PKP PLK S.A. kończą budowę nowych wiaduktów drogowych w Pisarach i Młoszowej, w województwie małopolskim. Od kilkunastu dni z przejazdów nad torami kolejowymi korzystają już kierowcy. To efekty inwestycji Polskich Linii Kolejowych w bezpieczeństwo na najważniejszej magistrali łączącej Śląsk z Małopolską. Nowe skrzyżowania bezkolizyjne powstają dzięki wsparciu Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Tuż przed Świętami Wielkanocnymi pierwsi kierowcy przejechali nowym wiaduktem drogowym wybudowanym w Młoszowej. Obiekt zastąpił przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Szembeka. W ramach inwestycji, współfinansowanej przez lokalny samorząd, powstało również nowe rondo przy drodze krajowej nr 79 i kilkusetmetrowa droga prowadząca w głąb sąsiadującej z Trzebinią miejscowości. Obecnie wykonawcy realizują jeszcze prace wykończeniowe przy wiadukcie, a całość zadania gotowa będzie w połowie roku.
Kolejny wiadukt drogowy na trasie Kraków – Katowice wybudowany został w miejscowości Pisary. Tu także w kwietniu ruch samochodowy został przeniesiony z przejazdu kolejowo-drogowego na skrzyżowanie bezkolizyjne. Nowy obiekt zapewnił sprawne połączenie miejscowości z drogą krajową nr 79. Dzięki niemu zwiększyło się bezpieczeństwo podróżnych w pociągach i kierowców. Wszystkie prace budowlane zakończą się tu w czerwcu.
W tym samym miesiącu oddany do użytku zostanie nowy przystanek kolejowy, który powstaje w sąsiedztwie wiaduktu. Prace budowlane przy torach były planowane tak, by zminimalizować ich wpływ na ruch pociągów po ważnej, międzynarodowej trasie kolejowej.
Mniej przejazdów, więcej bezpieczeństwa
Budowa nowych wiaduktów drogowych w Młoszowej i Pisarach to efekt starań PLK SA o zwiększenie bezpieczeństwa na szlaku łączącym Kraków z Katowicami. Do końca przyszłego roku planujemy likwidację wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych na odcinku Kraków Główny – Jaworzno Szczakowa.
W czerwcu tego roku oddana do użytku będzie kładka w Rudawie i przejście podziemne przy przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik. W przygotowaniu jest budowa kolejnych wiaduktów drogowych w Niegoszowicach i Woli Filipowskiej. Likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych i zastąpienie ich rozwiązaniami bezkolizyjnym możliwe jest dzięki wsparciu Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
W poprzednich latach na trasie Kraków-Katowice PKP PLK S.A. zrealizowały inwestycje za przeszło 2 mld zł
Dzięki modernizacji torów i instalacji nowoczesnego systemu sterowania ruchem przyspieszyliśmy pociągi pasażerskie do 160 km/h. Umożliwiło to skrócenie podróży pomiędzy stolicami Śląska i Małopolski, a także stworzyło dogodne warunki do rozwoju kolei aglomeracyjnej.
Źródło: PKP PLK S.A.