Kolejna wielka i ważna inwestycja w Porcie Gdańsk

Orzech

Największy polski port morski - Port Gdańsk - konsekwentnie inwestuje w swój rozwój i możliwości przeładunkowe. W porcie przebudowane zostanie Nabrzeże Węglowe na długości 540 metrów.

Koszt inwestycji to 127 milionów złotych, z czego 85 procent pokrywa budżet Unii Europejskiej.

Prace mają się zakończyć do końca 2027 roku.

Wykonawcą przedsięwzięcia będzie firma Budimex.

Jaki jest cel inwestycji? 

Jak poinformowała we wtorek, 11 marca, rzecznik prasowy Portu Gdańsk Regina Stawnicka, obecnie z uwagi na zły stan techniczny część Nabrzeża Węglowego nie jest wykorzystywana do obsługi statków i prowadzenia przeładunków.

W myśl podpisanej umowy między Zarządem Morskiego Port Gdańsk a firmą Budimex wykonane zostanie nowe nabrzeże o długości 540 metrów, o konstrukcji płytowej. Prace prowadzone będą dwuetapowo. Pierwsza część obejmie 252 metry nabrzeża, kolejna - 294 metry.

Nowe nabrzeże zostanie dostosowane do prowadzenia przeładunków urządzeniami samojezdnymi typu LHM 550 i Mantsinen 300 - dziś ze względu na brak nawierzchni jest to niemożliwe. Będzie też w stanie przyjmować większe statki o zanurzeniu maksymalnym do10,60 metrów i nośności do 100 000 DWT.

– Inwestycja ta przyniesie ogromne korzyści dla naszego regionu i Portu Gdańsk. Dzięki niej znacznie zwiększymy elastyczność operacyjną oraz efektywność przeładunków, co przełoży się na wzrost obrotów portowych. Oprócz tego, dzięki przygotowaniu infrastruktury do wdrożenia zielonych technologii, podniosą się nasze standardy ekologiczne – podkreśla Dorota Pyć, prezes ZMPG.

Szczegóły inwestycji w porcie

Na Nabrzeżu Węglowym zostanie wykonana żelbetowa nawierzchnia, tory kolejowe i szyny poddźwigowe. Nabrzeże zostanie wyposażone w pachoły o nośności 1000 kN i punktowe urządzenia odbojowe.

W ramach inwestycji zostaną wybudowane również nowe sieci wodociągowe, kanalizacja deszczowa z systemem podczyszczania i sieci elektroenergetyczne. Prace czerpalne przy nabrzeżu wykonane zostaną do głębokości 11,20 metrów (obecna głębokość to ok. 8 m).

Przedsięwzięcie to jest kolejnym zadaniem realizowanym w ramach projektu pn. Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T, współfinansowanego w 85 proc. z Instrumentu “Łącząc Europę” (CEF 2).

Projekt ten obejmuje kompleksową przebudowę niemal dwóch kilometrów nabrzeży w Porcie Wewnętrznym. W ramach tego pakietu modernizowane są już Nabrzeża Rudowe III i Bytomskie. W kolejce czeka jeszcze Nabrzeże Wiślane.

Ma zdjęciu powyżej - Od lewej: Alan Aleksandrowicz - wiceprezes ZMPG ds. finansowych i bezpieczeństwa, Dorota Pyć - prezes ZMPG, Antoni Ciepielewski - przedstawiciel generalnego wykonawcy firmy Budimex, Krzysztof Kaczmarek - wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury

Nabrzeże Węglowe to jeden z filarów portu

Nabrzeże Węglowe, zlokalizowane w Basenie Górniczym, od dziesięcioleci odgrywa kluczową rolę w obsłudze ładunków masowych.

Sam Basen Górniczy powstał w pierwszej połowie XX wieku jako strategiczny element portowej infrastruktury przeładunkowej, związanej z eksportem węgla i rud metali. Był to istotny punkt na mapie gospodarczej Polski, łączący Górny Śląsk i Zagłębie z rynkami międzynarodowymi.

Silne porty to silna gospodarka morska. Widać to na przykładzie Portu Gdańsk

Ten największy polski port morski stale się rozwija, osiągając bardzo dobre wyniki. W 2024 r. obsłużył 3559 morskich statków handlowych, przeładowując 77,4 mln ton ładunków. Wygenerował też rekordowy zysk netto, szacowany na poziomie ok. 264 mln zł.

Źródło: UM Gdańsk / Morski Port Gdańsk