We wrocławskim magistracie właśnie ruszają konsultacje społeczne w sprawie trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór. Pierwsze kursy tramwajów planowane są na 2020 rok.
W trakcie konsultacji urzędnicy chcą poznać opinię mieszkańców na temat lokalizacji przystanków – kluczowych i tych na ulicy Rogowskiej (w obrębie osiedla), planowanych zmian w organizacji transportu publicznego po uruchomieniu TAT oraz wyposażenia nowej pętli tramwajowej i autobusowej w rejonie przystanku kolejowego Wrocław Nowy Dwór.
Konsultacje potrwają do końca maja.
Którędy pojedzie tramwaj?
Nowa trasa autobusowo-tramwajowa o długości około 7 km połączy Nowy Dwór z centrum miasta. Rozpocznie się na placu Orląt Lwowskich, a zakończy przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór.
Jak czytamy na stronie konsultacji, na pl. Orląt Lwowskich tramwaj skręci z istniejącego torowiska na Podwalu/Piłsudskiego w kierunku ul. Braniborskiej. Za Dworcem Świebodzkim tory mają odbić w kierunku Dworca Marchijskiego.
– Będzie to wymagało przebudowania skrzyżowania ul. Robotniczej i pl. Orląt Lwowskich. Dalsza część trasy w kierunku Nowego Dworu zostanie wytyczona m.in na tyłach Galerii Wnętrz Domar. Tramwaj pojedzie zupełnie nową trasą, równolegle do ul. Robotniczej, prosto na zachód, przez tereny PKP. Ulicę Smolecką pokona po istniejącym wiadukcie. Dalej tory mają powstać równolegle do ul. Robotniczej. Na skrzyżowaniu z ul. Śrubową włączą się do istniejącej trasy tramwajowej – wyjaśniają urzędnicy.
Od pętli tramwajowej Wrocławski Park Technologiczny trasa ma być wytyczona pomiędzy jezdnią ul. Robotniczej a parkingami biurowców przy ul. Strzegomskiej.
– Bezkolizyjne pokonanie torów zapewni nowy wiadukt. Wzdłuż ul. Strzegomskiej torowisko zostało wyznaczone po południowej stronie – zapowiadają w magistracie.
W rejonie wiaduktu kolejowego przy obwodnicy śródmiejskiej trasę poprowadzono między dwoma jezdniami – obecnie jest tu szeroki pas zieleni.
– Trasa, w rejonie Gądowianki, prowadzona będzie pomiędzy jezdniami ul. Strzegomskiej w obrębie zachowanej rezerwy przestrzennej. Dalej, od ul. Nowodworskiej do Rogowskiej, tramwaj wykorzystywać będzie obecną jezdnię autobusową. Na skrzyżowaniu ulic Strzegomskiej i Rogowskiej tramwaj skręci w prawo – w kierunku stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór – tłumaczą urzędnicy.
Pierwotnie urzędnicy zapowiadali, że linia będzie kończyć się przy skrzyżowaniu ulicy Strzegomskiej z Rogowską. Jednak mieszkańcy głośno domagali się, żeby tramwaj jechał dalej, ulicą Rogowską, aż do pętli autobusowej i stacji kolejowej Nowy Dwór.
Pierwotnie urzędnicy zapowiadali, że linia będzie kończyć się przy skrzyżowaniu ulicy Strzegomskiej z Rogowską. Jednak mieszkańcy głośno domagali się, żeby tramwaj jechał dalej, ulicą Rogowską, aż do pętli autobusowej i stacji kolejowej Nowy Dwór.
Apele zostały wysłuchane – miasto wpisało wydłużoną trasę do Wrocławskiego Programu Tramwajowego, a potem przygotowało koncepcję całego przedsięwzięcia.
Do centrum w mniej niż 20 minut
Z Nowego Dworu do centrum mają kursować dwie linie tramwajowe, dzięki czemu przejazd ma zająć, niezależnie od godziny, mniej niż 20 minut.
– Obecnie autobusy muszą stać w korku. Ważny jest tu fakt, że wybudowanie torowiska tramwajowego z centrum na Nowy Dwór spowoduje, że te nowe linie tramwajowe zastąpią obecne autobusowe. Sposób rozwiązania tej sprawy jest m.in. przedmiotem konsultacji – podkreślają w magistracie.
Na całej trasie może powstać do 15 par przystanków, w większości w lokalizacjach zbliżonych do obecnych przystanków autobusowych.
– Tramwaj kończący się przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór będzie stanowił – razem z koleją, autobusami i parkingami – atrakcyjny węzeł przesiadkowy, który przyniesie dodatkowych pasażerów i dzięki temu zapewni sukces nowej trasie tramwajowej – zapewniają urzędnicy.
Cała trasa będzie wyposażona także w wygodną drogę rowerową, a tam, gdzie zidentyfikowano braki, powstaną nowe chodniki i dojścia piesze do przystanków.
Kiedy pierwsze kursy?
Kiedy pierwsze kursy?
Wiosną 2016 roku wrocławski magistrat podpisał umowę na projekt trasy autobusowo-tramwajowej, która połączy Nowy Dwór z centrum miasta. Przygotowuje go spółka Schuessler-Plan Inżynierzy, która zaproponowała cenę 1 mln 985 tys. złotych.
Projekt powinien być gotowy w trzecim kwartale 2017 roku, pod koniec roku ma być już wybrany wykonawca całego przedsięwzięcia, a roboty budowlane planowane są na lata 2018-2020. W pierwszej połowie 2020 roku tramwaj na Nowy Dwór ma zacząć kursować.
Inwestycja, zgodnie z szacunkami urzędników, ma pochłonąć około 240 mln złotych, a miasto chce, by do całego przedsięwzięcia dołożyła się Unia Europejska.
REKLAMA