Jak informują przedstawiciele magistratu, jest już gotowa koncepcja wydłużenia trasy tramwajowej na Nowy Dwór aż do stacji kolejowej. Wozy MPK mają zacząć tam kursować na początku 2020 roku.
Pierwotnie urzędnicy zapowiadali, że linia tramwajowa na Nowy Dwór będzie kończyć się przy skrzyżowaniu ulicy Strzegomskiej z Rogowską. Jednak mieszkańcy głośno domagali się, żeby tramwaj jechał dalej, ulicą Rogowską, aż do pętli autobusowej i stacji kolejowej Nowy Dwór.
Przedłużenie trasy zostało ujęte w ogłoszonym w zeszłym roku Wrocławskim Programie Tramwajowym. A teraz urzędnicy mają już koncepcję wydłużonej linii tramwajowej.
– Jest już gotowa koncepcja dla inwestycji z tym wydłużeniem. Złożyliśmy też dokumenty do RDOŚ i staramy się o decyzję środowiskową dla całości trasy. Planujemy też zaktualizowanie wniosku o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych. Ostateczne decyzje w tej sprawie i tak będą zapadać dopiero w połowie roku – tłumaczy na łamach portalu wroclaw.pl Zbigniew Komar, zastępca dyrektora departamentu Infrastruktury i Gospodarki w magistracie.
Inwestycja, zgodnie z szacunkami urzędników, ma pochłonąć około 230 mln złotych, a miasto chce, by do całego przedsięwzięcia dołożyła się Unia Europejska.
Tramwaj zamiast metrobusu
Tramwaj zamiast metrobusu
Przypomnijmy, wiosną 2016 roku wrocławski magistrat podpisał umowę na projekt trasy autobusowo-tramwajowej, która połączy Nowy Dwór z centrum miasta. Przygotuje go spółka Schuessler-Plan Inżynierzy, która zaproponowała cenę 1 mln 985 tys. złotych.
Projekt powinien być gotowy w trzecim kwartale 2017 roku, ogłoszenie przetargu na roboty budowlane planowane jest na czwarty kwartał bieżącego roku, a tramwaj na Nowy Dwór ma zacząć kursować na początku 2020 roku.
Pierwotnie, przez dłuższy czas, magistrat próbował przeforsować pomysł budowy wydzielonej trasy autobusowej na Nowy Dwór, nazwanej metrobusem. Jednak po zdecydowanych protestach ze strony miejskich aktywistów i mieszkańców, urzędnicy zmienili zdanie.
– Będzie tramwaj na Nowy Dwór. Wsłuchujemy się w głos mieszkańców. Przekonali mnie – zapowiedział w maju 2015 roku prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz.
Którędy pojedzie tramwaj?
Nowa trasa autobusowo-tramwajowa będzie częściowo przebiegać po już istniejącej trasie autobusowej między ulicą Rogowską a Nowodworską, a częściowo po zupełnie nowej trasie wzdłuż ulicy Strzegomskiej i Robotniczej aż do Nabycińskiej i dalej do placu Orląt Lwowskich.
Oprócz samej wydzielonej jezdni, powstanie też wiadukt nad torami kolejowymi w rejonie ulicy Strzegomskiej i Wagonowej, przystosowany do ruchu tramwajów. Do przebudowy pójdzie też plac Orląt Lwowskich, gdzie nowa trasa zostanie włączona w istniejący system autobusowo-tramwajowy.
Konieczna będzie także budowa nowej stacji prostownikowej wraz z systemem zasilania dla nowej trasy, pojawi się też wydzielona droga rowerowa.