Lotnisko Chopina pęka w szwach

Orzech

Lotnisko Chopina ponownie, jak przed pandemią koronawirusa, pęka w szwach. Jednak ostatnie lata w warszawskim porcie to nie tylko odbudowa ruchu, ale też wiele zmian, które sprawiły, że jest on stawiany w branży za wzór nowoczesności i rozwoju oraz lotnisko przyjazne pasażerom.

Odbudowa ruchu

Śmiało można powiedzieć, że wyniki największego polskiego portu lotniczego wróciły już do poziomu sprzed kryzysu lotniczego wywołanego przez pandemię koronawirusa. Lotnisko im. Fryderyka Chopina przez pierwsze 10 miesięcy 2023 roku odprawiło ponad 15,7 mln podróżnych. To odbudowa w 98,2 proc. w stosunku do tego samego okresu w rekordowym 2019 roku. Tegoroczne miesiące wakacyjne - czerwiec, lipiec oraz wrzesień były nawet lepsze niż te same miesiące przed pandemią Covid-19.

Rekordowa punktualność

Lotnisko Chopina stało się przykładem dla całej europejskiej branży lotniczej w aspekcie dobrego zarządzania. Stołeczny port, mimo tego, że operuje na granicy swojej przepustowości, jest liderem pod względem punktualności. Według danych opublikowanych przez brytyjską firmę OAG, Lotnisko Chopina w październiku zostało najpunktualniejszym lotniskiem w Europie. W światowym rankingu zajęło 6 miejsce, jako największe lotnisko w pierwszej dziesiątce. Także Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol), która cyklicznie publikuje szczegółowy przegląd najnowszych trendów w europejskich portach, doceniła punktualność stołecznego portu. W raportach przygotowanych przez Eurocontrol Lotnisko Chopina stale utrzymuje się w europejskiej czołówce portów pod względem punktualności. W najnowszym zestawieniu warszawskie lotnisko znalazło się na trzecim miejscu rankingu, wyprzedzając m.in. lotniska: we Wiedniu, Monachium, Londynie czy Paryżu. W raporcie za okres między 30 października a 5 listopada średnia punktualność wyniosła aż 83,5 proc.

Nowoczesne rozwiązania z myślą o wygodzie pasażerów

W ciągu ostatnich dwóch lat na Lotnisku Chopina zaszło wiele zmian podyktowanych poprawą jakości obsługi pasażera, sprostaniu jego oczekiwaniom i zwiększeniu jego komfortu oraz wygody. Lotnisko zostało wyposażone m.in. w nowoczesne bramki, które służą do automatycznej odprawy granicznej przy wykorzystaniu paszportu biometrycznego tzw. bramki ABC. Zainstalowanie 20 bramek pozwoliło zwiększyć przepustowość odpraw granicznych, a także wpłynęło pozytywnie na komfort pasażerów. Z myślą o pasażerach wprowadzono także kapsuły do spania dla osób, które oczekują na przesiadkę w strefie non-Schengen. Kolejnym udogodnieniem jest Paczkomat® firmy InPost. Usługa skierowana jest do pasażerów, którzy w bagażu podręcznym mieli przedmioty zakwestionowane przez operatora kontroli bezpieczeństwa. Dzięki temu nie trzeba już wyrzucać wartościowych przedmiotów, które nie mogą trafić z nami na pokład samolotu, tylko bezpiecznie je nadać do innego paczkomatu lub pod wskazany adres. Możliwość wysyłki paczki bezpośrednio ze strefy kontroli bagażu na lotnisku to pierwsze tego typu rozwiązanie nie tylko w Polsce, ale i Europie. Z myślą o pasażerach w tym roku na Lotnisku Chopina została otwarta pierwsza w historii portu apteka. W strefie ogólnodostępnej terminala można z łatwością zaopatrzyć się w produkty lecznicze lub dermokosmetyki, o których zapomnieliśmy w trakcie pakowania.

Innym rozwiązaniem stworzonym w odpowiedzi na oczekiwania podróżnych jest usługa Valet Parking. Po rezerwacji on-line wystarczy przyjechać do wyznaczonego miejsca w strefie Kiss&Fly, a tam obsługa firmy parkingowej odbiera kluczyki i parkuje za nas samochód na bezpiecznym parkingu. Po powrocie wystarczy zgłosić się do recepcji usługi Valet Parking i już po chwili nasze auto będzie na nas czekać przy wyjściu z terminalu. Jednak dla tych, którzy chcą skorzystać z tradycyjnej formy parkowania, warszawskie lotnisko udostępnia od bieżącego roku ponad 300 dodatkowych miejsc parkingowych i postojowych. W kwietniu zmieniono organizację ruchu na nitkach B i C przed terminalem na poziomie przylotów, tworząc Parking PREMIUM z 95 miejscami parkingowymi. Dbając również o potrzeby pracowników, we wrześniu zaaranżowano dla nich nowy parking P7 zlokalizowany za budynkiem Etiuda, tworząc 35 dodatkowych miejsc postojowych. W tym samym miesiącu dla pasażerów lub osób im towarzyszących udostępniono 9 miejsc parkingowych opłacanych w parkomacie, zmieniając przeznaczenie pasa ruchu przy dworcu autobusowym. Dodatkowo w październiku lotnisko zawarło umowę dzierżawy terenów przy bocznicy kolejowej, na którym powstał plac parkometrowy na 180 miejsc.

Zapomnieliśmy o paszporcie lub karcie EKUZ? - Na Lotnisku Chopina to nie problem

Jeśli będąc już na lotnisku zorientujemy się, że zapomnieliśmy wziąć z domu paszportu czy dowodu osobistego lub okaże się, że dokument jest już nieważny to nie musimy obawiać się, że czeka nas przełożenie lotu albo odwołanie wycieczki. W tym roku wspólnie z MSWiA Lotnisko Chopina otworzyło punkt wydawania paszportów tymczasowych. Pasażerowie, którzy dysponują ważnym biletem lotniczym, mogą ubiegać się o wydanie paszportu na lotnisku. Wszystkie formalności, w tym nawet zrobienie zdjęcia, są przeprowadzone w punkcie MSWiA na terenie terminala, a paszport zostaje od ręki wydrukowany i przekazany podróżnemu. Stołeczne lotnisko jest pierwszym i jak do tej pory jedynym portem w Polsce, na terenie którego możemy wyrobić paszport tymczasowy.

Od 2022 roku na Lotnisku Chopina działa także punkt obsługi klientów NFZ, w którym bezpłatnie, w ciągu kilku minut można otrzymać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Karta EKUZ ułatwia podróżującym korzystanie z opieki medycznej w państwach Unii Europejskiej, EFTA i Wielkiej Brytanii. Posiadacz karty EKUZ ma prawo do leczenia w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej danego państwa oraz do uzyskania świadczeń na takich samych zasadach, jak obywatele danego kraju, a przede wszystkim do udzielania mu niezbędnej pomocy medycznej. Punkt mieści się w hali odlotów tuż obok punktu paszportowego.

Źródło: PPL S.A.