Modernizacja linii kolejowej nr 201 nie zwalnia tempa. PKP PLK S.A. ogłosiły przetarg na prace na odcinku między Maksymilianowem a Wierzchucinem. Efektem będzie nowa jakość podróżowania koleją w tej części woj. kujawsko – pomorskiego. Pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h po dwóch zelektryfikowanych torach, a podróżni skorzystają z wygodniejszych i dostępniejszych stacji oraz przystanków. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ubiega się o dofinansowanie unijne ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. Zakończenie prac planowane jest w 2029 r.
Modernizacja linii kolejowej nr 201, łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem, na terenie woj. pomorskiego trwa już w najlepsze na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa. W woj. kujawsko – pomorskim PKP PLK S.A. prowadzi proces wyłaniania wykonawcy dla modernizacji stacji Maksymilianowo i właśnie ogłoszono przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo – Wierzchucin.
W ramach prac przebudowane zostanie blisko 32 km istniejącego toru i zbudowany drugi, co znacząco poprawi przepustowość na trasie. Linia zostanie zelektryfikowana. Podróżni wsiądą do pociągów z wyższych, wygodniejszych peronów na przebudowanych stacjach i przystankach Stronno, Serock, Błądzim, Wudzyn, Lubania-Lipiny, Świekatowo i Lipienica. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Będzie bezpieczniej na skrzyżowaniach dróg z torami. W pięciu lokalizacjach (Serock – dwa obiekty, Świekatowo, Lipienica, Błądzim) przejazdy kolejowo – drogowe zostaną zastąpione przez skrzyżowania dwupoziomowe, a na 10 innych przejazdach podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa dzięki zabudowie nowych urządzeń – rogatek i sygnalizatorów świetlnych.
Na trasie zabudowane zostaną nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawny i bezpieczny ruch pociągów. Przebudowane zostaną także 31 obiekty inżynieryjnych – mosty, wiadukty, przepusty i przejścia pod torami.
Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu wymaganych pozwoleń najszybsze pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe 120 km/h (obecnie do 80 km/h). Linią będą mogły jeździć najdłuższe (do 750 m) i najcięższe (nacisk na oś 22,5 t) pociągi towarowe, co ma istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu ładunków do portu morskiego w Gdyni.
Wykorzystanie szyn bezstykowych podniesie komfort jazdy podróżnych. Zmniejszy się oddziaływanie linii na najbliższe sąsiedztwo i środowisko naturalne.
Realizacja zadania pn. „Odcinek 2 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Maksymilianowo – Wierzchucin w ramach projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” przewidziana jest w latach 2026 – 2029. Wyłoniony w przetargu wykonawca przygotuje projekt w zakresie branży sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji oraz wykona prace budowlane. Wartość szacunkowa zamówienia wynosi blisko 1,5 mld zł netto.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ubiega się o dofinansowanie unijne ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.Realizacja prac budowlanych na odcinku linii nr 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną, w ramach 4 kontraktów, planowana jest w latach 2026-2029. Zakończenie trwających prac na trasie Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest do końca 2027 r.
Na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna roboty będą prowadzone w latach 2026-2031 (zakończenie całego projektu, w tym pozyskanie wymaganych pozwoleń, planowane jest do 2032 r.)
Źródło: PKP PLK S.A.