Do pierwszego postępowania na budowę trasy autobusowo-tramwajowej rozpoczynającej się przy placu Orląt Lwowskich nie zgłosił się żaden uczestnik. Podział inwestycji na odrębne zadania ma przyciągnąć mniejsze firmy. Prace mają być prowadzone w tym i przyszłym roku.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. ogłosiły 1 sierpnia przetarg na budowę trasy autobusowo-tramwajowej łączącej Nowy Dwór z centrum miasta. Podzieliła go na 21 zadań, dla których należy składać odrębne oferty. Są to m.in. prace związane z wycinką i nasadzeniem zieleni, budową wiaduktów, modernizacji stacji, przebudową dróg i sieci, a także realizacją samej trasy.
Zainteresowani mogą składać propozycje do 6 września. Termin realizacji poszczególnych zadań wynosi od kilku, do nawet 18 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Spółka ogłosi osobny przetarg, w trybie "projektuj i buduj", na 22 część inwestycji, czyli budowę trasy w ul. Rogowskiej.
Fiasko pierwszej próby
O unieważnieniu pierwszego przetargu na budowę trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór informowaliśmy w czerwcu. Nie zgłosił się żaden chętny. Jak tłumaczył Maciej Bluj, wiceprezydent miasta, podział inwestycji ma przyciągnąć mniejsze firmy, co pozwoli zmniejszyć łączny koszt realizacji – tak było w przypadku tramwaju na Kozanów.
Jak podkreślają urzędnicy, inwestycja pozwoli dojechać z centrum na Nowy Dwór w ciągu 20 minut, a autobusy nie będą musiały stać w korkach na ul. Strzegomskiej. Zwracają również uwagę na budowę nowego wiaduktu wyłącznie dla komunikacji miejskiej.
Powierzchnia inwestycji wyniesie około 16,5 ha. Nasadzenia kompensacyjne urzędnicy chcą prowadzić także poza jej obszarem ze względu na prawdopodobny brak odpowiednio dużego dostępnego terenu. Koszt budowy siedmiokilometrowej trasy, dofinansowywanej ze środków unijnych, miał wynieść około 240 mln zł.
UM Wrocławia
Tramwaj ruszy z placu Orląt Lwowskich
REKLAMA
Wrocławskie Inwestycje podzieliły inwestycję na dwie części. Pierwsza dotyczy budowy trasy autobusowo-tramwajowej od placu Orląt Lwowskich do skrzyżowania ul. Strzegomskiej z Rogowską. Ten fragment składa się z czterech odcinków: od zbiegu ul. Podwale i Piłsudskiego do skrzyżowania trasy z Nabycińską, dalej wzdłuż ul. Noworobotniczej do skrzyżowania ze Smolecką, następnie w ciągu Robotniczej i Strzegomskiej do zbiegu z Nowodworską i wreszcie aż do skrzyżowania z Rogowską.
UM Wrocławia
Wykonawca będzie zobowiązany do budowy nawierzchni drogowej oraz tramwajowej, ścieżki rowerowej i chodnika, przystanków, a także technicznej pętli tramwajowej przy Rogowskiej. Przebudowy doczeka się istniejące torowisko na odcinku Robotniczej – pomiędzy skrzyżowaniami z Fabryczną i Śrubową. Zwycięzca przetargu wykona prace remontowe na ulicach: Strzegomskiej, Robotniczej, Nabycińskiej i Śrubowej oraz na pl. Orląt Lwowskich.
Jak czytamy w dokumentacji, będzie konieczna przebudowa wiaduktu kolejowego i budowa tramwajowego, tunelu dla pieszych i nowej stacji transformatorowej wraz z modernizacją obecnych. Niezbędne będzie również utworzenie kanalizacji deszczowej pomiędzy Strzegomską a Fabryczną z wpięciem w budowaną już przy drugiej z ulic w ramach innego przedsięwzięcia.
UM Wrocławia
Druga część inwestycji obejmuje projekt i budowę trasy wzdłuż ul. Rogowskiej od skrzyżowania ze Strzegomską, do pętli przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór. To piąty, około dwukilometrowy odcinek.
Zakres prac w tym przypadku jest znacznie węższy. Dotyczy m.in. budowy torowiska wraz z przebudową jezdni, trakcji tramwajowej z zasilaniem, parkingu miejskiego z oświetleniem i kanalizacją i pętli tramwajowo-autobusowej. Zmiany obejmą także istniejące oświetlenie i przejścia dla pieszych.
UM Wrocławia
Tramwaj na Popowice także podzielony
Miasto podzieliło na części także budowę trasy tramwajowej przez Popowice, ponieważ wykonawcy oczekiwali nawet 120 mln zł więcej, niż zaplanowali urzędnicy. Na razie Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na realizację pierwszego etapu. O szczegółach pisaliśmy w lipcu.