Nowa linia tramwajowa do Wilanowa gotowa na ‎pasażerów [FILMY]

Orzech

Budimex oficjalnie przekazał Tramwajom Warszawskim nowo wybudowaną linię tramwajową, w tym pełną infrastrukturę torową i energetyczną. Już od 29.10 br. mieszkańcy Warszawy będą mieli możliwość korzystania z nowej linii tramwajowej prowadzącej do Wilanowa, aż do końcowego przystanku przy ul. Branickiego. Zakończenie całej inwestycji przewidywane jest na koniec 2025 roku.

W celu uruchomienia nowo zaprojektowanej linii tramwajowej o nazwie „Tramwaj do Wilanowa”, której długość wynosiła ponad 8 tys. metrów bieżących torowiska, generalny wykonawca do tej pory zrealizował ponad 19 km torów, 20 km sieci trakcyjnej i 16 km lin nośnych. Całkowita powierzchnia rozchodnika na torowisku wyniesie 29 tys. metrów kwadratowych. Tramwaj do Wilanowa to strategiczna inwestycja dla Warszawy i jej mieszkańców oraz najdłuższa nowa linia tramwajowa w Polsce.

Budimex, aby zapewnić odpowiednie zasilanie sieci trakcyjnej, zainstalował:

256 km kabli trakcyjnych, 380 słupów trakcyjnych a także ‎25 peronów na całej trasie tramwaju do Wilanowa. Budimex wybudował cztery podstacje trakcyjne, w tym pierwszą w Polsce podziemną, dwupoziomową podstację przy ul. Spacerowej i Belwederskiej.

– Jesteśmy dumni, że dzięki naszej pracy mieszkańcy tej części miasta będą mogli korzystać z nowoczesnego i wygodnego transportu, który wpisuje się w długofalową strategię zrównoważonego rozwoju Warszawy. To inwestycja, która nie tylko poprawia mobilność, ale przede wszystkim wspiera ekologiczne rozwiązania w przestrzeni publicznej – podsumowuje inwestycję Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA.

W trakcie realizacji przebudowano kilkadziesiąt kilometrów ‎instalacji: ‎wodociągów, ciepłociągów oraz kabli z Internetem. W tym celu generalny wykonawca przywiózł do dnia dzisiejszego ponad 250 tysięcy ton piasku, 200 tysięcy ton kruszywa oraz przewiózł ponad 700 tysięcy ton materiału z wykopu.

– Skala tej inwestycji jest imponująca. Przewieźliśmy i zagospodarowaliśmy ponad milion ‎ton materiałów sypkich, w tym gruntu, piasku i kruszywa, a do tego ułożyliśmy 35 ‎kilometrów torów tramwajowych. Przebudowaliśmy 235 kolizji elektroenergetycznych, a ‎sieć trakcyjna, wraz z liniami nośnymi, na ośmio-kilometrowej trasie ma długość ponad ‎‎35 kilometrów. Samych kabli trakcyjnych i sterowniczych ułożyliśmy prawie 250 ‎kilometrów. Jeśli zliczyć wszystkie te elementy, w tym długość okablowania i sieci ‎podziemnych, daje nam to imponującą długość – równą trasie z Warszawy do ‎Wrocławia!‎ – podsumowuje inwestycję Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA.

Linia tramwajowa zgodnie z projektem Zamawiającego to jedynie 1/9 wartości całej realizowanej dla mieszkańców Mokotowa i Wilanowa inwestycji. Do końca 2025 roku będą prowadzone roboty drogowe oraz roboty związanie z wykonaniem kanalizacji deszczowej.

Zgodnie z decyzją inwestora nasadzenia zieleni zrealizowane zostaną na podstawie nowo stworzonego projektu, który uwzględniać będzie zgłaszane potrzeby mieszkańców w trakcie trwania tej inwestycji oraz wszelkie zmiany projektowe jakie miały dotychczas miejsce. Kontynuowane będą prace nad przełączeniem oświetlenia ze starej instalacji na nowo wybudowaną.

W dalszą realizację projektu zaangażowanych jest obecnie ponad 700 osób oraz 200 jednostek sprzętu, w tym projektanci, nadzór i robotnicy.

Na odcinku mokotowskim wciąż trwają prace związane z układaniem krawężników przy przejściach dla pieszych i chodnikach w rejonie skrzyżowań. Budimex prowadzi także prace kanalizacyjne oraz drogowe, przygotowując podbudowę z kruszywa pod asfaltową nawierzchnię po zachodniej stronie ulicy. Trwają również odbiory techniczne, w tym sprawdzanie instalacji teletechnicznych oraz regulacja studni i sieci ciepłowniczej.

Na odcinku wilanowskim postępują prace związane z układaniem krawężników, obrzeży oraz dostosowaniem chodników i opasek. Równocześnie wykonywane są podbudowy pod ścieżki rowerowe oraz nowe chodniki. Mimo otwarcia trasy, pasażerowie mogą jeszcze zauważyć prace wykończeniowe, a część dojść do przystanków będzie miała charakter tymczasowy.

Budimex dokłada wszelkich starań, aby na bieżąco oddawać do użytku kolejne skrzyżowania oraz przywracać płynność ruchu, udostępniając mieszkańcom nowe chodniki i ścieżki rowerowe.

Na otwartej już linii tramwajowej będą realizowane jeszcze prace związane z wyposażeniem małej architektury, a część torowiska wymaga ostatnich prac związanych z układaniem rozchodnika. Prace na odcinkach ulic Puławskiej, Spacerowej oraz zachodniej jezdni Belwederskiej będą kontynuowane w tym roku, o ile pozwolą na to warunki pogodowe. Kluczowym celem jest zapewnienie bezpiecznego ruchu pieszych i rowerzystów w rejonie skrzyżowań.

Zakończenie robót drogowych na ul. św. Bonifacego planowane jest na III kwartał 2025 r., natomiast pełne zakończenie prac na ulicy Belwederskiej, al. Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej – w IV kwartale 2025 r., zgodnie z przyjętym obecnie harmonogramem.

W trakcie realizacji Budimex prowadzi akcję Przystanek Zieleń. Inicjatywa ma na celu zazielenienie terenów wzdłuż budowanej linii tramwajowej. W jej ramach łącznie posadzono już 510 drzew.