Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ogłosił zmianę harmonogramu postępowania na wybór partnera prywatnego dla strategicznej inwestycji – Portu Zewnętrznego. Nowy termin składania ofert został wyznaczony na 30 czerwca 2026 r. Decyzja zapadła na wniosek jednego z uczestników postępowania i jest bezpośrednio związana z aktualizacją dokumentacji przetargowej.
Oświadczenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.(w sprawie nowego terminu składania ofert na projekt Portu Zewnętrznego):
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zdecydował o przyznaniu Uczestnikom postępowania na wybór partnera prywatnego dla projektu Portu Zewnętrznego dodatkowego czasu na przygotowanie ofert i określił nowy termin ich złożenia: 30 czerwca 2026 r.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., na wniosek jednego z oferentów, wyznaczył nowy termin składania ofert w postępowaniu na wybór partnera prywatnego dla projektu Portu Zewnętrznego, do 30 czerwca 2026 r. Decyzja ta została podjęta w związku z wprowadzonymi do dokumentacji postępowania zmianami, które wymagają od Uczestników dodatkowego czasu na dostosowanie przygotowywanych propozycji. Zmiany zostały wprowadzone jako aktualizacja zainicjowana kilkudziesięcioma formalnymi pytaniami kierowanymi do ZMPG przez potencjalnych wykonawców.
W trakcie postępowania, jeden z Uczestników poinformował Port o prowadzonych rozmowach z globalnym operatorem portowym o znacznym potencjale inwestycyjnym. Pojawienie się podmiotu o takim profilu stanowi bardzo istotny sygnał dotyczący atrakcyjności projektu Portu Zewnętrznego w skali międzynarodowej.
Deklarowany udział globalnego gracza o ogromnym potencjale nie tylko potwierdza atrakcyjność inwestycji, ale też prawdopodobnie przełoży się na wyższą jakość i konkurencyjność złożonej oferty.
Nie sposób jednak dziś przewidzieć, które podmioty złożą oferty, a tym bardziej, które z nich zostaną wybrane. Port Gdynia jako spółka Skarbu Państwa, zarządzająca strategiczną infrastrukturą, zobowiązany jest zapewnić wszystkim Uczestnikom postępowania równe, transparentne i stabilne zasady. Zapewnienie dodatkowego czasu po zmianach w specyfikacji daje wszystkim podmiotom możliwość starannego przygotowania ofert gwarantujących stabilność i prawidłową realizację przedsięwzięcia w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Inwestycja strategiczna
Port Zewnętrzny w Porcie Gdynia będzie głębokowodnym terminalem kontenerowym o zdolności przeładunkowej ok. 2,5 mln TEU rocznie, zajmującym ponad 150 hektarów sztucznie wytworzonego terenu na morzu. Wartość inwestycji przekracza 5 mld zł.
Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Jest to sposób realizacji zadań publicznych umożliwiający optymalizację kosztową i organizacyjną inwestycji przy zachowaniu podziału ryzyk pomiędzy strony umowy o PPP umożliwiającego jak najlepsze zarządzanie nimi.Ze względu na zakres wprowadzonych niedawno zmian i dynamikę działań potencjalnych oferentów, nie można wykluczyć, że w razie pojawienia się nowych, istotnych zgłoszeń, konieczne będzie ponowne dostosowanie harmonogramu tak, aby każda zmiana w dokumentacji mogła zostać rzetelnie uwzględniona przez wszystkich Uczestników.
Port Zewnętrzny pozostaje inwestycją o strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki i rozwoju żeglugi na Bałtyku. Proces wyboru partnera prywatnego jest prowadzony z zachowaniem pełnej przejrzystości i z dbałością o interes publiczny.
Port Zewnętrzny: pierwsze prace już zrealizowano
Obok postępowania prowadzonego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego na budowę Portu Zewnętrznego, Port Gdynia realizuje już pierwsze prace przygotowawcze związane z uruchomieniem inwestycji. Obejmują one m.in.:
• realizację badań środowiskowych, w tym inwentaryzacji przyrodniczej, przeprowadzeni konsultacji społecznych dot. inwestycji, uzyskanie decyzji środowiskowej w 2021 r. i pierwszej decyzji lokalizacyjnej w 2023 r., co poprzedzone,
• badania geologiczne wraz z opracowaniem dokumentacji geologiczno-inżynierskiej i jej zatwierdzeniem przez Ministra Klimatu i Środowiska (lata 2022-2023),
• zapewnienie finansowania budowy falochronów i zawarcie kontraktu z ich wykonawcą,
• w formule zaprojektuj i wybuduj.
W najbliższym czasie planowane są kolejne działania, obejmujące:
• finalizacja projektu budowlanego falochronów i uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie, w 2026 r. rozpoczęcie prac budowlanych,
• opracowanie projektu budowlanego połączenia drogowego do Portu Zewnętrznego,
• opracowanie koncepcji dowiązania do infrastruktury kolejowej.
Trwające inwestycje w Porcie Gdynia
Równolegle Port Gdynia prowadzi szereg znaczących projektów infrastrukturalnych, które wzmacniają jego przepustowość, efektywność energetyczną i gotowość do dalszego rozwoju.
Najważniejsze działania obejmują:
Terminal intermodalny (w budowie)
Nowy terminal finansowany z instrumentu CEF obejmuje ok. 2,7 km nowych torów, 30 tys. metrów kwadratowych placów manewrowych i infrastrukturę zwiększającą udział kolei w obsłudze ładunków. Zakończenie: II połowa 2026 r.
Infrastruktura OPS (Onshore Power Supply)
Port rozwija system zasilania statków z lądu — działa już punkt OPS o mocy 3,5 MW, a w przygotowaniu są kolejne lokalizacje oraz nowa infrastruktura energetyczna (GPZ, sieci, stacje transformatorowe).
Modernizacja Nabrzeża Helskiego I
Dostosowanie głównego nabrzeża kontenerowego wewnątrz portu do obsługi statków Baltmax – planowane zakończenie prac budowlanych w 2026 r.
Żródło: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.