Kolejna wielka sieć handlowa w Polsce zamyka sklepy i hurtownie

Orzech

Kolejna sieć w Polsce zmniejsza ilość swoich sklepów i hurtowni. Tym razem na taki krok zdecydował się notowany na warszawskiej giełdzie Eurocash S.A. Ta ogólnopolska sieć sklepów i hurtowni spożywczych wdrożyła głęboki plan oszczędnościowy, który ma pomóc tej spółce zrównoważyć wpływ wzrostu płacy minimalnej na wyniki firmy.

Grupa Eurocash S.A., do której należą m.in. Eurocash Cash&Carry, Eurocash Serwis oraz marki sklepów takie jak abc, Delikatesy Centrum, Groszek, Lewiatan, Mila, Drogerie Koliber, zmniejszy w Polsce zatrudnienie o ponad 1100 osób. Spółka zdecydowała się na zamknięcie łącznie 165 sklepów i 5 hurtowni.

Na koniec I kwartału 2024 r. w sieci abc działało 7 351 sklepów.

W sieciach Lewiatan, Groszek, PSD i Euro Sklep na koniec I kwartału 2024 r. było zrzeszonych 5 816 sklepów.

Małych supermarketów (w tym Delikatesów Centrum) było 1596.

Inmedio liczy obecnie 429 sklepów a sieć sklepów alkoholowych Duży Ben 429.

W I kwartale br. Grupa Eurocash osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 7,62 mld zł czyli o 0,5 proc. wyższe rdr. Firma powiększyła rdr stratę netto. Po I kwartale 2024 r. wynosi ona 87,3 milionów złotych wobec 49,7 mln zł w I kwartale 2023 roku.

Wdrożony program poprawy efektywności ma zrównoważyć w skali całego roku efekt wzrostu płacy minimalnej.

– Pierwszy kwartał roku jest dla handlu detalicznego zazwyczaj najsłabszy. Negatywnie na wyniki wpłynęło podniesienie wysokości płacy minimalnej, co odbija się nie tylko na Grupie, ale też na kondycji naszych klientów. Wyniki tego kwartału są także obciążone przez koszty wdrożenia programu oszczędności, który jednak już przynosi wymierne rezultaty. W skali całego roku planujemy dalszą poprawę efektywności, co będzie miało odzwierciedlenie w naszych udziałach w rynku – poinformował 13 maja br. Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.

Prezes jest jednak optymistycznie nastawiony do koniunktury w branży, w której działa Grupa Eurocash, w kolejnych kwartałach.

– Dane makroekonomiczne wskazują na to, że kolejne kwartały dla handlu detalicznego będą coraz lepsze. Ostatnie kwartały wykorzystaliśmy na usprawnianie działań Grupy, zwiększenie efektywności, wykorzystanie synergii, a także na konsekwentne wprowadzanie w życie założeń strategii biznesowej. Perspektywy są coraz lepsze, a my jesteśmy dobrze przygotowani do wzmacniania naszej pozycji rynkowej i poprawy konkurencyjności naszych klientów – podkreślił Paweł Surówka.

O Grupie Eurocash (za Wikipedią):

Eurocash S.A. to spółka akcyjna z siedzibą w Komornikach pod Poznaniem, do której należą m.in. Eurocash Cash&Carry, Eurocash Serwis oraz marki sklepów takie jak abc, Delikatesy Centrum, Groszek, Lewiatan, Mila, Drogerie Koliber. Największy pakiet akcji (44,04%) przedsiębiorstwa znajduje się w posiadaniu Portugalczyka Luisa Amarala, który w 2003 roku nabył spółkę od swojego byłego pracodawcy – portugalskiego przedsiębiorstwa Jerónimo Martins. Akcje spółki Eurocash notowane są (od lutego 2005) na GPW w Warszawie.

Eurocash S.A. jest podmiotem dominującym Grupy Eurocash. W ramach grupy, poza jednostką dominującą, działają spółki prowadzące sieci franczyzowe (sieć sklepów abc, Delikatesy Centrum, Polska Sieć Handlowa Lewiatan, Euro Sklep, ogólnopolska sieć samoobsługowych sklepów spożywczych Groszek, Drogerie Koliber) oraz inne spółki grupy (Partnerski Serwis Detaliczny S.A., sieć hurtowni DEF, hurtownia chemii gospodarczej i kosmetyków Ambra)

Historia: (za Wikipedią):

Początki przedsiębiorstwa Eurocash sięgają roku 1993, kiedy to powstało na bazie przedsiębiorstwa Elektromis, założonego przez Mariusza Świtalskiego. W 2003 roku Luis Amaral, wraz z grupą ekspertów doświadczonych w branży dystrybucyjnej, poprzez wykup menedżerski (MBO) nabył spółkę od swojego byłego pracodawcy – portugalskiego przedsiębiorstwa Jerónimo Martins. Wcześniej Amaral był zaangażowany w budowę polskiej sieci handlowej Biedronka, zakupionej w 1997 od Elektromisu przez Jeronimo Martins. Portugalska spółka Jeronimo Martins postanowiła sprzedać Eurocash. Bezpośrednim powodem tej decyzji była bardzo złe wyniki finansowe spółki zależnej, jak również słaba kondycja finansowa Jeronimo Martins. W 2005 Eurocash zadebiutował na GPW.

2 sierpnia 2010 przedsiębiorstwo Eurocash S.A. sfinalizowało transakcję zakupu 100% udziałów w największej sieci dystrybucji hurtowej wyrobów spirytusowych w Polsce, należącej uprzednio do Central European Distribution Corporation (CEDC) – spółki notowanej na NASDAQ i GPW, będącej największym producentem wódki na świecie. Wartość transakcji opiewała na 400 mln zł (gotówkowa). Przedmiotem transakcji była sprzedaż następujących czternastu spółek prowadzących działalność dystrybucyjną CEDC w Polsce: Astor sp. z o.o., Dako-Galant Przedsiębiorstwo Handlowo Produkcyjne sp. z o.o., Damianex S.A., Delikates sp. z o.o., Miro sp. z o.o., MTC sp. z o.o., Multi-Ex S.A., Onufry S.A., Panta-Hurt sp. z o.o., Polskie Hurtownie Alkoholi sp. z o.o., Premium Distributors sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Dystrybucji Alkoholi „Agis” S.A., Przedsiębiorstwo Handlu Spożywczego sp. z o.o. oraz Saol Dystrybucja sp. z o.o. Po nabyciu przez Eurocash S.A. wyżej wymienionych przedsiębiorstw, nastąpiła konsolidacja działających uprzednio oddzielnie spółek.

Z części dystrybucyjnej Grupy CEDC (z czternastu spółek dystrybucyjnych) utworzono jedną zoptymalizowaną jednostkę biznesową Eurocash S.A. – Premium Distributors. Pod koniec 2011 roku Eurocash S.A. zakupił od Emperii spółkę Tradis sp. z o.o.. 17 grudnia 2013 roku obie spółki podpisały plan konsolidacyjny, a od 4 kwietnia 2014 roku Eurocash S.A. połączył się ze spółką Tradis sp. z o.o., która tym samym zmieniła się w Eurocash Dystrybucja.

9 grudnia 2018 roku Eurocash podpisał umowę sprzedaży spółce Centrum Rozliczeń Elektronicznych Polskie ePłatności za 110 mln zł 100% akcji spółki PayUp Polska SA, założonej w 2007 roku i posiadającej 15,5 tys. terminali płatniczych.

1 stycznia 2022 roku prezesem Zarządu Grupy Eurocash został Paweł Surówka.