Kolejny krok ku budowie wielkiego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Orzech

Kolejny bardzo ważny krok ku budowie nowego, wielkiego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu - jednej z kluczowych inwestycji dla rozwoju gospodarki morskiej w Polsce. Terminal (zajmie powierzchnię ok. 70 hektarów) będzie przystosowany do obsługi statków o długości do 400 metrów, a pogłębienie kanału żeglugowego do 17 metrów pozwoli na przeładunek od 1,5 do 2 mln TEU rocznie. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na kilkanaście miliardów złotych, co podkreśla jej ogromne znaczenie dla rozwoju portu oraz regionu.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA ogłosił przetarg na „Wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego oraz Projektów Budowlanych wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych w tym pozwoleń na budowę dla zadania inwestycyjnego pn. Budowa dostępu lądowego do Głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu.

• Termin składania ofert wyznaczono na 5 czerwca 2025 roku

• Jedynym kryterium wyboru oferty jest cena, przetarg wygra firma, która złoży najniższą cenę

Przetarg obejmuje między innymi: wykonanie niezbędnych pomiarów geodezyjnych z programem funkcjonalno-użytkowym, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych wraz z pozwoleniem na budowę, wykonanie koniecznych badań geologicznych podłoża, czy przedstawienie wariantów projektowych rozwiązań konstrukcyjno-budowlanych dla nowego układu drogowego i kolejowego oraz określenie zakresu budowy obiektu granicznej kontroli sanitarno-epidemiologicznej.

Termin wykonania zadań podzielono na cztery etapy: etap pierwszy obejmuje okres maksymalnie 4 miesiące od podpisania umowy, drugi maksymalnie 9 miesięcy od podpisania umowy, trzeci 18 miesięcy od podpisania umowy i etap czwarty 19 do 27 miesięcy od podpisania umowy.

Prace projektowe i pierwsze roboty budowlane powinny rozpocząć się w czwartym kwartale 2027 roku. Zakończenie prac przewidziano na czwarty kwartał 2029 roku.