[Wrocław] Ruszają konsultacje w sprawie tramwaju na Nowy Dwór. Gdzie powstaną przystanki?źródło: UM Wrocławia

[Wrocław] Ruszają konsultacje w sprawie tramwaju na Nowy Dwór. Gdzie powstaną przystanki?

Tomasz  Matejuk
Tomasz Matejuk
REKLAMA
We wrocławskim magistracie właśnie ruszają konsultacje społeczne w sprawie trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór. Pierwsze kursy tramwajów planowane są na 2020 rok.

W trakcie konsultacji urzędnicy chcą poznać opinię mieszkańców na temat lokalizacji przystanków – kluczowych i tych na ulicy Rogowskiej (w obrębie osiedla), planowanych zmian w organizacji transportu publicznego po uruchomieniu TAT oraz wyposażenia nowej pętli tramwajowej i autobusowej w rejonie przystanku kolejowego Wrocław Nowy Dwór.

Konsultacje potrwają do końca maja.

Którędy pojedzie tramwaj?

Nowa trasa autobusowo-tramwajowa o długości około 7 km połączy Nowy Dwór z centrum miasta. Rozpocznie się na placu Orląt Lwowskich, a zakończy przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór.

Jak czytamy na stronie konsultacji, na pl. Orląt Lwowskich tramwaj skręci z istniejącego torowiska na Podwalu/Piłsudskiego w kierunku ul. Braniborskiej. Za Dworcem Świebodzkim tory mają odbić w kierunku Dworca Marchijskiego. 

– Będzie to wymagało przebudowania skrzyżowania ul. Robotniczej i pl. Orląt Lwowskich. Dalsza część trasy w kierunku Nowego Dworu zostanie wytyczona m.in na tyłach Galerii Wnętrz Domar. Tramwaj pojedzie zupełnie nową trasą, równolegle do ul. Robotniczej, prosto na zachód, przez tereny PKP. Ulicę Smolecką pokona po istniejącym wiadukcie. Dalej tory mają powstać równolegle do ul. Robotniczej. Na skrzyżowaniu z ul. Śrubową włączą się do istniejącej trasy tramwajowej – wyjaśniają urzędnicy.

Od pętli tramwajowej Wrocławski Park Technologiczny trasa ma być wytyczona pomiędzy jezdnią ul. Robotniczej a parkingami biurowców przy ul. Strzegomskiej.

– Bezkolizyjne pokonanie torów zapewni nowy wiadukt. Wzdłuż ul. Strzegomskiej torowisko zostało wyznaczone po południowej stronie – zapowiadają w magistracie.

W rejonie wiaduktu kolejowego przy obwodnicy śródmiejskiej trasę poprowadzono między dwoma jezdniami – obecnie jest tu szeroki pas zieleni.

– Trasa, w rejonie Gądowianki, prowadzona będzie pomiędzy jezdniami ul. Strzegomskiej w obrębie zachowanej rezerwy przestrzennej. Dalej, od ul. Nowodworskiej do Rogowskiej, tramwaj wykorzystywać będzie obecną jezdnię autobusową. Na skrzyżowaniu ulic Strzegomskiej i Rogowskiej tramwaj skręci w prawo – w kierunku stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór – tłumaczą urzędnicy.


Pierwotnie urzędnicy zapowiadali, że linia będzie kończyć się przy skrzyżowaniu ulicy Strzegomskiej z Rogowską. Jednak mieszkańcy głośno domagali się, żeby tramwaj jechał dalej, ulicą Rogowską, aż do pętli autobusowej i stacji kolejowej Nowy Dwór.


Do centrum w mniej niż 20 minut

Z Nowego Dworu do centrum mają kursować dwie linie tramwajowe, dzięki czemu przejazd ma zająć, niezależnie od godziny, mniej niż 20 minut.

 Obecnie autobusy muszą stać w korku. Ważny jest tu fakt, że wybudowanie torowiska tramwajowego z centrum na Nowy Dwór spowoduje, że te nowe linie tramwajowe zastąpią obecne autobusowe. Sposób rozwiązania tej sprawy jest m.in. przedmiotem konsultacji – podkreślają w magistracie.

Na całej trasie może powstać do 15 par przystanków, w większości w lokalizacjach zbliżonych do obecnych przystanków autobusowych. 

– Tramwaj kończący się przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór będzie stanowił – razem z koleją, autobusami i parkingami – atrakcyjny węzeł przesiadkowy, który przyniesie dodatkowych pasażerów i dzięki temu zapewni sukces nowej trasie tramwajowej – zapewniają urzędnicy.

Cała trasa będzie wyposażona także w wygodną drogę rowerową, a tam, gdzie zidentyfikowano braki, powstaną nowe chodniki i dojścia piesze do przystanków.

Kiedy pierwsze kursy?

Wiosną 2016 roku wrocławski magistrat podpisał umowę na projekt trasy autobusowo-tramwajowej, która połączy Nowy Dwór z centrum miasta. Przygotowuje go spółka Schuessler-Plan Inżynierzy, która zaproponowała cenę 1 mln 985 tys. złotych. 

Projekt powinien być gotowy w trzecim kwartale 2017 roku, pod koniec roku ma być już wybrany wykonawca całego przedsięwzięcia, a roboty budowlane planowane są na lata 2018-2020. W pierwszej połowie 2020 roku tramwaj na Nowy Dwór ma zacząć kursować.

Inwestycja, zgodnie z szacunkami urzędników, ma pochłonąć około 240 mln złotych, a miasto chce, by do całego przedsięwzięcia dołożyła się Unia Europejska.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

Wrocławska Fontanna Multimedialna została zamknięta. Przejdzie remont
Wrocławska Fontanna Multimedialna w poniedziałek 18 października zostanie zamknięta. W przerwie zimo...
W Karpaczu powstaje luksusowy, pięciogwiazdkowy MGallery Hotel Collection [WIZUALIZACJE]
W Karpaczu, na Dolnym Śląsku powstaje luksusowy, 5-gwiazdkowy MGallery Hotel Collection. Inwestorem...
Warszawa: Sitel Group wynajmuje biura w Marynarska Business Park
Sitel Group, firma specjalizująca się w dziedzinie obsługi klienta, przeniesie swoją warszawską sied...
Nowy najemca w 7R Park Kraków
Elzap, polski producent mebli biurowych, z nowym magazynem na terenie Krakowa. W wynajmie powierzchn...
Ponad 200-metrowy wieżowiec Warsaw UNIT gotowy [FILM + ZDJĘCIA]
Warsaw UNIT oferuje 57 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej na 45 piętrach. Wynajęcie przestrz...
WBO 2021. Poznaliśmy 20 zwycięskich projektów
Poznaliśmy wyniki głosowania w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego 2021. W ramach wydzielony...
Koleją z Tarnowskich Gór i Zawiercia bezpośrednio na lotnisko. Trwają prace na linii 182
Od początku roku trwają prace budowlane związane z rewitalizacją linii kolejowej nr 182 Tarnowskie G...
Trwa głosowanie w ramach Budżetu Obywatelskiego Sosnowca
W Sosnowcu do 18 października trwa głosowanie w ramach Budżetu Obywatelskiego. Mieszkańcy wybierają...
Za ponad 6 mln zł TBS wybuduje 24 mieszkania na wynajem w Ząbkowicach Śląskich
Na osiedlu Letnim przy ul. Jasnej w Ząbkowicach Śląskich powstanie dwuklatkowy budynek mieszkalny d...
W Warszawie trwa budowa biurowca Central Point [FILM + ZDJĘCIA]
Coraz bliżej zakończenia biurowca Central Point w Warszawie. Wieżowiec osiągnął już swoją docelową w...