Modernizacja Lotniska Chopina to obok budowy nowego Lotniska Centralnego CPK główny temat konferencji, która odbyła się 23 grudnia 2024 r. na Lotnisku Chopina w Warszawie.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek wraz z Zarządami spółek CPK i PPL wspólnie podsumowali dotychczasową działalność portu lotniczego i plany rozwojowe na najbliższe lata.
Lotnisko Chopina zostanie zmodernizowane
Na konferencji przedstawiono także szczegóły koncepcji modernizacji Lotniska Chopina. Modernizacja stanowi rozwiązanie pomostowe, umożliwiające rozwój ruchu lotniczego na Mazowszu przed uruchomieniem Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W najbliższych latach zostanie zmodernizowany terminal pasażerski, którego powierzchnia zwiększy się z obecnych 165 tys. metrów kwadratowych do ponad 189 tys. mkw. Znacząco zwiększy się także liczba stanowisk postojowych dla samolotów wąskokadłubowych – z 62 do 83 oraz szerokokadłubowych – z 15 do 24.
Realizacja inwestycji o wartości 1,6 mld zł pozwoli na obsługę 30 milionów pasażerów rocznie już w 2029 roku.
– Bez modernizacji Lotniska Chopina Polska mogłaby stracić nawet 32 miliony pasażerów do 2032 r. To koszt, na który nie możemy sobie pozwolić – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Do momentu rozpoczęcia prac budowlanych, na terenie warszawskiego lotniska prowadzone byłyby działania, które na bieżąco usprawnią ruch i udrożnią najbardziej zatłoczone części portu. Wszystkie inwestycje mają być prowadzone w koordynacji z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), oczywiście pod warunkiem dojścia do realizacji tego gigantycznego projektu.
Lotnisko Chopina pęka w szwach
Warszawski port lotniczy od dziewięciu dekad odgrywa kluczową rolę w polskim lotnictwie. W tym roku lotnisko obsłużyło ponad 21 milionów pasażerów i jest największym portem lotniczym w Polsce.