/ Wiadukt im. S. Markiewicza

Nowa Karowa połączy most pieszo-rowerowy z Krakowskim Przedmieściem

Orzech

Warszawa ogłosiła konkurs architektoniczny na koncepcję przebudowy ulicy Karowej od Wisłostrady do Traktu Królewskiego. To kolejna inwestycja w ramach Nowego Centrum Warszawy.

– Chcemy, by ranga i zagospodarowanie ulicy Karowej były odpowiednie do roli łącznika między Traktem Królewskim a Wisłą i zachęcały do spaceru. Dlatego ogłaszamy konkurs architektoniczny na koncepcję połączenia dolnego i górnego tarasu skarpy przy ul. Karowej. Zależy nam, aby wyeksponować walory widokowe, jakie daje Skarpa Warszawska, przy tym zniwelować barierę, jaką ona stanowi dla osób o ograniczonej mobilności. To będzie kolejna ważna zmiana w ramach programu Nowe Centrum Warszawy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Jaki obszar obejmuje konkurs i jaki zmian oczekuje ratusz?

Przedmiotem konkursu jest przebudowa ulicy Karowej od Krakowskiego Przedmieścia do Wybrzeża Kościuszkowskiego wraz z wiaduktem im. Stanisława Markiewicza. Obecne zagospodarowanie ulicy ogranicza sprawną i bezpieczną komunikację pieszą i rowerową pomiędzy górnym tarasem Skarpy a Powiślem. Przewodnią ideą projektu jest usprawnienie i uatrakcyjnienie połączenia mostu pieszo-rowerowego z Krakowskim Przedmieściem. Planowana zmiana ma posłużyć poprawie jakości i dostępności przestrzeni publicznej oraz ułatwieniu komunikacji pieszej i rowerowej.

Uczestnicy konkursu mają zaproponować windę lub alternatywne rozwiązanie służące pokonaniu różnic poziomów terenu na wysokości Skarpy Warszawskiej, w szczególności przez osoby o ograniczonej mobilności. Ważnym elementem planowanego założenia będzie też wykonanie promenady ze schodami terenowymi, która poza funkcją komunikacyjną, stworzy przestrzeń do odpoczynku i spotkań.

To będzie wyjątkowo trudny konkurs. Uczestnicy zmierzą się z licznymi wyzwaniami projektowymi wynikającymi z: ochrony konserwatorskiej, bliskości obiektów chronionych oraz geotechnicznych uwarunkowań skarpy. Spośród nadesłanych propozycji sąd konkursowy wybierze tę najlepszą pod względem architektonicznym, funkcjonalnym i użytkowym do realizacji – zapowiada Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy.

Jaki charakter ma konkurs i do kiedy można składać wnioski o dopuszczenie do konkursu ?

Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej przebudowy ulicy Karowej „Nowa Karowa” jest dwuetapowy i ograniczony, co oznacza, że najpierw czekamy na wnioski o dopuszczenie do konkursu, a potem opracowania studialne. Następnie autorzy wybranych opracowań zostaną zaproszeni do złożenia prac konkursowych w II etapie. Termin składania wniosków mija 9 lipca 2025 r. o godzinie 12.00.

Uczestnicy dopuszczeni do konkursu będą mieli nie mniej niż 6 tygodni na przygotowanie opracowań studialnych, licząc od dnia zakwalifikowania uczestników.

Harmonogram konkursu

Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie: 9 lipca do godziny 12.00.

Termin składania opracowań studialnych: minimum 6 tygodni licząc od dnia zakwalifikowania uczestników.

Termin składania prac konkursowych: minimum 8 tygodni od zaproszenia do składania prac konkursowych dla wybranym do II etapu zespołów projektowych.

Przedmiot konkursu

Przedmiotem konkursu jest wykonanie koncepcji architektonicznej przebudowy ulicy Karowej. Koncepcja ma dotyczyć ma w szczególności:

pasa drogowego ulicy Karowej wraz z obszarem skrzyżowań,

dźwigu osobowego lub innego urządzenia umożliwiającego pokonanie różnicy terenu skarpy,

schodów terenowych.

Zakres opracowania konkursowego:

Teren objęty inwestycją położony jest w Warszawie w Dzielnicy Śródmieście i obejmuje ulicę Karową na całej jej długości; od ulicy Krakowskie Przedmieście do ulicy Wybrzeże Kościuszkowskie.

Na teren ten składają się działki ewidencyjne o numerach: 17, 16/2, 26, 27/3, 27/4, 28, 30/1, 35 z obrębu 5-04-02 oraz nr 6, 11, 12, 13, 8/1 z obrębu 5-04-03.

Obszar: ok. 27.800 metrów kwadratowych.

Kryteria oceny opracowań studialnych i prac konkursowych

Kryteria pierwszorzędne oceny opracowań studialnych i prac konkursowych obejmują:

kompozycja – najwyżej punktowane będą prace proponujące atrakcyjne powiązania wymagań kompozycyjnych, funkcjonalnych i komunikacyjnych, zachowujące wymogi wynikające z ochrony konserwatorskiej i gwarantujące bezpieczeństwo i wysoką estetykę, w szczególności pod względem wkomponowania obiektów w otoczenie;

zgodność z wytycznymi Zamawiającego – najwyżej punktowane będą prace najpełniej odpowiadające na zalecane (nieobligatoryjne) wytyczne zamawiającego wskazane w regulaminie;

kontekst historyczny – najwyżej punktowane będą prace łączące nowoczesne rozwiązania z wymogami wynikającymi z ochrony konserwatorskiej;

dostępność – najwyżej punktowane będą prace oferujące dostępność najpełniej odpowiadającą na zasady projektowania uniwersalnego;

Kryteria drugorzędne oceny opracowań studialnych i prac konkursowych obejmują:

ekologię – najwyżej punktowane będą prace oferujące przyrost powierzchni trenów zieleni, przyrost zieleni wysokiej oraz wzrost możliwości retencji wód opadowych.

• koszt realizacji inwestycji – realność realizacyjna i ekonomika proponowanych rozwiązań – w kryterium uwzględniony będzie maksymalny, planowany koszt wykonania pracy realizowanej na podstawie koncepcji konkursowej, w odniesieniu do uzyskanej atrakcyjności rozwiązań; promowane będzie zastosowanie rozwiązań obniżających eksploatację inwestycji.

Autorzy pięciu najlepszych opracowań studialnych zostaną zakwalifikowani do etapu II konkursu i zaproszeni do składnia prac konkursowych. Uczestnicy zaproszeni do II etapu wraz z zaproszeniem otrzymają zalecenia sądu konkursowego.

Jakie będą nagrody w konkursie?

Zamawiający przewiduje przyznanie następujących nagród:

I Nagroda pieniężna w wysokości 100.000 zł brutto,

II Nagroda pieniężna w wysokości 80.000 zł brutto,

III Nagroda pieniężna w wysokości 50.000 zł brutto,

• Pula na nagrody pieniężne w formie wyróżnień: łącznie 50.000 zł brutto,

Nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na wykonanie usługi na podstawie wybranej Pracy konkursowej dla Uczestnika konkursu, którego Praca konkursowa otrzymała największą liczbę punktów (I Nagroda pieniężna).

Kto zasiada w jury konkursowym?

W skład jury konkursowego wchodzi dziewięć osób. Głównie są to przedstawiciele jednostek publicznych:

Marcin Dawidowicz - Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, Monika Konrad - architektka, zastępczyni dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego (BAiPP), Łukasz Puchalski – dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, Tamás Dombi – dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym, Anna Paź – naczelniczka Wydziału Kształtowania Przestrzeni Publicznej Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, Marcin Duda – architekt, Wydział Architektury i Budownictwa dla Dzielnicy Śródmieście.

Konkurs jest rekomendowany przez Stowarzyszenie Architektów Polskich i dlatego w sądzie zasiadają też architekt Jakub Krzysztofik z Oddziału Łódź, który pełni funkcję przewodniczącego sądu konkursowego oraz architektki z Oddziału Warszawskiego SARP: Dorota Bagińska i Małgorzata Dembowska, która ponadto objęła funkcję sędziego referenta.

Prace jury wspierać będą eksperci z zakresu dostępności architektonicznej, architektury krajobrazu, ochrony zabytków oraz przygotowania i realizacji inwestycji.

/ Wiadukt im. S. Markiewicza

Źródło: UM Warszawa