Kończy się projektowanie Alei Północnej we Wrocławiu [MAPA+WIZUALIZACJA]

Orzech

Coraz bliżej końca prac projektowych związanych z budową jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w stolicy Dolnego Śląska, Alei Północnej. To brakujący odcinek obwodnicy śródmiejskiej. Nowa trasa połączy Polanowice, Poświętne i Sołtysowice z Psim Polem.

Projektowanie rozpoczęto w 2021 roku. Dokumentację przygotowuje wrocławska pracownia Biuro Projektów Dróg i Mostów BBKS-PROJEKT. Wartość realizowanej umowy to ok. 4,69 mln zł. Efektem końcowym prac projektowych ma być uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Trasa ma liczyć łącznie 5,5 km. Inwestycja jest obecnie w fazie projektowania. Ze względu na konieczność pozyskania licznych uzgodnień, znacząco wydłużył się czas przygotowania dokumentacji. Ostateczne ukończenie całego projektu Alei Północnej we Wrocławiu zależy od tempa pozyskania decyzji środowiskowej, którą wydaje Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Plany wrocławskiego magistratu zakładają zakończenie prac projektowych w czwartym kwartale tego roku. Za inwestycję odpowiedzialna jest miejska spółka Wrocławskie Inwestycje.

Według szacunków miasta, inwestycja ma kosztować ok. pół miliarda złotych. Najbardziej kosztownym fragmentem całej Alei Północnej będzie liczący ponad 500 metrów długości wiadukt drogowy, który zostanie wybudowany nad linią kolejową nr 143 łączącą dworzec Wrocław Nadodrze z Oleśnicą. Obiekt jest bardzo potrzebny i oczekiwany przez mieszkańców osiedla Sołtysowice. Znacząco usprawni ruch samochodowy w tej części Wrocławia. Planowany wiadukt powstanie w innej lokalizacji niż obecnie funkcjonujący przejazd kolejowo-drogowy na ul. Poprzecznej. Po jego realizacji, ulicą Poprzeczną pojadą już tylko w wyłącznie autobusy i rowerzyści oraz piesi.

Prezydent Jacek Sutryk podczas ostatniego spotkania z mieszkańcami Sołtysowic zaprezentował pierwszą wizualizację nowej drogi, na której widać wspomniany wyżej nowy, półkilometrowy wiadukt drogowy, który powstanie nad linią kolejową do Oleśnicy.

– Dla inwestycji, które będziemy realizowali we Wrocławiu, otwiera się „szuflada” między innymi na środki unijne, na pieniądze z KPO. Dla Alei Północnej także będziemy szukali możliwości finansowania zewnętrznego. Ta inwestycja z naszego punktu widzenia jest bardzo potrzebna, ale równocześnie kosztowna – podkreślił Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

– Po raz pierwszy pokazaliśmy mieszkańcom wizualizację fragmentu Alei Północnej, a konkretnie ten element, który dla Sołtysowic jest najważniejszy: niemal półkilometrowy wiadukt nad torami kolejowymi linii 143. Kiedy powstanie, skończy się uciążliwe oczekiwanie przed zaporami kolejowymi na Poprzecznej – informuje biuro prasowe Urzędu Miasta.

Jak podkreślają przedstawiciele Urzędu Miasta we Wrocławiu, w najbardziej optymistycznym wariancie, budowa Alei Północnej może ruszyć najwcześniej w połowie 2025 roku, pod warunkiem że uda się zapewnić finansowanie tej inwestycji.

– Chcemy być gotowi z projektem, kiedy już będą środki na sfinansowanie tego zadania. O dokończeniu tej trasy mówi się od lat. Czas postawić pierwszy krok w kierunku jej powstania – mówił w 2021 roku, podczas ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie tej trasy Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Aleja Północna ma być drogą jednopasmową. Będzie kontynuacją i przedłużeniem ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Rozpocznie się przy skrzyżowaniu z ul. Poświęcką obok marketu Dino. Następnie droga zostanie przedłużona do skrzyżowania ulic Falzmana z Pleszewską, a następnie poprowadzi do zbiegu ul. Kamieńskiego i Kątowej, w miejscu, w którym znajdują się ogródki działkowe i nowe osiedle mieszkaniowe. W swoim dalszym przebiegu Aleja Północna przetnie ul. Redycką przy wałach przeciwpowodziowych na Widawie.

MAPA:

Wcześniejsze, "poglądowe" mapy przebiegu Alei Północnej:

Aleja Północna ma być według zapewnień przedstawicieli magistratu wyłącznie łącznikiem dla północnych osiedli Wrocławia. Dlatego też projektowana będzie tylko jedna jezdnia, gdyż zdaniem miejskich urzędników, taka przepustowość odpowiada potrzebom mieszkańców tej części stolicy Dolnego Śląska. Według przedstawicieli magistratu potwierdzają to kompleksowe analizy – w tym modelowania prognostyczne z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania Visum i modele ruchu dla Wrocławia i okolic.

Według planu urzędników miejskich prace budowlane rozpoczną się od połączenia ul. Krzywoustego nowym łącznikiem z ul. Poprzeczną, gdzie wybudowany ma zostać wiadukt nad torami kolejowymi w ciągu Alej Północnej. Budowa ma się zacząć od tego miejsca, bowiem przy torach znajdujących się obok CH Korona często powstają olbrzymie korki spowodowane częstym zamykaniem przejazdu kolejowego.

Dokładny i szczegółowy przebieg Alei Północnej poznamy po zakończeniu wszystkich prac projektowych.