jedną z wiodących na świecie firm technologicznych i inżynieryjnych: kluczowym dostawcą komponentów do większości marek samochodów osobowych. Swoje produkty dostarcza największym koncernom samochodowym, jak Volkswagen, Toyota, Porsche, Volvo, Audi i innym.
Zatrudnienie w Oleśnicy wynosi aktualnie ponad 1300 osób (ponad 900 w starszej z fabryk i 400 w nowej, położonej 2 kilometry dalej).
Firma cały czas prowadzi rekrutację kolejnych nowych pracowników. Od 2012 roku firma działa w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej "Invest-Park".