[Warszawa] Lotnisko Chopina z rekordem, a Modlin zamknięty do maja

Artivia

W najbliższy czwartek Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wyda ostateczną decyzję w sprawie wznowienia użytkowania części pasa startowego Lotniska Modlin. Jednak wyniki ostatniej ekspertyzy wskazują na to, że obiekt może być zamknięty dla samolotów pasażerskich nawet do maja. Z kolei port lotniczy im. Fryderyka Chopina ma za sobą rekordowy rok, jeśli chodzi liczbę obsłużonych pasażerów. Przekroczyła ona 9,5 mln osób.


Ruch dla samolotów pasażerskich na modlińskim lotnisku został wstrzymany 22 grudnia 2012 roku na skutek wykruszeń na dwóch betonowych odcinkach pasa startowego o długości 500 m każdy. Mimo przeprowadzenia remontu Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego Jaromir Grabowski nie zezwolił ma otwarcie drogi startowej. Być może sytuacja ta potrwa do kwietnia lub maja 2013 roku, gdyż ostatnia ekspertyza pasa wykonana przez Instytut Techniczny Wojsk Lądowych pokazuje, że załatany odcinek nie jest dostatecznie bezpieczny. Ponadto odnotowano konieczność wymiany górnej warstwy betonowej nawierzchni pasa, a z pracami będzie trzeba poczekać na lepszą pogodę. Ostateczna decyzja ma zapaść w czwartek, 24 stycznia.

 

Tymczasem zarządca Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, które działa od 15 lipca 2012 roku, wezwał firmę Erbud SA – wykonawcę pasa – do zapłaty należności z tytułu strat poniesionych na skutek nieprawidłowości podczas budowy drogi startowej opiewającą na kwotę 900 tys. zł (grudzień 2012 roku). Zamknięcie danej części pasa generuje dla lotniska utratę ok. 150-170 tys. zł dziennie.

 

Większość rejsów z Modlina przejął port lotniczy im. Fryderyka Chopina, który ubiegły rok zakończył z rekordową liczbą obsłużonych pasażerów - blisko 9,6 mln osób. Historyczny wynik padł również w obsłudze rejsów krajowych – 1,518 mln osób skorzystało z usług warszawskiego lotniska. Pozostałe ponad 8 mln podróżowało w ruchu międzynarodowym. Natomiast na loty czarterowe zdecydowało się 1,3 mln pasażerów. Port odnotował również wzrost w zakresie liczby i tonażu odprawionych przesyłek – 3 proc. więcej niż w 2011 roku. Najpopularniejszym kierunkiem odlotów międzypaństwowych był Londyn (594 tys. pasażerów) oraz Paryż (507 tys. osób). Z kolei na rodzimym podwórku najczęściej odlatywano do Gdańska (405 tys.) oraz Wrocławia (356 tys.).

 

- Największym wyzwaniem minionego roku dla naszego lotniska była bez wątpienia obsługa pasażerów i drużyn, które odwiedziły Polskę w czasie piłkarskich mistrzostw Europy. W okresie od czerwca do lipca lotnisko obsłużyło ponad 56 tys. dodatkowych podróżujących. Zdaliśmy egzamin, pokazując, że potrafimy dobrze działać w niestandardowych warunkach, a lotnisko jest przygotowane do spełniania nawet najbardziej nietypowych oczekiwań – podkreśla Michał Marzec, dyrektor Lotniska Chopina.

 

Ponadto w 2012 roku warszawski port powitał pierwszego Boeinga 787 Dreamliner w barwach Polskich Linii Lotniczych LOT, zyskał linię kolejową i stację Warszawa Lotnisko Chopina, łączące go z centrum stolicy, a także uczestniczył w uruchomieniu linii OLT Express (1 kwietnia 2012 roku) oraz w ich późniejszym upadku (sierpień 2012 roku). Rozpoczęto też modernizację starej części Terminala A, która potrwa do końca 2014 roku.

 

Lotnisko odnotowało również plusowy wynik finansowy i obecnie jest najtańszym airportem w Europie Środkowej. Zarząd obiektu szacuje, że ten rok ma przynieść kilkunastomilionowe zyski, ale równocześnie spadek liczby obsłużonych pasażerów o ok. 5 proc., mimo chwilowych problemów konkurenta z Modlina.

 

Dodatkowo znany jest już 25-letni Plan Generalny dla Lotniska Chopina na lata 2012-2037, który dotyczy przede wszystkim rozwoju infrastruktury naziemnej mającej zwiększyć bezpieczeństwo ruchu lotniczego oraz zoptymalizować przepustowość pola manewrowego i terminala.