Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa (Łukasiewicz – ILOT), Mieleckie Zakłady Lotnicze (MZL) oraz DRACO Aircraft podpisały listy intencyjne dotyczące współpracy w rozwoju i budowie samolotu DRACO. Wydarzenie odbyło się 3 lutego 2025 roku w Warszawie.
DRACO to rewolucyjny, czteromiejscowy samolot, który będzie umożliwiał start i lądowanie na dystansie krótszym niż 30 metrów (Short Take Off and Landing – STOL) bez konieczności wykorzystania stałego pasa startowego.
Draco w wersji cywilnej będzie atrakcyjną ofertą dla prywatnych pilotów poszukających unikalnych osiągów STOL, jednocześnie potrzebujących sprawdzonego i bezpiecznego środka transportu z przestronną kabiną mogącą pomieścić do 3 pasażerów.
Draco to również koncepcja nowoczesnego lekkiego samolotu wsparcia bojowego, przeznaczona do wykonywania trzech rodzajów zadań: zwalczania celów powietrznych, naziemnych oraz rozpoznania/patrolowania w tym m.in. dla działań sił porządku publicznego - jako alternatywa dla dużych i kosztownych samolotów czy śmigłowców.
DRACO Aircraft, start-up z Warszawy, nabył prawa własności intelektualnej do samolotu Wilga od firmy Airbus Poland i jednocześnie nawiązał porozumienie z amerykańskim konstruktorem lotniczym Mikiem Pateyem na przeniesienie wszystkich dotychczas dokonanych modyfikacji, dzięki którym będzie możliweprowadzenie prac nad ulepszeniem i dostosowanie obecnej konstrukcji.
W planach DRACO Aircraft jest opracowanie wersji samolotu, która ma uzyskać licencję europejskich i amerykańskich władz ds. bezpieczeństwa lotniczego, EASA i FAA, a następnie wprowadzenie na rynek samolotu DRACO. Niezbędne poprawki projektowe zostaną wprowadzone przez doświadczony zespół inżynierów Łukasiewicz – ILOT. Jednocześnie DRACO Aircraft i Łukasiewicz – ILOT będą wspólnie ubiegać się jako konsorcjum o dofinansowanie projektu z funduszy Unii Europejskiej. MZL przejmie budowę dwóch prototypów wymaganych do uzyskania certyfikatów, jednego do wymaganych testów naziemnych i drugiego do testów w locie.
Johannes von Thadden, dyrektor generalny DRACO Aircraft, podkreślił:
– „Nasza współpraca z Łukasiewicz – ILOT i MZL to kolejny ważny krok w kierunku wprowadzenia DRACO na rynek w 2028 roku. Otrzymaliśmy już wstępne zgłoszenia od zainteresowanych klientów i prowadzimy negocjacje z inwestorami w sprawie tego wspaniałego projektu. Łukasiewicz – ILOT i MZL wykorzystają swoją wiedzę, aby zapewnić realizację DRACO”.
Paweł Stężycki, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa, potwierdził:
– „DRACO to wspaniały samolot oparty na polskiej wiedzy inżynierskiej. Nasz Instytut jest dumny z możliwości włączenia się w prace projektowe i zbudowanie prototypu wraz z naszą spółką zależną MZL”.
Roman Ignasiak, prezes zarządu MZL, dodał:
– „Dla MZL ważne jest, abyśmy poszerzali naszą działalność w zakresie realizacji usług lotniczych w obszarach, które stwarzają nowe konstrukcje, a jeszcze bardziej, abyśmy wzmacniali nasze możliwości modernizacyjne i produkcyjne przy montażu i budowie samolotów”.
W dalszym etapie działań, strony porozumienia podejmą działania ukierunkowane na zdefiniowanie wyzwań inżynieryjnych, opracowanie planu działań oraz pozyskanie środków na dalszy rozwój.
DRACO Aircraft to warszawski startup, założony pod koniec 2023 roku, posiadający wszelkie prawa do rozwoju i budowy DRACO.
Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, założony w Warszawie w 1926 roku, jest polskim instytutem badawczym zatrudniającym 1400 pracowników w 30 specjalistycznych laboratoriach.
Od 2022 roku Mieleckie Zakłady Lotnicze są spółką zależną Łukasiewicz – ILOT. Wcześniej były częścią Airbus Poland. Dysponując flotą ponad 40 samolotów, MZL specjalizuje się w usługach lotniczych, takich jak gaszenie pożarów i ochrona lasów.