Lepszy dostęp do kolei w lubuskim – będzie nowy przystanek pod Zieloną Górą

Wojciech.Jenda

Mieszkańcy miejscowości Słone zyskają dogodniejszy dostęp do kolei. Na linii między Zieloną Górą a Żarami powstanie nowy przystanek. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na realizację inwestycji z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Prace, przewidywane obecnie do końca 2024 r., warte są blisko 2,5 mln zł.

Nowy przystanek powstanie w rejonie ul. Słonecznej w miejscowości Słone (gm. Świdnica) – zwiększy dostęp do kolei na linii Zielona Góra – Żary (nr 370) i zapewni dogodne przejazdy pociągiem wszystkim podróżnym, także osobom mającym trudności z poruszaniem się.

Pociągi zatrzymają się na nowym przystanku, który umożliwi wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Dla oczekiwanego komfortu przewidziano m.in. wiaty i ławki. Bezpieczeństwo po zmroku zapewni jasne, ekologiczne oświetlenie LED. Będzie czytelne oznakowanie oraz gabloty z informacjami przydatnymi w podróży. Osoby niewidome skorzystają ze ścieżek naprowadzających z wypukłą fakturą oraz nakładek w alfabecie Braille’a. Zachętą do ekologicznych podróży – koleją i rowerem – będą stojaki w obrębie nowego przystanku. Do przesiadek na pociąg skłoni parking na pięć miejsc postojowych, wraz ze stanowiskiem przystosowanym dla pojazdów osób mających trudności z poruszaniem się.

Dzięki inwestycjom z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych” w Polsce sukcesywnie znika wykluczenie komunikacyjne. Nowe przystanki, zmodernizowane perony czy dogodna infrastruktura, która już służy lub wkrótce będzie służyć mieszkańcom, także w województwie lubuskim, znacznie poprawia jakość życia osób, które często były pozbawione możliwości dogodnych dojazdów – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Mieszkańcy miejscowości Słone wkrótce wsiądą do pociągu z nowego przystanku. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z „programu przystankowego” zapewniony będzie dogodny dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych, także dla osób mających trudności z poruszaniem się. Jednocześnie planowany w sąsiedztwie nowego przystanku parking zachęci do korzystania z ekologicznego transportu, jakim jest kolej – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na realizację prac w ramach zadania „Budowa nowego przystanku Słone na linii kolejowej nr 370”. Prace, warte ok. 2,49 mln zł (netto), przeprowadzi Przedsiębiorstwo EL-IN Sp. z o.o., a podróżni skorzystają z efektów w IV kw. 2024 r.

„Program przystankowy” poprawia dostęp do kolei w regionie

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają dostęp do kolei w regionie w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane zadania inwestycyjne umożliwią podróżnym dogodny dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Środki, w ramach programu wartego ponad 1 mld zł, zostaną wykorzystane m.in. na budowę i modernizację przystanków kolejowych, a także sfinansowanie prac związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla pasażerów.

Rządowy program uwzględnia 314 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej znajduje się 207 lokalizacji, a na rezerwowej – 107.

W województwie lubuskim lista podstawowa „programu przystankowego” obejmuje 6 lokalizacji. Prace przy budowie nowego dojścia do peronów postępują w Radnicy, a wykonawcy przygotowują dokumentację projektową niezbędną do realizacji prac budowlanych dla zadań w Żarach (budowa nowego przystanku Żary Osiedle) i Rzepinie (budowa nowego przystanku Rzepin Miasto). Podpisana została już umowa na budowę nowego przystanku Grabik i przebudowę peronów w Sarbiewie. Szacunkowa wartość wszystkich inwestycji z „programu przystankowego” w województwie wynosi ponad 20 mln zł.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.